Basisschool De Kap in Klazienaveen

De resultaten van De Kap in Klazienaveen

Current section: resultaten
De Kap 14
7891 Klazienaveen

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Kap, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Kap bij jullie?

Ontdek hoe goed De Kap bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Beheersing op De Kap

Op basisschool De Kap streven we ernaar dat alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen beheersen aan het einde van hun basisschoolperiode. Dit niveau, geëvalueerd tijdens de eindtoets in groep acht, is cruciaal voor verdere ontwikkeling. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van 85% voor het fundamenteel niveau, een norm die we op De Kap serieus nemen om elke leerling een sterke basis te bieden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Prestaties op De Kap

Naast het fundamentele niveau, zetten we ons op De Kap in voor het behalen van het streefniveau, wat een uitdagender doelstelling vertegenwoordigt. De onderwijsinspectie stelt specifieke streefniveaus vast per school, rekening houdend met de unieke leerlingpopulatie. Dit biedt een gepersonaliseerd perspectief op de prestaties van onze leerlingen, wat ons helpt om gerichte ondersteuning te bieden en succes te maximaliseren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Kap?

Basisschool De Kap in Klazienaveen bereidt leerlingen uitstekend voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs (VO). Gedurende groep 7 en 8 doorlopen leerlingen een gestructureerd traject om tot het juiste schooladvies te komen. In groep 7 ontvangen leerlingen een voorlopig schooladvies. Aan het begin van groep 8 organiseren we een informatieve avond voor ouders. Hierin bespreken we het laatste schooljaar, de voorbereiding op het VO en de gang van zaken rondom de doorstroomtoets en de aanmelding. In het najaar vinden er gesprekken plaats over de schoolkeuze, gevolgd door de doorstroomtoets. In het voorjaar kunnen leerlingen en ouders open dagen van VO-scholen bezoeken. In maart maken we de definitieve keuze en de benodigde onderwijskundige gegevens worden naar de gekozen VO-school gestuurd. We zorgen voor een 'warme overdracht', waarbij leerlingen en ouders persoonlijk geïnformeerd worden over de resultaten van de doorstroomtoets. Vóór 1 maart geven wij een schooladvies, gebaseerd op de leerontwikkeling, prestaties en acht jaar basisschoolervaring. Dit advies geeft aan welke VO-school het beste bij de leerling past. De doorstroomtoets biedt een tweede advies dat we gebruiken om ons schooladvies te valideren. Bij significante verschillen tussen het schooladvies en de toetsresultaten, heroverwegen we het advies in overleg met kind en ouders. Het schooladvies kan dan worden aangepast, maar dit is niet altijd noodzakelijk. Bij een minder goede toetsuitslag blijft het schooladvies leidend, omdat wij de leerling het beste kennen. Leerlingen en ouders kunnen altijd in gesprek gaan met de leerkracht over de resultaten van de doorstroomtoets. We volgen onze oud-leerlingen actief en gebruiken hun VO-resultaten om ons onderwijs continu te verbeteren en een optimale begeleiding te garanderen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale en Emotionele Ontwikkeling op Basisschool De Kap

Bij basisschool De Kap staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind centraal. Wij geloven dat kinderen die zich veilig en gewaardeerd voelen, beter presteren. Ons onderwijs richt zich daarom niet alleen op cognitieve vaardigheden, maar ook op het aanleren van sociale competenties en het bevorderen van zelfvertrouwen. Onderzoek toont aan dat een positief schoolklimaat en gerichte aandacht voor sociaal-emotioneel leren leiden tot aantoonbaar betere leerresultaten, tot wel 10%. Daarom integreren we dagelijks elementen van mentale gezondheid, sociaal-emotionele groei en burgerschapsvorming in ons lesprogramma. Een veilige basis is de start van elk succesvol leerproces bij ons op school.

Veiligheid voorop

Respect voor elkaar

Ontwikkeling van zelfstandigheid

Hoe bevordert De Kap de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Basisschool De Kap hanteert een proactieve aanpak voor sociaal-emotioneel leren met de methodes KWINK en Goed Gedrag. Deze methodes vullen elkaar perfect aan en creëren een krachtige leeromgeving. Onze aanpak is gebaseerd op de 'IK-JIJ-WIJ'-gedachte. We focussen op het stimuleren van positief gedrag en het voorkomen van uitdagingen. De kernboodschap is: 'Ik mag er zijn; Jij mag er zijn; Wij mogen er samen zijn!', een principe dat gedurende de gehele schoolloopbaan wordt uitgedragen.

Welke systemen gebruikt De Kap om sociale vooruitgang te monitoren?

Om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen, maakt basisschool De Kap gebruik van het registratiesysteem 'leerling in beeld'. Dit helpt ons om individuele ontwikkelingen te volgen en waar nodig extra ondersteuning te bieden.

Welke lesmethodes zet De Kap in voor sociaal-emotioneel leren?

Wij maken op basisschool De Kap gebruik van de erkende en effectieve methodes KWINK en Goed Gedrag om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren. Deze methodes sluiten naadloos aan bij onze visie op een complete kindontwikkeling.

Onderwijsinspectie Rapport: Inzicht in de Kwaliteit van Basisschool De Kap

Basisschool De Kap in Klazienaveen streeft naar excellentie in onderwijs. Onze school biedt een stimulerende leeromgeving waar elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Het onderwijs wordt met zorg samengesteld en de resultaten worden nauwlettend gevolgd door de onderwijsinspectie. Ontdek hoe De Kap zich inzet voor de toekomst van uw kind.

Resultaten | De Kap in Klazienaveen | [2025] Schoolregister