Basisschool St. Laurentius
Schoolstraat 7
6579 AN Kekerdom

Schoolweging

Schoolweging
27.49
Spreiding
6.31

De schoolweging van St. Laurentius is 27,49 , met een spreiding van 6,31 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 90,7% scoort de school duidelijk boven de inspectienorm van 85% voor het fundamenteel niveau. Ondanks dit positieve resultaat blijft het achter bij het vergelijkingscijfer van 96,4% van omringende scholen, wat wijst op regionale verschillen in taal- en rekenvaardigheden.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

50,7% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net boven de signaleringswaarde van 50,1%. Dit ligt echter ruim onder het vergelijkingspercentage van 61,1% bij soortgelijke scholen, wat ruimte toont voor verbetering in het bereiken van hogere onderwijsdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke oriëntatie op theoretische leerwegen: 44,4% havo/vwo- en vwo-advies (22,2% elk), tegenover 29,5% in de regio. Tegelijk is het aandeel vmbo-b/k-adviezen met 33,3% hoger dan landelijk (9,6%), wat past bij de gemengde leerlingenpopulatie. Opvallend is de afwezigheid van praktijkonderwijsadviezen, ondanks een regionaal gemiddelde van 1,01%.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. LaurentiusGemeente AmsterdamNederland
LIB176.4175.23174.75

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Sint Laurentius gebruiken we onafhankelijke, landelijk genormeerde toetsen die horen bij het CITO-leerlingvolgsysteem (CITO Leerling in Beeld). Twee keer per jaar worden deze toetsen afgenomen, midden- en de eindtoetsen. Dan analyseren we de toetsresultaten met het team en stellen we onze doelen voor de komende periode. Hierdoor hebben we als school een goed beeld van de ontwikkeling van de leerlingen en kunnen we dat beeld in perspectief plaatsen van de resultaten die vergelijkbare leerlingen behalen. We kunnen dan ook op adequate wijze actie ondernemen als dat nodig is. Als school worden wij geacht om ambitieuze doelen te stellen. Wij doen dit met behulp van onze schoolstandaard. Wij hebben voor de vakgebieden rekenen, lezen, spelling en begrijpend lezen bepaald wat de gewenste groep- en schoolresultaten moeten zijn. Jaarlijks bekijken wij met het team of wij aan onze schoolstandaard voldoen en zo niet welke actie wij dan gaan ondernemen. Deze schoolstandaard is terug te vinden in het schoolondersteuningsprofiel, beschikbaar op www.scholenopdekaart.nl.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

11,1% van de leerlingen presteert onder advies (vrijwel gelijk aan 11,8% landelijk), terwijl 22,2% boven advies presteert. De focus op maatwerkadviezen – gebaseerd op LOVS-toetsen én sociaal-emotionele ontwikkeling – lijkt te zorgen voor realistische doorstroom. De lage onder-advisering onderstreept de kwaliteit van het adviseringstraject met pré-adviesgesprekken in groep 7.

Sociale ontwikkeling

Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving. Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Uniek en zelfstandig!

Aandacht en zorg voor elkaar!

Samen leren, Samen leven!

Wat is de werkwijze van Basisschool St. Laurentius voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

De leerkrachten van groep 1 tot en met groep 8 registreren twee keer per jaar, op basis van observaties, de ontwikkeling van elk kind op het gebied van sociale vaardigheid en emotionele ontwikkeling. Alle ontwikkelingsfasen zijn beschreven. Op het individueel rapport kan de vooruitgang van het kind bekeken worden door het kind te vergelijken met zichzelf (eerdere registratie) en met wat van een kind van die leeftijd verwacht mag worden. Op het groepsrapport wordt zichtbaar hoe de groep zich als geheel ontwikkelt en wat de effecten zijn van het onderwijsaanbod. De school bekijkt of bepaalde ontwikkelingsgebieden extra stimulans nodig hebben. Met het groepsoverzicht worden de onderwijsbehoeften van ieder kind in beeld gebracht. Op basis van het groepsrapport en het groepsoverzicht wordt het groepsplan opgesteld, met gerichte activiteiten om de kinderen verder te brengen in hun ontwikkeling. Dit stemt overeen met de cyclus van het handelingsgericht werken (HGW).

Welke registratievormen gebruikt Basisschool St. Laurentius om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Basisschool St. Laurentius gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Sociale Competentie Observatielijst (SCOL), en Enquêtetools van Venters.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool St. Laurentius?

Basisschool St. Laurentius gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Goed gedaan.