SO ZMLK St. Jan Baptist in Kerkrade

Het team van SO ZMLK St. Jan Baptist in Kerkrade

Current section: team
Schoolstraat 81
6466 Kerkrade

Zie hier hoe het team van SO ZMLK St. Jan Baptist is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van SO ZMLK St. Jan Baptist. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past SO ZMLK St. Jan Baptist bij jullie?

Ontdek hoe goed SO ZMLK St. Jan Baptist bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij SO ZMLK St. Jan Baptist zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 79.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75.8%)
Man (24.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (79.5%)
Man (20.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij SO ZMLK St. Jan Baptist. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (19.4%)
25-35 jaar (14.5%)
35-45 jaar (35.5%)
45-55 jaar (17.7%)
55-65 jaar (11.3%)
&ge;65 jaar (1.6%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (5.3%)
25-35 jaar (20.4%)
35-45 jaar (26.1%)
45-55 jaar (24.4%)
55-65 jaar (21.6%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij SO ZMLK St. Jan Baptist werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (44.3%)
Direct ondersteunend personeel (49.2%)
Indirect ondersteunend personeel (6.6%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor SO ZMLK St. Jan Baptist gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsplanning bij SO ZMLK St. Jan Baptist: Zekerheid voor Onderwijs

Bij SO ZMLK St. Jan Baptist zorgen we voor een optimale continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten, leraarondersteuners of onderwijsassistenten. Of het nu gaat om ziekte, noodzakelijke scholing of gepland verlof, wij zetten ons in voor een snelle en effectieve vervanging. Onze eerste prioriteit is het inzetten van eigen, deskundig personeel voor vervanging. Dit bevordert de bekendheid met onze leerlingen en de schoolcultuur, wat essentieel is voor een stabiele leeromgeving. Het huidige personeelstekort in het onderwijs vraagt echter om innovatieve oplossingen. Daarom werken wij binnen het bestuur Movare samen in een strategisch cluster van scholen. SO ZMLK St. Jan Baptist vormt een hechte eenheid met SBO Arcadia. Deze samenwerking stelt ons in staat om elkaars personeelssituatie te ondersteunen en vervangingen flexibel te organiseren. Wanneer interne vervanging binnen onze eigen school niet mogelijk is, inclusief ondersteunend personeel (OOP), kijken we direct naar de mogelijkheden binnen ons cluster met SBO Arcadia. Zo garanderen we dat er altijd een gekwalificeerde vervanger beschikbaar is om de onderwijskwaliteit te waarborgen. In het zeldzame geval dat ook binnen het cluster geen vervanging gevonden kan worden, treffen we een zorgvuldige regeling. In overleg met de groepsleerkrachten, onderwijsondersteuners en onderwijsassistenten van de betreffende unit, worden de leerlingen tijdelijk verdeeld over andere groepen. Hierdoor kan het onderwijsprogramma, zij het in een aangepaste setting, ononderbroken doorgang vinden. De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop. Thuisblijven is slechts een uiterste redmiddel en gebeurt uitsluitend na open communicatie met de ouders. Indien thuisopvang onverhoopt niet geregeld kan worden, blijven de leerlingen van harte welkom op school, waar wij voor hen zorgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De school is verdeeld in vijf units;

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Overige leerjaren

Deskundige Ondersteuning op SO ZMLK St. Jan Baptist: Een Team van Specialisten

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Focus op Communicatie en Cijfervaardigheid

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Pedagogische Ondersteuning
Rekenspecialist voor Functioneel Rekenen
Logopedist voor Spraak- en Taalontwikkeling
Communicatiedeskundige voor Alternatieve Communicatie
Gecertificeerde Trainers Nederlands met Gebaren (NmG)

Toelichting van de school:

Onze school biedt vijf dagen per week gespecialiseerde logopedische ondersteuning door een toegewijde communicatiedeskundige. Deze professional voert onderzoeken uit en biedt zowel individuele als groepssessies, met speciale aandacht voor onze jongste leerlingen. Voor oudere leerlingen focussen we op de verbetering van uitspraak en spreekvaardigheid. Voor intensieve, gespecialiseerde logopedie adviseren wij contact op te nemen met externe praktijken. Een aanzienlijk deel van ons onderwijspersoneel is bedreven in 'Nederlands met Gebaren (NmG)' en 'Beginnende Communicatie', wat de communicatiemogelijkheden voor al onze leerlingen verbreedt. Onze communicatiedeskundige ontwikkelt beleid voor leerlingen die behoefte hebben aan alternatieve communicatiemiddelen. Door de inzet van onderwijsassistenten en leraarondersteuners is begeleiding in kleine groepen een standaardonderdeel van ons onderwijsaanbod.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Begeleiding en Welzijn van Onze Leerlingen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Sociaal Gedrag
Intern Begeleider voor Ondersteuningsvragen
Orthopedagoog voor Ontwikkelingsvraagstukken
Psycholoog voor Emotionele Ontwikkeling

Toelichting van de school:

SO ZMLK St. Jan Baptist onderhoudt nauwe banden met de Koraalgroep, een vooraanstaande zorgaanbieder. Deze samenwerking stelt ons in staat om deskundige ondersteuning te bieden bij alle sociaal-emotionele ontwikkelingsuitdagingen van onze leerlingen, wanneer de behoefte zich voordoet.

6

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Positief Leren en Ontwikkelen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positieve Begeleiding
Intern Begeleider voor Leerlingenzorg
Orthopedagoog voor Gedragsanalyse
Ergotherapeut voor Structurele Ondersteuning
Het Gehele Team: Getraind in SWPBS
Gedragswetenschapper voor diepgaande Analyse

Toelichting van de school:

School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) is een integrale methode die een positief en voorspelbaar schoolklimaat bevordert. Het biedt ons team een flexibel kader om gewenst gedrag te versterken en te anticiperen op individuele leerbehoeften, wat essentieel is voor ons diverse leerlingenbestand. SWPBS richt zich op het stimuleren van sociaal wenselijk gedrag en het minimaliseren van gedragsproblemen. Door gezamenlijke gedragsverwachtingen creëren we duidelijkheid en voorspelbaarheid, wat onze leerlingen helpt om positieve keuzes te maken en hun leerprestaties te verbeteren. Onze aanpak is systematisch en preventief, met een focus op het signaleren en aanpakken van gedragsproblemen op maat. We werken nauw samen met ouders en zorgpartners om een omgeving te creëren waarin iedereen kan floreren. Dit leidt tot verbeterde leerresultaten, positief sociaal gedrag en een afname van ongewenst gedrag.

4

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leven

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor Bewegingsanalyse
Ergotherapeut voor Dagelijkse Functionaliteit
Vakleerkracht Lichamelijke Opvoeding voor Sportieve Vaardigheden
Deskundigen van de Basic Fit Accommodatie

Toelichting van de school:

Hoewel we geen eigen fysiotherapeut of ergotherapeut in dienst hebben, beschikt onze school over een volledig uitgeruste praktijkruimte. Dit faciliteert de toegang tot essentiële therapieën voor onze leerlingen tijdens schooluren. Bewegingsonderwijs is een kernonderdeel van ons curriculum. We werken actief samen met diverse jeugdzorg- en onderwijsinstanties om een breed scala aan bewegingsactiviteiten aan te bieden, zowel tijdens als na schooltijd. Ons doel is om leerlingen te stimuleren een actieve leefstijl te ontwikkelen, sociale vaardigheden te vergroten en maatschappelijke participatie te bevorderen door middel van sport en beweging.

3

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde Verpleegkundigen
Getrainde Bedrijfshulpverleners (BHV)
Gecertificeerde Eerste Hulp Verleners (E.H.B.O.)

Toelichting van de school:

Op SO/VSO St. Jan Baptist zijn gecertificeerde bedrijfshulpverleners aanwezig om de veiligheid en het welzijn van onze leerlingen en medewerkers te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
22
Totaal specialisten
22
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Gymlokaal
Sensomotorische stimulatie (snoezel-) ruimte.
Ruimten voor de leden van de Commissie van Begelei
Ruimten voor additionele disciplines: communicatie
Diverse ruimtes binnen en buiten de school voor pr
De sportaccommodatie van nabijgelegen Basic fit en

Individuele Ondersteuning op Maat voor Elk Kind

Ons Unieke Onderwijsconcept Toegelicht

Bij SO ZMLK St. Jan Baptist bieden we gespecialiseerd onderwijs aan leerlingen met een IQ lager dan 70. Dit omvat zowel kinderen met een IQ onder de 55 als leerlingen in de bandbreedte van 55-70. Veel van onze leerlingen hebben daarnaast te maken met syndromen, stoornissen of gedragsproblemen die hun leerproces en sociaal functioneren extra uitdagend maken. Wij begrijpen dat de ontwikkeling van deze kinderen vaak onregelmatig verloopt en langzamer gaat dan bij leeftijdgenoten zonder beperking. Daarom zetten wij ons dagelijks in om ieder kind de specifieke begeleiding te bieden die het nodig heeft om zijn of haar potentieel te bereiken. Unit A richt zich op leerlingen die gebaat zijn bij een gestructureerde leeromgeving met extra aandacht voor autisme of autisme-kenmerken. Hier ligt de focus op het verbeteren van leerstrategieën, sociaal-communicatieve vaardigheden en prikkelverwerking, zodat deze leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Unit B is bestemd voor leerlingen die we begeleiden richting (gesubsidieerde) arbeid. Ondanks een langzamere ontwikkeling op cognitief, motorisch of sociaal-emotioneel vlak, leggen we de nadruk op praktische, functionele vaardigheden die aansluiten bij de dagelijkse realiteit. Veiligheid en een duidelijke structuur zijn hierbij essentieel. Unit C biedt intensieve, individuele zorg aan leerlingen die aangewezen zijn op dagactiviteitencentra. Wij richten ons op het vergroten van zelfredzaamheid en het minimaliseren van toekomstige zorgvragen, zodat deze leerlingen zoveel mogelijk zelfstandig kunnen functioneren. Unit D-E is voor leerlingen met een complexe ondersteuningsbehoefte, gekenmerkt door een afwijkende informatieverwerking en een grote behoefte aan individuele zorg vanwege beperkte zelfstandigheid. Dit dubbele arrangement vereist een zeer gespecialiseerde aanpak. Om aan deze uiteenlopende behoeften te voldoen, investeren we continu in bijscholing van ons team, werken we nauw samen met Stichting Koraal en beschikken we over gespecialiseerde disciplines zoals een psycholoog, communicatiedeskundige en fysiotherapeut, evenals een sensomotorische stimuleringsruimte. Voor leerlingen in de E-Unit met meervoudige complexe problematiek, zoals een combinatie van een verstandelijke beperking, psychiatrische problematiek of een complexe gezinssituatie, wordt momenteel gekeken naar verdere optimalisatie van het onderwijsaanbod. Dit, in samenwerking met de Koraalgroep, om de expertise en context te bieden die deze leerlingen nodig hebben. Onze klassen zijn klein, met maximaal 5 leerlingen per groep, aangevuld met individuele zorgondersteuning. Dit stelt ons in staat om de intensieve begeleiding te bieden die essentieel is voor de vooruitgang van onze leerlingen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Ons Kwaliteitsbeleid: Schoolplan voor Excellente Educatie

Welke ambitieuze doelen bevat ons schoolplan?

Bij SO ZMLK St. Jan Baptist zetten we ons continu in voor de hoogste onderwijskwaliteit. Ons schoolplan 2023-2027 dient als een strategisch kompas voor de ontwikkeling van onze school en onze leerlingen. Het plan beschrijft onze langetermijndoelstellingen en wordt jaarlijks vertaald naar concrete actieplannen. Hierin houden we rekening met leerlingresultaten en maatschappelijke trends, wat ons schoolplan een dynamisch en levendig document maakt. Centrale doelen voor 2023-2027 omvatten: * Versterking van burgerschapsvorming. * Optimalisatie van direct instructie binnen effectieve onderwijstijd. * Gericht werken aan streefniveaus in kernvakken met PDCA-cycli. * Een VSO-plan met focus op stages, portfolio's en diplomering voor dagbesteding, arbeid of vervolgonderwijs. * Coaching van onderwijspersoneel met observatie-instrumenten gekoppeld aan onderwijsdoelen. * Verrijking van de schooldag met aandacht voor gezonde voeding, beweging en vrijetijdsbesteding. Voor het schooljaar 2025-2026 richten we ons specifiek op: 1. Integratie van een nieuwe OPP-module in Parnassys binnen de PDCA-cyclus. 2. Bijdragen aan respect en kennis van democratische rechtsstaatwaarden. 3. Heldere uitleg door leraren voor optimale leerstofopname (DIM). 4. Behalen van streefniveaus in kernvakken door minimaal 75% van de leerlingen. 5. Dekking van examenprogramma's voor het VSO-uitstroomprofiel Vervolgonderwijs. 6. Afspraken met leerlingen over stageplan-activiteiten. 7. Beleid voor bevordering van burgerschap conform wettelijke opdrachten. 8. Optimalisatie van dossiervorming. 9. Afstemming van onderwijs op groeps- en individuele leerbehoeften. 10. Gerichtheid van onderwijs op doorstroom naar regulier onderwijs, indien mogelijk.

Hoe realiseren we onze onderwijsdoelen?

Bij SO ZMLK St. Jan Baptist geloven we dat kwalitatief goed onderwijs verder reikt dan alleen academische resultaten. Het omvat de ontwikkeling van kennis, planningsvaardigheden, veiligheid, zelfredzaamheid en sociaal-communicatieve vaardigheden. We volgen onderwijsontwikkelingen op de voet en implementeren innovaties die essentieel zijn voor onze leerlingen. Dagelijkse analyse van ons onderwijs en continue aanpassing waar nodig, garanderen een optimale leeromgeving. Onze aanpak omvat: * **Individueel OntwikkelingsPerspectief (OPP):** Elk kind heeft een OPP, opgesteld door de leerkracht en de Commissie van Begeleiding. Hierin is ook het uitstroomprofiel opgenomen, wat leidend is voor de gestelde doelen gedurende de schoolloopbaan. Het OPP wordt jaarlijks geëvalueerd en aangepast. * **CED-Leerlijnen:** We volgen de leerlingen op de CED-leerlijnen, gekoppeld aan vak- en vormingsgebieden. Observaties helpen ons de voortgang van de leerling nauwkeurig in te schatten. * **Toets Protocol:** Een gestructureerd toetsbeleid beschrijft het afnemen van zowel methodegebonden als methodeonafhankelijke toetsen (zoals Cito). Adaptief toetsen zorgt ervoor dat toetsen aansluiten bij het niveau van het individuele kind. * **Observaties en Gesprekken:** We observeren leerlingen en voeren regelmatig gesprekken, zowel individueel als in groepsverband. * **Jaarlijkse Evaluatie:** Opbrengsten, resultaten en vragenlijsten over veiligheid worden jaarlijks geëvalueerd met het CVB, MT en het team. De resultaten worden uitgedrukt in behaalde niveaus op de CED-leerlijnen, aangevuld met toetsresultaten, en gekoppeld aan het OPP van elke leerling. Door de koppeling tussen CITO-toetsen en CED-leerlijnen sluiten we aan bij landelijke ontwikkelingen en stellen we doelgerichte plannen op.

Speciaal Onderwijs voor Jonge Kinderen: Ontdek Ons Aanbod

Toelichting van de school

Bij SO ZMLK St. Jan Baptist geloven we in een holistische aanpak voor elk kind. Hoewel ons bestuur MOVARE verantwoordelijk is voor de organisatie van voor- en naschoolse opvang, werken wij nauw samen met gespecialiseerde partners om een optimale ondersteuning te bieden. Deze partnerschappen garanderen kwalitatief hoogwaardige opvang en behandeling, afgestemd op de specifieke behoeften van onze leerlingen. Afspraken over kwaliteit, tarieven en locaties zijn vastgelegd in convenanten, beschikbaar via www.movare.nl. Voor kinderen die behoefte hebben aan meer gespecialiseerde opvang en behandeling, werken wij graag samen met Kinderopvang Kinso. Zij bieden opvang op maat en een passend programma voor onze doelgroep. Neem voor meer informatie en aanmeldingen contact op via info@kinso.nl. Daarnaast zijn er uitstekende mogelijkheden bij zorginstellingen zoals Scoor, Talent, Koraal, RADAR en MKD, die elk een uniek aanbod hebben voor onze leerlingen.

Veelgestelde vragen

Biedt SO ZMLK St. Jan Baptist aanvullende programma's voor jonge kinderen?

SO ZMLK St. Jan Baptist focust primair op gespecialiseerd onderwijs en werkt samen met externe partners voor aanvullende opvang en zorg. Ons doel is om een naadloze integratie van onderwijs en ondersteuning te bieden.

Met welke gespecialiseerde kinderopvangorganisaties werkt SO ZMLK St. Jan Baptist samen?

SO ZMLK St. Jan Baptist werkt nauw samen met toonaangevende organisaties om de beste zorg en begeleiding te garanderen. Onze partners zijn onder andere KBC RADAR, gespecialiseerd in brede zorg- en ondersteuningsdiensten, en MKD Xonar, een expertisecentrum voor kindbegeleiding en behandeling.

SO ZMLK St. Jan Baptist werkt nauw samen met toonaangevende organisaties om de beste zorg en begeleiding te garanderen. Onze partners zijn onder andere KBC RADAR, gespecialiseerd in brede zorg- en ondersteuningsdiensten, en MKD Xonar, een expertisecentrum voor kindbegeleiding en behandeling.

Team | SO ZMLK St. Jan Baptist in Kerkrade | [2025] Schoolregister