Kindcentrum De Morgenster
Vloedstraat 15
4321 AM Kerkwerve

Schoolweging

Schoolweging
29.58
Spreiding
4.53

De schoolweging van De Morgenster Kerkwerve is 29,58 , met een spreiding van 4,53 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,7% score ruim overschrijdt de school het fundamentele niveau (landelijk gemiddelde 95,9%). Dit benadrukt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, ondanks de complexere leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt met 57,8% vrijwel gelijk behaald aan vergelijkbare scholen (57,8%). De school overtreft hiermee de eigen signaleringswaarde van 47,1%, wat wijst op een effectieve aanpak voor hogere leerdoelen, vooral in rekenvaardigheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 28,6% vwo-advies (boven regio gemiddelde van 18,6%) versus 28,6% vmbo-(g)t/havo. Het ontbreken van praktijkonderwijsadviezen valt op, terwijl regionaal 1% hiervoor kiest. De combinatie van hoge ambities en praktische ondersteuning blijkt uit 14,3% onbekende adviezen, mogelijk door late instroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Morgenster KerkwerveGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

In ons kindcentrum analyseren wij, na de midden- en eindtoetsen, alle toetsresultaten en observaties. Vooral de resultaten van de afgenomen IEP toetsen. Vooraf stellen wij hiervoor streefdoelen op die we met de groep willen behalen. Onze streefdoelen liggen hoog. Ze zijn boven het landelijk gemiddelde. We kijken per kind naar de behaalde resultaten want we vinden kindgericht onderwijs heel belangrijk. Hiervoor stemmen we de leerstof af op de onderwijsbehoefte van uw kind. Uw kind behaalt op een toets een vaardigheidsscore en met deze score kunnen we de ontwikkeling van uw kind volgen. We houden daarbij in de gaten of uw kind, op het eigen niveau vooruit is gegaan. Dit alles beschrijven wij in een groepsoverzicht. Dit groepsoverzicht wordt per half jaar bijgesteld n.a.v. de toetsen. Hierdoor kunnen we niveaus clusteren en daar gepaste instructie op geven. Gericht op de onderwijsbehoefte van uw kind. Onderwijs waarin kinderen zelf eigenaar zijn van de doelen die ze willen behalen en hoe ze dit willen bereiken. Werken vanuit leerlijnen bij rekenen, taal en spelling die aansluiten bij de ontwikkeling van uw kind. De medewerker ondersteunt de leerlingen hierin, geeft gerichte instructie, geeft feedback en maakt kinderen bewust van het doel waarom ze iets leren. Ook de ontwikkeling van de peuters brengen we in beeld. Op deze manier heeft uw kind in zijn/haar ontwikkeling een doorgaande lijn.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

28,6% van de leerlingen presteert onder advies – ruim boven landelijk gemiddelde (11,8%) – wat past bij de complexere populatie (schoolweging 29,58). Tegelijk scoort 28,6% boven advies, dankzij intensieve monitoring zoals beschreven in het ontwikkelingsgericht leerlingvolgsysteem.

Sociale ontwikkeling

Binnen ons kindcentrum geven we lessen volgens de Kanjertrainingen. Onze leerkrachten zijn hierin bevoegd voor het geven van de lessen. De kanjerlessen stimuleren en bevorderen de sociale- en emotionele ontwikkeling. Ook is er vanuit de Kanjertraining aandacht voor burgerschap. Vanuit de denkwijze van de kanjertraining hebben wij ook een anti-pestprotocol opgesteld. LEES MINDER

Vertrouwen

Veiligheid

Rust en wederzijds respect

Wat is de werkwijze van Kindcentrum De Morgenster voor sociale ontwikkeling?

De werkwijze van Kindcentrum De Morgenster voor sociale en emotionele ontwikkeling is gebaseerd op het beleidsplan sociale veiligheid, dat is gebaseerd op de Kanjertraining. De doelen zijn het bevorderen van vertrouwen en veiligheid, het versterken van sociale vaardigheden, het beheersen van oplossingsstrategieën bij conflicten, bewustwording van eigenheid, leren verantwoordelijkheid te nemen en het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. De Kanjertaal is: "We vertrouwen elkaar - We helpen elkaar - We werken samen - We hebben plezier - We doen mee". De ontwikkeling wordt gevolgd via Kanvas-vragenlijsten en het IEP leerlingvolgsysteem. Interventies worden ingezet indien nodig. Het team heeft een manifest opgesteld dat een leidraad vormt voor pedagogisch handelen. Er is een anti-pestcoördinator, juf Joannet (j.boer@lithora.nl) en een vertrouwenspersoon, juf Jolanda (j.deurloo@lithora.nl).

Welke registratievorm(en) gebruikt Kindcentrum De Morgenster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Kindcentrum De Morgenster gebruikt Kijk!, Kanvas, het IEP leerlingvolgsysteem (sociaal-emotionele ontwikkeling) en Mijnkleutergroep om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Kindcentrum De Morgenster?

Kindcentrum De Morgenster gebruikt de Kanjertraining en Rots en Water als methodes voor sociaal-emotioneel leren.