
Schoolweging
De schoolweging van De Blokkenberg is 30,72 , met een spreiding van 5,69 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
98,5% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, ver boven de landelijke norm van 85% en het vergelijkingsgemiddelde van 95,2%. Dit bevestigt de solide basiskwaliteit van het reken- en taalonderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
69,1% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 43,5%. Dit is ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde van 55,4%, wat wijst op effectieve differentiatie voor gevorderde leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert relatief vaak theoretische leerroutes: 21,9% vwo-advies (vs. 18,6% regio) en 12,5% havo/vwo-combinatie. Praktijkonderwijsadvies (3,1%) ligt iets boven het regionale gemiddelde (1,0%), passend bij de complexere populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Blokkenberg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 178.8 | 174.76 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
23,1% van de leerlingen presteert onder advies (vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexe populatie. Desondanks scoort 61,5% op adviesniveau, wat past bij de beschreven intensieve begeleiding via het zorgplan.
Sociale ontwikkeling
De school hanteert bij haar omgang met leerlingen, ouders en overige partijen mede op grond van haar katholieke identiteit respect voor de ander als algemeen uitgangspunt. Dit kenmerkt zich in: zorgvuldig te zijn in het taalgebruik, het respect tussen kinderen bevorderen, een prettige sfeer creëren in de klas, het zelfvertrouwen van kinderen ondersteunen door positieve feedback, beschikbaar zijn bij problemen, positieve verwachtingen uitspreken, pestgedrag bespreekbaar maken en zo veel mogelijk tegengaan, op schoolniveau en op klassenniveau afgesproken regels hanteren, het creëren van een uitdagende leeromgeving in een ordelijk en opgeruimd lokaal, de zelfstandigheid van leerlingen stimuleren en de verantwoordelijkheid van leerlingen stimuleren. Deze respectvolle wijze van omgaan met elkaar vormt de basis van alle relaties. LEES MINDER
communicatie
respect
iedereen mag er zijn
Wat is de werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Blokkenberg voor sociale ontwikkeling?
De werkwijze van Rooms Katholieke Basisschool De Blokkenberg voor sociale ontwikkeling volgt zo snel mogelijk.
Welke registratievorm(en) gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Blokkenberg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Rooms Katholieke Basisschool De Blokkenberg gebruikt Viseon, leerling tevredenheidspeiling/Vensters PO en Kwink om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rooms Katholieke Basisschool De Blokkenberg?
Rooms Katholieke Basisschool De Blokkenberg gebruikt Kwink als methode voor sociaal-emotioneel leren.