
Schoolweging
De schoolweging van Mr. J.J.L. van der Brugghenschool is 32,95 , met een spreiding van 5,35 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
De school scoort 96,14% voor het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85% en hoger dan vergelijkbare scholen (94,82%). Dit bevestigt de stevige basiskwaliteit in taal en rekenen, versterkt door het 'integraal leerlingvolgsysteem'.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau van 47,83% ligt boven de schoolspecifieke signaleringswaarde van 41,2%, maar onder het vergelijkingsgemiddelde (53,43%). Dit toont potentieel voor verdere verbetering, vooral in uitdagend onderwijs voor talentontwikkeling zoals beschreven in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 22,64% havo/vwo en 11,32% vwo (vs. 10,93% en 18,61% regio). Praktijkonderwijsadviezen blijven beperkt (3,77% vmbo-b), wat aansluit bij de relatief hoge schoolweging. De brede spreiding tussen vmbo-(g)t (20,75%) en havo/vwo toont differentiatievermogen.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Mr. J.J.L. van der Brugghenschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.5 | 172.26 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Mijn Kleutergroep Het doel van Mijn Kleutergroep is een goed zicht te hebben op het verloop van de ontwikkeling van kinderen zodat we: Kinderen zo goed mogelijk kunnen volgen en begeleiden in hun ontwikkeling. Tijdig ontwikkelingsachterstanden of ontwikkelingsvoorsprong signaleren bij kinderen en deze ook in beeld brengen middels het leerlingoverzicht. Het onderwijsaanbod ofwel de rijke leeromgeving en (kring)activiteiten, afstemmen op de behoeften van kinderen: de zone van de naaste ontwikkeling. Reflecteren op leerkracht handelen en het (thema)aanbod. Vanuit de waarnemingen uit de observaties en geformuleerde doelstellingen wordt een rijke speel-leeromgeving gecreëerd en geven we de lessen vorm (beredeneerd aanbod). Vanaf groep 3 worden de leerlingen twee keer per jaar met methode-onafhankelijke toetsen getoetst. Dit doen wij met Leerling in Beeld. De resultaten geven de leerkrachten inzicht in de leervorderingen van de kinderen. De opbrengsten worden op leerling-, groeps- en schoolniveau besproken. Naast het kijken naar toetsresultaten observeren de leerkrachten gedurende de dag de leerlingen. Hieruit halen zij ook informatie voor een passend aanbod voor de brede ontwikkeling van de kinderen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
35,29% presteert boven advies (vs. 25,27% landelijk), dankzij de intensieve doorstroombegeleiding. Het percentage onder advies (19,61%) is wel hoger dan landelijk (11,81%), wat mogelijk samenhangt met de complexere populatie. Dit vereist blijvende aandacht volgens het zorgplan.
Sociale ontwikkeling
De zorg voor de sociaal-emotionele ontwikkeling vormt de basis van ons onderwijs. Ieder kind moet zich welkom voelen op onze school. Naar school gaan is een ontmoeting, waarin kinderen ook van elkaar leren. Veiligheid, relatie, nieuwsgierigheid en groei zijn kernwaarden in ons onderwijs en zijn de basis voor een optimale ontwikkeling van de kinderen. De leerkrachten laten in hun gedrag plezier, humor en respect zien.
Veiligheid
Respect
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Mr. J.J.L. van der Brugghenschool voor sociale ontwikkeling?
Het sociaal emotionele klimaat wordt in kaart gebracht met Mijn Kleutergroep (groep 1-2) en KanVas (groep 3 t/m 8) door middel van vragenlijsten ingevuld door de groepsleerkrachten. In groep 6 t/m 8 vullen de kinderen ook zelf een vragenlijst in. Na analyse door de leerkracht en intern begeleider wordt bekeken welke vervolgstappen nodig zijn. Vaak is het werken met de KanjerTraining voldoende, soms wordt de werkwijze geïntensiveerd of is extra ondersteuning nodig; dit gebeurt in overleg met de ouders.
Welke registratievorm(en) gebruikt Mr. J.J.L. van der Brugghenschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Mr. J.J.L. van der Brugghenschool gebruikt Kanvas en Mijn Kleutergroep.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Mr. J.J.L. van der Brugghenschool?
Mr. J.J.L. van der Brugghenschool gebruikt de KanjerTraining.