
Schoolweging
De schoolweging van Het Palet Kesteren is 35,67 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 92,5% ruimschoots gehaald (signaleringswaarde 85%). Dit geeft aan dat de basisvaardigheden taal en rekenen goed beheerst worden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een brede spreiding: 25% vmbo-b tegenover 16,7% havo-advies. Opvallend is het hoge percentage meervoudige adviezen (25% combinaties zoals vmbo-b/k), wat past bij het Daltononderwijs. Het percentage onbekende adviezen (16,7%) vraagt om aandacht. Vergelijkbare scholen hebben vaker vwo-adviezen (18,6% vs. 0% hier).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Het Palet Kesteren | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten worden gebruikt om te sturen op opbrengsten en de daarbij gestelde doelen. Tussenresultaten worden gebruikt om de doelen voor de volgende periode weer bij te stellen. De instructie wordt afgestemd op het niveau van de groep en wordt indien nodig tussentijds bijgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is het hoge percentage leerlingen dat boven advies presteert (44,4% vs. 25,3% landelijk). Slechts 11,1% zit onder advies, wat lager is dan de landelijke 11,8%. Dit reflecteert de nauwgezette advisering en doorlopende monitoring zoals beschreven in het schoolplan.
Sociale ontwikkeling
De Vreedzaaml is een compleet programma voor basisscholen voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Het beschouwt de klas en de school als een leefgemeenschap, waarin kinderen zich gehoord en gezien voelen, een stem krijgen, en waarin kinderen leren om samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen voelen zich verantwoordelijk voor elkaar en voor de gemeenschap, en staan open voor de verschillen tussen mensen. Indien nodig werken wij met "Groepsgeluk". Met GroepsGeluk - systemisch werken in de klas - maak je de dynamiek van de groep zichtbaar middels houten poppetjes, picto's, symbolen en ander klein materiaal op tafel. Hierdoor krijgen zowel de groepsleider als de leerlingen inzicht in de processen die spelen in de groep. Wanneer je deze dynamiek zichtbaar maakt, heb je een effectieve tool in handen om een fijn pedagogisch klimaat te creëren. In lastige situaties kun je direct de balans herstellen. Zo blijft je groep gelukkig en in een gelukkige groep kan iedereen zich optimaal ontwikkelen. LEES MINDER
Veiligheid
Respect
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Openbare Daltonschool Het Palet voor sociale ontwikkeling?
Openbare Daltonschool Het Palet gebruikt de methode 'de Vreedzaam'. Middels de DUO-vragenlijst, Kleuter in beeld en IEP "Hart en Handen" monitoren ze sociale opbrengsten en veiligheid. Op basis hiervan kijken ze welke aanpassingen zij moeten doen ten aanzien van hun schoolbrede afspraken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Daltonschool Het Palet om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Daltonschool Het Palet gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kleuter in Beeld en IEP Hart en Handen.