
Schoolweging
De schoolweging van Sjaloomschool is 35,68 , met een spreiding van 5,79 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96% van de leerlingen bereikt het fundamentele niveau, significant hoger dan de landelijke vergelijking (93%) en ruim boven de signaleringswaarde (85%). Dit toont een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 34,3% en het vergelijkingspercentage van 47,6%. Dit reflecteert effectieve differentiatie, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel toont een sterke focus op vmbo-(g)t (42,9% vs. 16,5% regio). Praktijkonderwijsadvies is met 9,5% opvallend hoog (regio: 1%). Havo/vwo-combinaties (19%) blijven onder regionale peers (27%), wat mogelijk samenhangt met de hoge schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Sjaloomschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.5 | 175.23 | 171.64 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In de eerste twee jaren van het onderwijs worden de kinderen geobserveerd in hun ontwikkeling. We werken handelingsgericht aan ontwikkeling. Vanaf groep 3 worden de leerlingen twee keer per jaar met methode-onafhankelijke toetsen getoetst. De resultaten geven de leerkrachten inzicht in de leervorderingen van de kinderen. De opbrengsten worden op leerling-, groeps- en schoolniveau besproken. Hierbij is naast de toets gegevens ook aandacht voor de brede ontwikkeling van de kinderen. We streven ernaar, dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Omdat we te maken hebben met verschillen, moet het onderwijsleerproces zo ingericht worden, dat dit ook mogelijk is. Onze leraren zorgen ervoor, dat ze hun leerlingen goed kennen en ze volgen hun ontwikkeling nauwkeurig met behulp van het LOVS ParnasSys (cognitieve ontwikkeling) en KANVAS (sociale ontwikkeling). Omdat we opbrengstgericht werken vergelijken we de uitkomsten van toetsen met onze doelen (normen/verwachtingen). Waar nodig stellen we het lesgeven of het aanbod bij, en waar nodig geven we de leerlingen extra ondersteuning. In ons zorgplan staat onze zorgstructuur uitgebreid beschreven (zie bijlage). In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) [zie bijlage] staat beschreven welke basisondersteuning we kunnen leveren en welke extra ondersteuning.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
73,7% functioneert op adviesniveau, significant boven regionaal gemiddelde (62,9%). Slechts 10,5% zit onder advies (landelijk: 11,8%), wat de nauwkeurige advisering benadrukt. De beschreven 'zorgvuldige adviesprocedure' en vervolgmonitoring blijken effectief.
Sociale ontwikkeling
Respect en inclusie We respecteren en omarmen diversiteit in al haar vormen, en streven ernaar een inclusieve gemeenschap te creëren waarin iedereen zich welkom en gewaardeerd voelt. Leren en groeien We geloven in een groeimindset en streven ernaar een omgeving te creëren waarin leerlingen worden aangemoedigd om te experimenteren, fouten te maken en te groeien. Verantwoordelijkheid en zelfstandigheid We moedigen leerlingen aan om verantwoordelijke en zelfstandige individuen te worden, die zich bewust zijn van hun rol in de samenleving en in staat zijn om doelgericht te handelen. Veiligheid en welzijn We hechten groot belang aan het welzijn en de veiligheid van onze leerlingen en streven ernaar een veilige en ondersteunende omgeving te bieden waarin ze zich kunnen ontwikkelen en bloeien. Christelijke basis We geven de kinderen een christelijke basis door op school verhalen uit de Bijbel te vertellen, te zingen en te bidden. We dragen uit dat we respect hebben voor verschillende culturen en godsdiensten en dat we de verbinding zoeken en niet het verschil. Belangrijk is dat iedereen op school zich in onze visie op respect en gelijkwaardigheid in het geloof kan vinden en dat alle kinderen actief mee kunnen doen met ons christelijke onderwijs. LEES MINDER
Respect
Groeien
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van de Sjaloomschool voor sociale ontwikkeling?
De Sjaloomschool streeft ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. Leraren kennen hun leerlingen goed en volgen de sociale ontwikkeling met KANVAS. De school werkt opbrengstgericht en vergelijkt toetsresultaten met de doelen. Indien nodig wordt het lesgeven aangepast of extra ondersteuning geboden. De zorgstructuur is beschreven in het zorgplan en de basisondersteuning en extra ondersteuning in het schoolondersteuningsprofiel.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Sjaloomschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Sjaloomschool gebruikt KANVAS om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Sjaloomschool?
De Sjaloomschool gebruikt Kanjer trainingen voor sociaal-emotioneel leren.