Sint-Henricusschool in Klazienaveen

Het team van Sint-Henricusschool in Klazienaveen

Current section: team
Jhr M W C De Jongestraat 26
7891 Klazienaveen

Zie hier hoe het team van Sint-Henricusschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Sint-Henricusschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Sint-Henricusschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Sint-Henricusschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Sint-Henricusschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Sint-Henricusschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.3%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (41.7%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Sint-Henricusschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (92.3%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Sint-Henricusschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Onderwijspersoneel: Onze Aanpak voor Continuïteit

Bij onvoorziene afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten en onderwijsondersteuners, garandeert de Sint-Henricusschool een proactieve aanpak voor personeelsvervanging. We prioriteren interne oplossingen door eerst te kijken naar de flexibiliteit en inzetbaarheid van ons bestaande team. Indien interne vervanging niet mogelijk is, schakelen we direct met onze betrouwbare partner, Slim, voor gekwalificeerd personeel uit hun flexibele pool. Deze samenwerking zorgt ervoor dat de onderwijscontinuïteit zoveel mogelijk gewaarborgd blijft, zelfs bij onverwachte uitval van personeel. In uitzonderlijke situaties waar externe vervanging eveneens niet direct gerealiseerd kan worden, zetten we voor een maximale periode van één dag een leerkrachtondersteuner of onderwijsassistent in om de lessen te faciliteren. Dit minimaliseert de impact op de leerlingen. Als laatste redmiddel en om te voorkomen dat leerlingen langdurig geen onderwijs ontvangen, kunnen kinderen tijdelijk verdeeld worden over bestaande klassen. Mochten deze maatregelen onverhoopt niet volstaan voor een tweede dag, dan wordt ouders verzocht hun kinderen thuis te houden. Dit is een uiterste maatregel om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen en de leerachterstand te minimaliseren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsspecialisten op Sint-Henricusschool

6

Taal, Rekenen en Hoogbegaafdheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Sint-Henricusschool
Orthopedagoog voor Onderwijs
Rekenspecialist Klazienaveen
Hoogbegaafdheid Specialist Basisonderwijs
Taalspecialist Basisschool
Logopedist Klazienaveen

Toelichting van de school:

Onze toegewijde taal-, reken- en hoogbegaafdheidsspecialisten zijn direct verbonden aan de Sint-Henricusschool. De orthopedagoog, werkzaam voor onze stichting, staat klaar om ondersteuning te bieden op aanvraag. Daarnaast hebben we een externe logopedist die één dag per week actief is binnen ons Integraal Kind Centrum (IKC).

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Sociaal-Emotioneel
Specialist Ontwikkeling Hoogbegaafdheid
Pedagogisch Educatief Professional
Rots en Water Trainer
KiVa Coach Basisschool

Toelichting van de school:

Onze Pedagogisch Educatief Professional is een gewaardeerde collega binnen Primenius. Deze professional kan ingezet worden voor de begeleiding van onze jongste leerlingen, van 0 tot 4 jaar.

5

Gedrag, Studievaardigheden en Werkplanning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist Onderwijs
Intern Begeleider Gedrag
Orthopedagoog Studiegedrag
Specialist Hoogbegaafdheid en Studiezin
Pedagogisch Educatief Professional Werkplan

Toelichting van de school:

De gedragsspecialist is beschikbaar op afspraak, net als onze orthopedagoog en pedagogisch educatief professional. De overige specialisten zijn direct toegankelijk en nauw betrokken bij onze schoolactiviteiten.

3

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider Motoriek
Orthopedagoog Lichamelijke Ontwikkeling
Bewegingstherapeut Kind

Toelichting van de school:

Bij specifieke behoeften onderhouden we nauwe contacten met externe deskundigen. Denk hierbij aan logopedisten, bewegingstherapeuten of orthopedagogen, die we op korte termijn kunnen inschakelen om uw kind te ondersteunen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische zorg of persoonlijke verzorging werken wij samen met gespecialiseerde externe partners en professionals.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
19
Totaal specialisten
19
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Technieklokaal
Speellokaal
Primenius Opvang: BSO/PO ruimte
Primenius Opvang: KO/Voorschool ruimte

Ontdek de Ondersteuning voor Leerlingen op de Sint-Henricusschool

Een Diepgaande Uitleg van Onze Onderwijsaanpak

Grenzen aan de Zorg: Een Veilige Basis voor Elke Leerling De Sint-Henricusschool zet zich volledig in om elke leerling een veilige en stimulerende leeromgeving te bieden. We investeren in preventieve ondersteuning, pedagogische sensitiviteit en een toegewijd zorgteam. Toch is het belangrijk om te erkennen dat er grenzen zijn aan de zorg die een basisschool zelfstandig kan bieden. Deze grenzen waarborgen de kwaliteit en veiligheid voor alle leerlingen. Onze school hanteert duidelijke grenzen voor de geboden ondersteuning, met focus op fysieke en sociale veiligheid. Wanneer het gedrag van een leerling de veiligheid structureel in gevaar brengt, ondanks onze inspanningen, kan plaatsing binnen het regulier onderwijs beperkt zijn. Tevens streven we ernaar dat ons onderwijsaanbod aansluit bij de behoeften van elke leerling; indien een specifieke ondersteuningsvraag beter past binnen een andere onderwijssetting zoals speciaal (basis)onderwijs, adviseren we hierover. Onze deskundige teamleden zijn geen therapeuten, waardoor intensieve psychische of medische hulp buiten onze directe mogelijkheden valt. Ook de beschikbare tijd en capaciteit binnen de schoolorganisatie spelen een rol; de ondersteuning moet uitvoerbaar blijven zonder dat dit ten koste gaat van het onderwijs aan andere leerlingen. Overstijgt de ondersteuningsvraag deze grenzen, dan zoeken we in samenspraak met u, de ouders, en het samenwerkingsverband naar de meest passende vervolgstappen, zoals het inschakelen van externe hulp of het onderzoeken van een overstap naar een andere onderwijssetting. Samenwerking met Ketenpartners: Een Netwerk van Expertise Om leerlingen de best mogelijke ondersteuning te bieden, onderhoudt de Sint-Henricusschool actieve samenwerkingen met diverse ketenpartners. Deze samenwerking is cruciaal wanneer de ondersteuningsvraag verder reikt dan het onderwijsdomein of wanneer meerdere facetten zoals zorg, veiligheid en welzijn betrokken zijn. Onze belangrijkste partners omvatten het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs voor expertise en toelaatbaarheidsverklaringen, Jeugdzorg en wijkteams voor complexe hulpvragen, en de GGD en jeugdgezondheidszorg voor vragen rondom gezondheid en ontwikkeling. Ook de gemeente is een belangrijke schakel voor jeugdhulp en vroegsignalering. Deze samenwerking is gebaseerd op heldere communicatie, gedeelde verantwoordelijkheid en zorgvuldige afstemming met ouders. De Sint-Henricusschool blijft betrokken bij het welzijn van uw kind zolang het onderwijs volgt, waarbij de regie over niet-onderwijsgerelateerde zorg primair bij de externe partners ligt. Toekomstig Aanbod en Toelatingsbeleid: Uw Kind Centraal Bij de Sint-Henricusschool geloven we dat elk kind uniek is en de beste kansen verdient. Bij aanmelding onderzoeken we zorgvuldig of onze school een passende omgeving biedt, waarbij we samen met u als ouder kijken naar de specifieke behoeften van uw kind. Wij nemen onze zorgplicht serieus en onderzoeken actief of wij passend onderwijs kunnen realiseren. Indien onze school niet de meest geschikte plek blijkt, helpen wij u actief mee met het vinden van een andere, passende school. Ons doel is om uw kind de juiste plek te bieden voor optimale ontwikkeling. Ons gedetailleerde toelatingsbeleid is opvraagbaar bij de directie van de school. Werkwijze Leerlingenondersteuning: Handelingsgericht Werken Binnen de Sint-Henricusschool hanteren we handelingsgericht werken als een vaste methodiek om passend onderwijs te faciliteren. Deze aanpak richt zich op het observeren van de unieke leer- en ontwikkelbehoeften van elk kind. Het helpt ons om gerichte ondersteuning te bieden, de juiste expertise in te schakelen en de voortgang effectief te monitoren. We hanteren vier ondersteuningsniveaus: basisondersteuning, lichte ondersteuning, extra ondersteuning en, indien nodig, een verwijzing naar speciaal (basis)onderwijs. Basisondersteuning is de fundamentele zorg die voor alle leerlingen beschikbaar is, gericht op een veilige en stimulerende leeromgeving. Dit omvat effectieve didactiek, pedagogisch leiderschap en de inzet van een intern begeleider, ondersteund door sociaal-emotionele leermethoden. Onze teamleden zetten zich in voor kennis van leerprocessen, differentiatievaardigheden, analytisch vermogen, sterke communicatie, pedagogisch klassenmanagement en reflectief vermogen. Lichte ondersteuning biedt extra hulp binnen de eigen groep, zoals aangepast lesmateriaal, extra instructie of de inzet van een onderwijsassistent. Voor extra ondersteuning, wanneer basisondersteuning en lichte ondersteuning niet volstaan, organiseren we een gezamenlijk overleg met ouders en betrokkenen. Hierin bespreken we de behoeften van uw kind, zowel binnen als buiten de school, en maken we duidelijke afspraken. We focussen op de krachten van het kind en deelt de verantwoordelijkheid voor passende zorg tussen school, thuis en externe partners. Indien nodig, kan een leerling worden aangemeld voor een ontwikkelingsperspectief (OPP), een handelingsplan, de inzet van ons ondersteuningsteam of externe expertise via het samenwerkingsverband of jeugdhulp.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Toekomstplannen voor Basisonderwijs

Welke Ontwikkelingsdoelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Ons meest recente schooljaarplan is grondig geëvalueerd. Hierdoor hebben we helder inzicht in welke doelstellingen zijn behaald en op welke wijze dit succesvol is gerealiseerd. Onze kwaliteitszorg richt zich op meetbare resultaten, een stimulerend onderwijsleerproces, een positief schoolklimaat en de veiligheid van al onze leerlingen. Op schoolniveau beoordelen we continu de effectiviteit van onze maatregelen en instrumenten. Voor het schooljaar 2025/2026 hebben we 12 strategische trajecten geïnitieerd om de schoolontwikkeling te monitoren en te bevorderen. Deze zijn gedetailleerd beschreven in ons schooljaarplan, gebruikmakend van het innovatieve instrument Schoolmonitor. Ontdek hieronder een samenvatting van onze belangrijkste beleidstrajecten: Rijke Speelleeromgeving: We streven ernaar om zowel de opvang als het onderwijs zo in te richten dat de omgeving de ontwikkeling van onze kinderen optimaal stimuleert. Door spelenderwijs en ontdekkend te leren, moedigen we zelfstandige groei aan. Dit schooljaar (25/26) werken we dit verder uit in nauwe samenwerking met TweeMonds. Verbeterde Communicatie: We zoeken actief naar effectieve methoden om de communicatie met onze leerlingen, ouders en collega's te versterken. Door de inzichten uit onze PCM trainingen kunnen we behoeften beter inschatten en hier adequaat op inspelen. Medewerkersbinding: Investeren in toekomstige professionals en hen duurzaam binden aan onze organisatie is een prioriteit. We creëren een omgeving waarin talent zich kan ontwikkelen en ontplooien. Burgerschap: We implementeren ons vernieuwde beleidsplan Burgerschap, opgesteld in het afgelopen schooljaar. De eerste resultaten zijn gemeten en geanalyseerd, wat ons waardevolle inzichten geeft voor verdere ontwikkeling in schooljaar 25/26. Positief Pedagogisch Klimaat: We intensiveren ons KiVa-programma en breiden dit uit naar onze peuters en de buitenschoolse opvang. Gerichte scholing voor het onderwijsteam zorgt voor een heldere, doorlopende lijn in onze aanpak. Een speciale ouderavond zal dit thema verder belichten. Effectief Didactisch Handelen: Het team is recent geschoold in het didactisch handelingsmodel van EDI en past dit toe. Twee collega's worden opgeleid tot EDI-coach om deze expertise verder te borgen en te verspreiden. Wereldoriëntatie en Techniek: We onderzoeken een passende methode voor wereldoriëntatie, met een mogelijke integratie van wetenschap en techniek. We sluiten niet uit dat we opnieuw kiezen voor 4xWijzer, gezien de sterke aansluiting bij ons gedachtegoed van gepersonaliseerd leren. De definitieve keuze hangt af van de vaststelling van de concept kerndoelen. Reken- en Taalonderwijs: Onze aanpak wordt gestuurd door de vernieuwde beleidsplannen voor deze cruciale vakgebieden. Digitale Geletterdheid: Met begeleiding van onze ICT-afdeling ontwikkelen we dit schooljaar een heldere visie op digitale geletterdheid. Basis op Orde: We evalueren continu onze activiteiten om te verzekeren dat we de juiste dingen doen en waar mogelijk efficiënter kunnen werken, zonder concessies te doen aan de kwaliteit.

Hoe Realiseren Wij Onze Schoolambities en Doelstellingen?

Op de Sint-Henricusschool maken we effectief gebruik van het programma Schoolmonitor. Dit digitale platform bevat ons strategische schooljaarplan 2024-2028 en de daaruit voortvloeiende jaarplannen. Om onze gezamenlijke doelen te waarborgen, zijn specifieke teamleden gekoppeld aan de diverse trajecten. Dit zorgt ervoor dat we als team continu gefocust blijven op het behalen van de eindresultaten. De voortgang wordt zes keer per jaar besproken en direct geëvalueerd tijdens teamvergaderingen.

Ontwikkeling van 0-12 jaar bij Sint-Henricusschool: Een doorlopende lijn

Toelichting van de school

De Sint-Henricusschool in Klazienaveen is een Integraal Kindcentrum (IKC) en biedt een unieke doorlopende ontwikkelingslijn voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Onder leiding van de schoolleider zorgen wij voor een naadloze overgang en educatieve continuïteit. Voor onze jongste talenten, van 0 tot 4 jaar, bieden wij uitgebreide mogelijkheden voor kinderopvang en peuteropvang. Dit omvat zowel voorschoolse opvang als verlengde peuteropvang, afgestemd op de behoeften van uw kind. Speciaal voor kinderen van 2,5 tot 4 jaar hebben we een stimulerend Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma. Dit programma, dat 16 uur per week wordt aangeboden, wordt verzorgd door ervaren leidsters op maandagen (hele dag) en woensdag-, donderdag- en vrijdagochtenden. Voor de basisschoolleeftijd (4-12 jaar) bieden we naast ons kwalitatieve onderwijs ook flexibele opvangmogelijkheden van 7.00 uur tot 18.00 uur. Meer informatie over onze opvang vindt u op www.primenius.nl.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft de Sint-Henricusschool voor de allerkleinsten?

De Sint-Henricusschool biedt een rijk pakket aan extra voorzieningen voor jonge kinderen. Dit omvat gespecialiseerde kinderopvang en een VVE-programma voor peuters, wat een uitstekende voorbereiding biedt op de basisschool. Daarnaast faciliteren wij een integraal kindcentrum waar opvang en onderwijs naadloos in elkaar overvloeien.

De Sint-Henricusschool biedt een rijk pakket aan extra voorzieningen voor jonge kinderen. Dit omvat gespecialiseerde kinderopvang en een VVE-programma voor peuters, wat een uitstekende voorbereiding biedt op de basisschool. Daarnaast faciliteren wij een integraal kindcentrum waar opvang en onderwijs naadloos in elkaar overvloeien.

Kinderopvang Klazienaveen
Peuteropvang & VVE programma
Kindcentrum Sint-Henricusschool

Met welke partners werkt de Sint-Henricusschool samen voor opvang en educatie?

Voor de hoogwaardige opvang van uw kinderen werkt de Sint-Henricusschool nauw samen met Stichting Primenius Opvang. Via hun website www.primenius.nl vindt u alle benodigde informatie over hun diensten en aanbod.

Voor de hoogwaardige opvang van uw kinderen werkt de Sint-Henricusschool nauw samen met Stichting Primenius Opvang. Via hun website www.primenius.nl vindt u alle benodigde informatie over hun diensten en aanbod.

Team | Sint-Henricusschool in Klazienaveen | [2025] Schoolregister