Basisschool Laetare

De resultaten van Basisschool Laetare in Kilder

Current section: resultaten
Schoolstraat 2
7035 AR Kilder

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Laetare, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Basisschool Laetare

Schoolweging
29.74
Spreiding
5.33

De schoolweging van Laetare Kilder is 29,74 , met een spreiding van 5,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Basisschool Laetare bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool Laetare bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

95.5% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, aanzienlijk boven de landelijke norm van 85%. Dit benadrukt de basiskwaliteit van onderwijs, zelfs bij dalende leerlingaantallen. De score ligt iets onder het vergelijkingsgemiddelde (95.9%), mogelijk door de toenemende diversiteit in de leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

57.7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 47.1%. Dit duidt op effectieve differentiatie, gezien de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 29.74). De score ligt vrijwel gelijk aan het vergelijkingsgroepgemiddelde (57.8%), wat opmerkelijk is bij een daling van het leerlingenaantal.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Laetare?

De adviezen reflecteren een praktische focus: 42.9% vmbo-k en 28.6% vmbo-(g)t (samen 71.5%), ruim boven regionale gemiddelden. Het havo-advies (14.3%) blijft achter bij vergelijkbare scholen (16.1%). Opvallend is het ontbreken van vwo-adviezen, terwijl deze landelijk 18.6% bedragen. Dit kan samenhangen met de schoolweging en krimpende leerlingenstroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsLaetare KilderGemeente AmsterdamNederland
LIB175.62173.64175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In januari en juni worden de LVS toetsen van CITO Leerling in Beeld afgenomen en worden er bij de kleuters ook enkele aanvullende toetsen op de leerlijnen registratie afgenomen (vb. fonemisch bewustzijn en letterkennis). Deze worden door de leerkrachten geanalyseerd en besproken met de intern begeleider tijdens de groepsbespreking. Ook worden deze daarna aan het gehele team gepresenteerd door de leerkracht(en) in de opbrengstvergaderingen. Daar wordt ook gekeken naar methodegebonden resultaten of ingezoomd op het aanbod, de instructies en de gestelde doelen. Ouders worden ook tussentijds op de hoogte gebracht, als er opvallende resultaten zijn. We bevragen elkaar kritisch, zijn open naar elkaar en proberen elkaar te helpen. Door te kijken naar ieders kwaliteiten, kunnen we met elkaar werken aan goede opbrengsten. Tevens wordt van daaruit soms ook de teamscholing of individuele scholing opgepakt. Teamleden, intern begeleider, directeur en bestuurders zijn op de hoogte van de tussen opbrengsten, door het document 'Schoolopbrengsten medio/eind'. Hierin wordt ook op schoolniveau gekeken naar opbrengsten en te stellen doelen voor een nieuwe periode.

Zitten de oud-leerlingen van Basisschool Laetare in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Slechts 7.1% presteert onder advies (vs. 11.8% landelijk), wat het accuraat inschatten van mogelijkheden benadrukt. 21.4% stroomt door boven advies - een sterk resultaat gezien de sociaal-economische achtergronden. Het intensieve doorstroomprotocol (met VO-regiooverleg vanaf groep 6) lijkt hier vrucht af te werpen.

Sociale ontwikkeling

Wij werken met de Vreedzame school. Uitgangspunten zijn: 1. Wij horen bij elkaar 2. Wij lossen conflicten zelf op 3. We hebben oor voor elkaar 4. We hebben hart voor elkaar 5. We dragen allemaal ons steentje bij 6. We zijn allemaal anders Onze kapstokregels luiden: Wij hebben respect voor elkaar. We zorgen goed voor de spullen. We lopen in school, buiten mag je rennen. Wij zorgen dat iedereen fijn kan werken en spelen. LEES MINDER

Wij doen het samen

Iedereen voelt zich veilig

Wij helpen elkaar

Wat is de werkwijze van Basisschool Laetare voor sociale ontwikkeling?

Basisschool Laetare werkt aan sociale ontwikkeling via 'De Vreedzame School' en goed burgerschap. Burgerschap is geen vak, maar een manier van doen en ervaringsleren. Er wordt aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de wijze waarop we met elkaar omgaan. De leerlingen leren op een positieve en zorgzame manier met elkaar om te gaan, conflicten constructief op te lossen, democratische besluiten te nemen, meer verantwoordelijkheid te nemen voor de gemeenschap en open te staan voor verschillen tussen mensen. Na de afname van vragenlijsten Sociaal Emotioneel worden er gericht acties ingezet, indien nodig, en vastgelegd in het leerlingdossier.

Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool Laetare om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool Laetare gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociaal-Emotionele vragenlijsten voor groepen 1-8 en CITO Leerling in Beeld - Sociaal Emotioneel voor groepen 5-8.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool Laetare?

Basisschool Laetare gebruikt de methode 'Vreedzame School' voor sociaal-emotioneel leren.