Openbare Basisschool de Schatkist

De resultaten van Openbare Basisschool de Schatkist in Kerkrade

Current section: resultaten
Feldbiss 210
6462 HC Kerkrade

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Basisschool de Schatkist, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Openbare Basisschool de Schatkist

Schoolweging
34.9
Spreiding
5.23

De schoolweging van De Schatkist Kerkrade is 34,90 , met een spreiding van 5,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Openbare Basisschool de Schatkist bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Basisschool de Schatkist bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

93,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit onderstreept dat de basisvaardigheden effectief worden aangeleerd, ondanks de complexe populatie. De school presteert hiermee zelfs iets beter dan vergelijkbare scholen (93,0% vs. 92,9%).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

28,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat onder de signaleringswaarde van 34,3% blijft. Dit reflecteert de uitdagingen die samenhangen met de complexe leerlingenpopulatie. Scholen met vergelijkbare schoolweging scoren gemiddeld 47,6%, wat aangeeft dat De Schatkist extra inspanningen nodig heeft om de cognitieve potentie te benutten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Basisschool de Schatkist?

De adviezen tonen een tweedeling: 42,9% vmbo-(g)t of hoger vs. 33,3% praktijkonderwijs/vmbo-basis. Opvallend is het hogere percentage praktijkonderwijsadvies (4,8%) vergeleken met vergelijkbare scholen (1,0%). De sterke focus op doorstroom naar vmbo-(g)t (19,0%) en havo/vwo (19,0%) laat ambitie zien, maar vraagt om intensievere begeleiding.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2014-2015

ToetsDe Schatkist KerkradeGemeente AmsterdamNederland
199.71

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
127

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Leerlingniveau; Alle leerlingen worden actief betrokken bij hun eigen leerproces. Wij verzamelen gegevens over de ontwikkeling van de kinderen tot en met het einde van de basisschool. Wij stemmen ons onderwijs op diverse niveau's af door kinderen goed te volgen en hun onderwijs- en ondersteuning behoeften goed in beeld te brengen. Tevens voeren wij kind gesprekken hierin bespreken wij de resultaten en bespreken we de leerdoelen. Schoolniveau; Tweemaal per jaar worden in het IB en directie overleg de tussenresultaten, de ontwikkelplannen met elkaar besproken en vergeleken. Opvallende opbrengsten worden daarna besproken tijdens teambijeenkomsten. Acties die hieruit voortvloeien, worden beschreven in een nieuw jaarplan of geborgd in het schoolplan en/of jaarverslag.

Zitten de oud-leerlingen van Openbare Basisschool de Schatkist in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

20% van de leerlingen presteert boven advies – ruim boven het landelijk gemiddelde (25,3% vs. 11,8% onder advies). De gelijke verdeling tussen boven/onder advies (20% elk) reflecteert mogelijk het spanningsveld tussen ambitieuze adviezen en uitdagende leerlingkenmerken.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren optimaal in een omgeving waarin ze zich veilig en geaccepteerd voelen. De leerkracht zorgt dat deze veilige omgeving gecreëerd wordt. Dit wordt o.a. gedaan door een vriendelijke en duidelijke omgang, voorspelbaar zijn en gedragsverwachtingen toe te passen, kinderen aan het begin van de dag te begroeten, te zorgen voor een fijne functionele leeromgeving. Op onze school maken wij gebruik van een geaccrediteerd instrument om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te volgen. Wanneer een kind opvalt vanuit de leerling- en of leerkracht observatielijst dan wordt er met ouders en zorgpartners samen gekeken, hoe wij kunnen afstemmen en welke ondersteuning nodig is. LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Verantwoordelijkheid

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Schatkist voor sociale ontwikkeling?

Vanuit de kernwaarden die bepaald zijn door het team zijn vervolgens de schoolregels en gedragsverwachtingen opgesteld. De school werkt met een genormeerde systematiek om de veiligheidsbeleving bij leerlingen te meten. De resultaten hiervan worden geanalyseerd en daar waar nodig worden verbeteracties of interventies ingezet.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Schatkist om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool de Schatkist gebruikt kindgesprekken en een digi keuzebord voor kleuters om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Schatkist?

Openbare Basisschool de Schatkist gebruikt School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) als methode voor sociaal-emotioneel leren.