
Schoolweging
De schoolweging van Rehobothschool Katwijk is 30,50 , met een spreiding van 5,35 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Zie boven bij 'streef_niveau'.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
91,8% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau (landelijk: 95,7%), ruim boven de inspectienorm van 85%. Het streefniveau wordt door 52,7% gehaald, wat significant hoger ligt dan de signaleringswaarde van 45,5% voor deze school. Deze scores weerspiegelen een sterke basiskwaliteit, met ruimte voor verbetering op excellentieniveau.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Rehobothschool geeft nadrukkelijk hoge adviezen: 26,53% vwo (vs. 18,61% regio) en 16,33% havo/vwo. Toch is er ook aandacht voor praktische routes: 6,12% vmbo-b/k advies, wat iets boven het regionale gemiddelde (5,52%) ligt. De combinatie van 56,82% op advies en slechts 13,64% onder advies in het VO toont realistische plaatsing.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Rehobothschool Katwijk | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.5 | 175.23 | 173.32 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De toetsen en observaties (KIJK! bij kleuters en vanaf groep 3 Cito LIB) die we halverwege en aan het eind van het schooljaar afnemen, dienen enerzijds als indicatie van het ontwikkelingsniveau van iedere leerling en anderzijds als indicatie van ons onderwijsniveau in het algemeen. Enerzijds vergelijken we ieder kind met het niveau dat van leeftijdsgenoten in Nederland wordt verwacht en passen waar nodig het onderwijs aan. Anderzijds vergelijken we met het hele team met name door het bestuderen van de "midden-toetsen" hoe ons onderwijsniveau op school verloopt, welke trends er waarneembaar zijn en welk aanpassingen van ons onderwijs door de hele school of een deel van de school nodig zijn. Heel in het algemeen kunnen we stellen dat ons onderwijsniveau ligt op en rond het landelijk gemiddelde.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 29,55% van de leerlingen boven hun basisschooladvies presteert (landelijk: 25,27%), terwijl slechts 13,64% onder advies scoort. Dit succes wordt mogelijk verklaard door de intensieve coaching zoals genoemd in het schoolondersteuningsplan. De focus op doorlopende leerlijnen en diagnostisch werken lijkt hier vruchten af te werpen.
Sociale ontwikkeling
Een deel van onze schoolslogan is "ruimte voor leven". Dat klinkt groots en dat is het eigenlijk ook. Een school is een samen-leving in het klein en daarom vinden we het van belang dat de kinderen bij de lessen godsdienstige vorming en relationele vorming leren wat "leven in deze 21e eeuw" en "samenleven" betekent vanuit de Bijbel bij de lessen godsdienstige vorming en door het aanleren van sociale vaardigheden doorgaans met behulp van de kanjertraining tijdens de lessen relationele vorming. Bij de waarde "Vertrouwen", denken we ook aan: vertrouwen geven, vertrouwen krijgen, zelfvertrouwen, betrouwbaar zijn. Bij de waarde "Verantwoordelijk", denken we ook aan: veilig, dienstbaar, inzet, ordelijk, respect, talentontwikkeling. Bij de waarde "Vriendelijk", denken we ook aan: relaties leggen en onderhouden, open, duidelijk, inlevingsvermogen, verbonden. LEES MINDER
Vertrouwen
Verantwoordelijk
Vriendelijk
Wat is de aanpak van de Rehobothschool voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De Rehobothschool gebruikt de observatielijsten KanVAS (Kanjer Volg- en AdviesSysteem) om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen. Deze lijsten worden twee keer per jaar afgenomen. Op basis van de resultaten worden passende maatregelen genomen om de sociale vaardigheden van de leerlingen te bevorderen.
Welke registratievormen gebruikt de Rehobothschool om sociale opbrengsten te meten?
De Rehobothschool maakt gebruik van Kijk! en KanVAS om de sociale opbrengsten van leerlingen te registreren.
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt op de Rehobothschool?
De Rehobothschool implementeert Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.