De Kap
De Kap 14
7891 LX Klazienaveen

Schoolweging

Schoolweging
33.69
Spreiding
4.73

De schoolweging van De Kap is 33,69 , met een spreiding van 4,73 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

95,6% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat duidelijk boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 93,9% uitkomt. Dit reflecteert een stevige basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

46,5% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, wat ruim boven de voor De Kap vastgestelde signaleringswaarde van 38,7% ligt. Desondanks scoort de school hiermee iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 50,2%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een focus op middelbare niveaus: 36,4% vmbo-k/-(g)t en 36,4% vmbo-(g)t/havo. Opvallend is het beperkte aandeel vwo-advies (0% vs. 18,6% bij vergelijkbare scholen). Het aandeel praktijkonderwijs (0%) ligt lager dan regionale trends (1,01%), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe KapGemeente AmsterdamNederland
193.15199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

De tussenresultaten van de kinderen worden nauwlettend gevolgd. Volgens een vast protocol worden deze gegevens geanalyseerd en wordt actie ondernomen als daar aanleiding voor is. Er vindt in dat geval altijd overleg met ouders plaats. Zo voorkomen we verrassingen en zorgen we ervoor dat kinderen voldoende uitdaging houden in hun leerproces en geen achterstanden oplopen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

12,5% van de leerlingen presteert boven advies (vs. 25,3% landelijk), terwijl 75% op advies en 12,5% onder advies presteert. De relatief lage score boven advies kan duiden op voorzichtige advisering, mogelijk gerelateerd aan de complexere populatie. De 'warme overdracht' en nazorg lijken effectief voor het beperken van onderadvisering.

Sociale ontwikkeling

Sociaal-emotioneel leren is het ontwikkelingsproces waarmee de kinderen op onze school en daarbuiten belangrijke vaardigheden verwerven. Dit zijn vaardigheden die we nodig hebben voor het hebben van eigenwaarde (ik mag er zijn) en voor het aangaan van vriendschappen. Onderzoek leert dat een goed en veilig schoolklimaat en aandacht voor sociaal-emotioneel leren zichtbaar meer leerresultaat oplevert (zo'n 10%). Leren begint bij ons op school dan ook met een gevoel van veiligheid en sfeer. Naast aandacht voor de cognitieve vakgebieden is er op onze school door de dag heen (geïntegreerd) veel aandacht voor mentale gezondheid, sociaal-emotionele ontwikkeling en burgerschapsvorming. LEES MINDER

veiligheid

respect

zelfstandigheid

Wat is de werkwijze van De Kap voor sociale ontwikkeling?

De Kap gebruikt de methoden KWINK en Goed Gedrag voor sociaal-emotioneel leren. Deze methoden versterken elkaar en zorgen voor een krachtige aanpak. Vanuit de IK-JIJ-WIJ gedachte wordt gewenst gedrag gestimuleerd en probleemgedrag voorkomen: Ik mag er zijn; Jij mag er zijn; Wij mogen er samen zijn! Er is een doorgaande lijn in de school.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Kap om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Kap gebruikt 'Leerling in Beeld' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Kap?

De Kap gebruikt de methoden KWINK en Goed Gedrag voor sociaal-emotioneel leren.