
Schoolweging
De schoolweging van Eikerwijs is 33,75 , met een spreiding van 5,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92,6% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit resultaat overtreft zelfs het vergelijkingsgemiddelde van 93,9%, wat wijst op stevige basisvaardigheden in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 38,7%. Dit ligt ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 50,2%, wat duidt op effectieve differentiatie in het onderwijsaanbod.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een nadruk op praktisch-theoretische routes: 33,3% vmbo-(g)t en 16,7% havo/vwo. Opvallend is de volledige afwezigheid van vwo-adviezen, in contrast met landelijke trends. Wel scoren de leerlingen later 100% op adviesniveau in het VO, wat duidt op zorgvuldige advisering.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Eikerwijs | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Twee maal per jaar nemen we op school toetsen af van Cito leerlingvolgsysteem. De toetsresultaten helpen ons in beeld te krijgen over welke vaardigheden en kennis een leerling op het betreffende moment beschikt. Omdat we dit ieder schooljaar twee keer meten, kunnen we de leerling goed volgen en kunnen we als team inspelen op de groeilijn van de leerling en op de informatie die de toets ons oplevert: welke lesstof beheerst de leerling al wel of nog niet en hoe kunnen we hem of haar verder op weg helpen. Dit doen we op maat: elk kind heeft daarin iets anders nodig. Naast analyse en afstemming op kindniveau, zoals hierboven beschreven, bekijken we de tussenresultaten ook op groepsniveau en op schoolniveau. Ook op deze niveaus levert het afnemen van de toetsen veel informatie op die ons doet afwegen waar we kunnen bijstellen bij het geven van onderwijs. Dit kunnen allerlei aspecten zijn, zoals bijvoorbeeld het leerstofaanbod, de lesorganisatie, de inzet van onderwijsassistent en / of leerkracht, enzovoort. Om te volgen hoe een leerling, een groep of een school 'het doet' is het helpend te vergelijken met het landelijk gemiddelde. Dit doen we dan ook en zo kunnen we op kindniveau volgen of de leerling volgens verwachting groeit. Op groeps- en schoolniveau kunnen we meten of we aan de landelijke norm voldoen. Daarnaast stellen we voor onszelf ook ambities; dat zijn gespecificeerde normen voor de eigen school.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
100% van de leerlingen blijft op of boven hun schooladvies presteren in het VO, tegenover 62,9% landelijk. De volledige afwezigheid van onderadvisering benadrukt de nauwkeurige plaatsingspraktijk, mogelijk mede dankzij de kleine schoolomvang en intensieve begeleiding.
Sociale ontwikkeling
Wij beschouwen ieder kind als uniek. We zien kinderen als personen die, hoe jong ze ook zijn, kunnen en willen deelnemen aan tal van interessante, gezamenlijke, sociaal-culturele activiteiten en daaraan een eigen bijdrage kunnen leveren. In ons pedagogisch en didactisch handelen zijn competentie, autonomie en relatie de uitgangspunten. Vanuit een basis van veiligheid, (zelf)vertrouwen, openheid, acceptatie en respect hebben we positieve en hoge (maar wel realistische) verwachtingen van onze leerlingen. We gaan hierbij uit van de individuele ontwikkelingsmogelijkheden en ontwikkelkracht van ieder kind. We leggen accenten op de aspecten die goed gaan en zijn vriendelijk en duidelijk voor de leerlingen. We zorgen voor een omgeving waarin het kind zich veilig, geborgen en uitgedaagd voelt. Wij geloven in de ontwikkelingskracht in elk kind en willen kinderen uitdagen, prikkelen en ondersteunen in hun ontwikkeling. We vinden het belangrijk dat kinderen leren zichzelf doelen te stellen en te werken vanuit een plan. Wij willen leerlingen bewust maken van hun ontwikkeling en meenemen in hun leerproces. Gesprekken voeren we niet over het kind, maar met het kind, in de vorm van de door leerling geleide oudergesprekken, oftewel kindgesprekken. Zo worden kinderen steeds meer eigenaar van hun leerproces en stimuleren we de intrinsieke motivatie. LEES MINDER
competentie-autonomie-relatie
ontwikkelkracht van ieder kind
in gesprek...
Wat is de werkwijze van Kindcentrum Eikerwijs voor sociale ontwikkeling?
Het team van Kindcentrum Eikerwijs is verantwoordelijk voor de brede ontwikkeling van de kinderen en de bedoelingen van het kindcentrum. De leerkrachten volgen de ontwikkeling van elk kind nauwlettend en stemmen het onderwijs daarop af. Kindprofessionals zijn mede verantwoordelijk voor de pedagogische aspecten. De teamleden zijn een voorbeeld voor de kinderen door hun eigen gedrag. Ze onderhouden een goed contact met ouders. Eikerwijs besteedt veel aandacht aan het verwerven en ontwikkeling van sociale vaardigheden. Leerlingen leren respectvol om te gaan met verschillende culturen. Er is aandacht voor de digitale wereld/social media en andere 21ste-eeuwse vaardigheden. Kindcentrum Eikerwijs betrekt kinderen bij de dagelijkse gang van zaken en geeft ze verantwoordelijkheid. Er is een leerlingenraad actief die meedenkt over de school.
Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum Eikerwijs om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Kindcentrum Eikerwijs gebruikt Sociaal emotioneel functioneren van Cito Leerling in Beeld om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum Eikerwijs?
Kindcentrum Eikerwijs gebruikt diverse bronnen om aanbod vorm te geven dat inspeelt op actuele situaties en sociaal-emotionele onderwijsbehoeften.