Oranjeschool

De resultaten van Oranjeschool in Katwijk

Current section: resultaten
Secr Varkevisserstraat 178
2225 LJ Katwijk

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Oranjeschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Schoolweging van Oranjeschool

Schoolweging
32.18
Spreiding
5.63

De schoolweging van Oranjeschool Katwijk is 32,18 , met een spreiding van 5,63 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Hoe goed past Oranjeschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Oranjeschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel niveau

92,59% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, significant boven de inspectienorm van 85%. Hoewel iets lager dan het landelijk gemiddelde (94,82%), bevestigt dit een degelijke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

55,56% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 41,2% en het landelijk gemiddelde (53,43%). Dit benadrukt de effectiviteit van het adaptieve onderwijsprogramma voor hogere leerdoelen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Oranjeschool?

25% van de leerlingen krijgt een havo-advies (vs. 16,07% regio), en 17,86% havo/vwo (vs. 10,93%). Het lage vwo-percentage (3,57% vs. 18,61% regio) wordt gecompenseerd door praktijkgerichte adviezen (17,86% vmbo-b/k), passend bij de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsOranjeschool KatwijkGemeente AmsterdamNederland
LIB175.5175.23174.07

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Tussenresultaten geven de leerkrachten informatie over het (effect van het) gegeven onderwijs. Daarnaast geven zij informatie over de resultaten van de school t.o.v. landelijke gegevens. We onderscheiden twee soorten tussenresultaten. We hanteren citotoetsen en toetsen van de gebruikte methoden voor Taal, Speling, Lezen en Rekenen / Wiskunde. De term tussenresultaten gebruiken we in principe alleen voor de citotoetsen van het leerlingvolgsysteem. Deze resultaten communiceren we met de ouders / verzorgers.

Zitten de oud-leerlingen van Oranjeschool in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is het lage percentage onderadvisering (4,17% vs. 11,81% landelijk). 29,17% presteert boven advies, wat aansluit bij het intensieve monitoren van leerlingen in het VO. Deze cijfers onderstrepen de accuraatheid van de adviesprocedure.

Sociale ontwikkeling

We zetten op school in op een "Schoolbrede Aanpak Gedrag". We vinden het noodzakelijk dat we een gezamenlijke teamaanpak hebben om gewenst gedrag te stimuleren en ongewenst gedrag te voorkomen, dan wel consequent aan te pakken. In elke groep geven we lessen volgens de Kanjertraining. We nemen ook om het jaar sociale veiligheids-vragenlijsten af om de veiligheidsbeleving van ouders, teamleden en bovenbouwleerlingen te peilen. Kinderen op onze school moeten in algemene zin leren meer met elkaar en volwassenen in de school rekening te houden en dit in woord en gedrag te laten zien. Elkaar en onderlinge verschillen moeten zij meer leren accepteren zonder daar een (waarde)oordeel aan te koppelen. Op onze school zien we dit graag in christelijk perspectief. Kinderen zijn zelfstandige, door God geschapen mensen die echter na de val in zonde ook gedrag aangeleerd moeten krijgen. "Niets doen uit eigenbelang en de vrucht van de Geest laten zien" zegt de Bijbel. Dat doet een beroep op de leerkracht die hierin tegelijk ook leerling is. In verbondenheid met de school, kinderen, ouders en collega's is de leerkracht beschikbaar en ontvankelijk. Met aandachtige betrokkenheid bevestigt hij het kind. Vanuit een solidaire houding is hij meelevend en barmhartig. Maar ook duidelijk, eerlijk en betrouwbaar. Dit realiseren is voorwaardelijk voor sociale veiligheid voor iedereen op school. LEES MINDER

Respect (Eerbied)

Vertrouwen

Verantwoordelijk(heid)

Wat is de aanpak van de Oranjeschool op het gebied van sociale ontwikkeling?

De Oranjeschool neemt tweemaal per schooljaar de Kanvas-vragenlijst (van de Kanjertraining) af bij de leerlingen. De groepsleerkracht bespreekt de resultaten met de intern begeleider. De uitkomsten en analyses worden ook besproken in het zorgteam en in de plenaire team- of bouwvergaderingen. Daarnaast worden de veiligheidsvragenlijsten, die eens in de twee jaar worden afgenomen, in het team besproken om te bepalen of gerichte actie nodig is.

Welke meetinstrumenten gebruikt de Oranjeschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Oranjeschool gebruikt de Kanvas-vragenlijst om de sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt op de Oranjeschool?

De Oranjeschool maakt gebruik van de Kanjertraining en de belangrijkste onderdelen van Positive Behavior Support (Schoolbrede Aanpak Gedrag) voor sociaal-emotioneel leren.