Basisschool OBS Klazienaveen in Klazienaveen

Het team van OBS Klazienaveen in Klazienaveen

Current section: team
Van Echtenstraat 26
7891 Klazienaveen

Zie hier hoe het team van OBS Klazienaveen is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Klazienaveen. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS Klazienaveen bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Klazienaveen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS Klazienaveen zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.8%)
Man (18.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS Klazienaveen. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.1%)
25-35 jaar (22.7%)
35-45 jaar (27.3%)
45-55 jaar (22.7%)
55-65 jaar (18.2%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS Klazienaveen werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.8%)
Direct ondersteunend personeel (18.2%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS Klazienaveen gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Deskundige Leerkrachtvervanging bij OBS Klazienaveen

Bij OBS Klazienaveen zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van een vaste leerkracht. Onze school hanteert een zorgvuldig geregeld systeem voor leerkrachtvervanging, waarbij gekwalificeerde en bevoegde invallers paraat staan om de lessen naadloos over te nemen. De inzet van deze professionele invallers wordt centraal en bovenschools gecoördineerd, wat garant staat voor een efficiënte en consistente aanpak. We streven ernaar om zoveel mogelijk dezelfde vertrouwde gezichten in te zetten, zodat uw kind kan rekenen op een stabiele leeromgeving en een herkenbare lesstijl. Indien het onverhoopt toch niet mogelijk is om een vaste invaller in te zetten, dan organiseren we binnen de school passende alternatieve opvangmogelijkheden. Uw kind zal altijd onder deskundige begeleiding blijven, zodat het leerproces ongestoord kan doorgaan. Voor gedetailleerde informatie over ons protocol voor vervanging bij ziekte, kunt u terecht bij de locatiedirecteur. Dit protocol is op school ter inzage beschikbaar gesteld en biedt inzicht in onze transparante werkwijze.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De School

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team: Specialisten voor Optimale Kindontwikkeling

4

Taalontwikkeling en Rekenspecialisme

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Onze toegewijde Intern Begeleider is vier dagen per week, van maandag tot en met donderdag, beschikbaar om leerlingen en leerkrachten te ondersteunen. Daarnaast is onze coach vier dagen per week aanwezig. Deze coach richt zich op het begeleiden van startende leerkrachten en biedt waardevol advies en ondersteuning aan het gehele schoolteam. Ze fungeert ook als schaduw intern begeleider, wat zorgt voor een brede ondersteuning. Onze logopedist is elke dinsdag present om leerlingen te helpen met spraak- en communicatieontwikkeling.

3

Sociaal-Emotionele Ondersteuning en Veiligheid

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Aandachtsfunctionaris Meldcode

Toelichting van de school:

Voor een veilige en ondersteunende omgeving is er een Aandachtsfunctionaris Meldcode gedurende de gehele week actief binnen onze school. Deze specialist waarborgt dat signalen van mogelijke onveiligheid adequaat worden opgepakt en dat er passende actie wordt ondernomen.

3

Gedrag, Studiemotivatie en Werkhouding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Master Special Educational Needs (SEN)

Toelichting van de school:

Naast de intensieve begeleiding van onze Intern Begeleider, staat een ervaren gedragsspecialist klaar om leerlingen met specifieke gedrags- of leeruitdagingen te ondersteunen. Ons team versterkt zich bovendien met drie collega's die een Master Special Educational Needs (SEN) hebben behaald. Deze expertise stelt ons in staat om de meest uiteenlopende onderwijsbehoeften effectief aan te pakken en de leeromgeving voor ieder kind te optimaliseren.

1

Motorische Ontwikkeling en Fysieke Gezondheid

Beschikbare specialisten:

Kinderfysiotherapeut

Toelichting van de school:

Om de motorische ontwikkeling en fysieke gezondheid van onze leerlingen te bevorderen, is Elles ten Hoor, onze gespecialiseerde kinderfysiotherapeut, elke vrijdag op school aanwezig. Zij biedt gerichte ondersteuning en oefeningen om de grove en fijne motoriek te verbeteren, wat essentieel is voor zowel schoolse vaardigheden als algemeen welzijn.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment is er binnen onze school geen gediplomeerde specialist direct beschikbaar voor medische handelingen of gespecialiseerde persoonlijke verzorging. Voor deze specifieke zorgvragen werken wij nauw samen met externe professionals en instanties om de benodigde ondersteuning te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Gepersonaliseerde Leerondersteuning op Maat

Ons Toewijde Ondersteuningsaanbod

Bij OBS Klazienaveen geloven we in de unieke ontwikkeling van elk kind. Merkt u dat uw kind naast de reguliere lessen extra begeleiding nodig heeft? Dan werken wij nauw samen met u en de onderwijsadviseur om een persoonlijk Ontwikkelingsperspectief (OPP) op te stellen. Dit plan is specifiek gericht op de behoeften van uw kind, zodat het zich optimaal kan blijven ontwikkelen. Voor een gedetailleerd overzicht van onze uitgebreide ondersteuningsmogelijkheden, nodigen wij u uit om de ondersteuningsstructuur van OOE te raadplegen via de volgende link: https://www.oo-emmen.nl/documenten/#onderwijs. Hier vindt u alle informatie over hoe wij uw kind kunnen helpen. Toekomstgericht Aanbod voor Extra Ondersteuning De komende jaren investeren wij continu in de expertise van onze toegewijde leerkrachten. We focussen ons op het vergroten van kennis rondom specifieke leer- en gedragsproblematiek, en het verdiepen van inzichten in dyslexie. Om onze begeleiding voor leerlingen met dyslexie naar een nog hoger niveau te tillen, leiden we intern een collega op tot dyslexiespecialist. Dit waarborgt gespecialiseerde en effectieve ondersteuning voor alle leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Strategische Schoolplannen

Welke Ambitieuze Doelen Bevorderen de Ontwikkeling van Onze Leerlingen?

Ons schoolplan is de leidraad voor onze educatieve missie, met een sterke focus op de unieke behoeften van elke leerling. Naast het beheersen van essentiële basisvaardigheden, streven we ernaar ons motto "Oog voor de Wereld" levend te houden. We rusten onze leerlingen uit met de nodige vaardigheden voor zelfredzaamheid en zelfstandigheid, zodat zij zich vol vertrouwen kunnen ontwikkelen binnen hun omgeving. Onze prioriteiten voor de komende jaren omvatten een gestructureerde, veilige leeromgeving, een rijk en uitdagend onderwijsaanbod dat talenten benut, en onderwijs op maat dat inspeelt op individuele verschillen. We leggen extra nadruk op taalontwikkeling, met name woordenschat en leesvaardigheid, en een gestructureerde aanpak van rekenonderwijs met veel herhaling. Voor onze leerkrachten betekent dit het hanteren van duidelijke regels en afspraken, het creëren van een veilige pedagogische sfeer, en het aanbieden van een stimulerende, talige omgeving. We zetten in op onderwijs dat aansluit bij de leerbehoeften, met een heldere strategie en een focus op individuele vooruitgang. Onze schoolplanontwikkeling is gericht op het verbeteren van taal- en leesonderwijs, het optimaliseren van rekenonderwijs, en het ontwikkelen van kwaliteitskaarten die onze processen en afspraken documenteren. Tevens herijken we onze zorgstructuur en verrijken we thematisch onderwijs met een doorlopende lijn van groep 1 tot en met 8. We breiden onze samenwerking met het Esdal College Klazienaveen uit en implementeren een Masterplan Basisvaardigheden in samenwerking met Bibliotheek Facet. Burgerschap integreren we actief in onze dagelijkse praktijk. In lijn met het koersplan van OOE focussen we op het betekenisvol maken van lesdoelen, het afstemmen van verwerking op de leerling, en het stimuleren van zelfstandige stappen. We vergroten de digitale geletterdheid en technologische vaardigheden, terwijl we administratieve lasten reduceren en controle vervangen door vertrouwen. Meer aandacht voor elkaar en een eigentijdse leeromgeving zijn eveneens kernpunten. Dit alles wordt vastgelegd in een vierjarig schoolplan, aangevuld met jaarplannen die onze ambities en concrete acties beschrijven. Door middel van regelmatige toetsanalyses en evaluaties borgen we de voortgang en kwaliteit.

Hoe Realiseert OBS Klazienaveen Haar Educatieve Doelstellingen?

Ons 'levend schoolplan' is een dynamisch document dat we continu actualiseren, waardoor onze doelstellingen altijd actueel en levendig blijven. De schoolplanambities zijn geïntegreerd in onze jaarlijkse vergaderplanning, en we hanteren een cyclische Plan-Do-Check-Act benadering voor continue verbetering. Alle teamleden zijn actief betrokken bij de uitvoering van de plannen, met regelmatige besprekingen in teamvergaderingen. Halverwege het schooljaar voeren we een tussenevaluatie uit om de voortgang te beoordelen en eventuele bijstellingen door te voeren. Afgeronde doelen worden opgenomen in het document 'Verantwoording en Dialoog', dat een gedetailleerde terugblik biedt op onze ontwikkelingsdoelen.

Ontwikkelingskansen voor Peuters en Kleuters: Ons Jonge Kind Programma

Toelichting van de school

Sinds januari 2024 heeft Onderwijs en Opvang Emmen (OOE) het initiatief genomen om diverse voorschool- en peuteropvanglocaties te integreren. Deze ontwikkeling versterkt onze verbinding met kinderopvangaanbieders, waardoor we op onze scholen een compleet aanbod voor zowel voorschoolse educatie als buitenschoolse opvang kunnen garanderen. Een gestructureerde voorschoolse educatie biedt talloze voordelen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Het stimuleert niet alleen de cognitieve groei, maar verbetert ook essentiële sociale vaardigheden en creëert een georganiseerde leeromgeving. Dit alles draagt bij aan een verhoogd zelfvertrouwen en legt een ijzersterke basis voor toekomstig schoolsucces. Vroegtijdige investering in educatie is cruciaal voor een optimale ontwikkeling. Wij maken gebruik van de effectieve 'Uk en Puk' methode, een interactief en speels lesprogramma speciaal ontworpen voor kinderen van 0 tot 6 jaar. Deze methode is uitermate geschikt voor kinderen met een Vroeg- en Voorschoolse Educatie (VVE) indicatie en richt zich op de algehele ontwikkeling, met speciale aandacht voor taal, motoriek en sociaal-emotionele vaardigheden. De thematische aanpak van Uk en Puk, met onderwerpen als familie, seizoenen, dieren en verkeer, prikkelt de nieuwsgierigheid en helpt kinderen de wereld om hen heen te begrijpen. Dit alles vindt plaats gedurende 16 uur per week, in een stimulerende groepsomgeving. Alle peuteropvanglocaties die onder OOE vallen, zijn VVE-gecertificeerd, en onze pedagogisch medewerkers zijn hier speciaal voor getraind. Door de nauwe samenwerking en integratie van voorschoolse opvang, buitenschoolse opvang en het basisonderwijs binnen OOE, waarborgen we een naadloze overgang voor uw kind. We volgen de ontwikkeling van peuters vanaf de opvang tot aan het einde van de basisschoolperiode. Deze continuïteit is zichtbaar in groep 1, waar thema's aansluiten bij wat peuters al kennen van de voorschoolse opvang. Kinderen die bijna vier jaar worden, krijgen de gelegenheid om alvast een aantal keer mee te draaien in groep 1. Dit bevordert de gewenning en de sociale integratie. We organiseren regelmatig gezamenlijke activiteiten met de basisschool, zoals vieringen van feestdagen en buitenspelen. Voorafgaand aan de overstap naar groep 1, vindt er een communicatie plaats tussen de pedagogisch medewerker en de leerkracht van groep 1. Dit zorgt voor een veilige en vertrouwde start in de basisschool. De buitenschoolse opvang (BSO) biedt kinderen de ruimte om na schooltijd te ontspannen, nieuwe vriendschappen te sluiten en deel te nemen aan diverse activiteiten die bijdragen aan hun verdere ontwikkeling, in interactie met leeftijdsgenoten. De kinderen worden actief betrokken bij het kiezen en vormgeven van de activiteiten op de BSO. Ons streven is om elk kind de kans te geven zich optimaal te ontplooien. Daarom evalueren we onze aanpak voortdurend en passen we deze aan op de individuele behoeften van elk kind. De schoolleiding en de opvangmanagement voeren regelmatig overleg over de voortgang en kwaliteit van de opvang binnen onze scholen.

Veelgestelde vragen

Biedt OBS Klazienaveen extra ondersteuning en educatie voor jonge kinderen?

OBS Klazienaveen biedt een uitgebreid programma voor het jonge kind, gericht op een optimale start in het onderwijs.

OBS Klazienaveen biedt een uitgebreid programma voor het jonge kind, gericht op een optimale start in het onderwijs.

Met welke partners werkt OBS Klazienaveen samen voor het jonge kind programma?

OBS Klazienaveen werkt nauw samen met gerenommeerde kinderopvangaanbieders en is VVE-gecertificeerd, wat zorgt voor een hoogwaardige voorschoolse educatie.
Team | OBS Klazienaveen in Klazienaveen | [2025] Schoolregister