Kindcentrum De Linge, voor christelijk basisonderwijs & kinderopvang
Noordstraat 5
4421 JS Kapelle

Schoolweging

Schoolweging
30.38
Spreiding
5.5

De schoolweging van De Linge is 30,38 , met een spreiding van 5,50 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe LingeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op onze school worden vanaf groep 3 in alle groepen 2x per jaar de toetsen afgenomen van het landelijke leerlingvolgsysteem van IEP. Dit gebeurt voor rekenen, taal, technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en taalverzorging. Daarnaast wordt hart en handen van IEP 1x per schooljaar ingevuld. In groep 1-2 nemen we geen toetsen af, maar volgen we de kinderen d.m.v. observaties vanuit IEP. Het komt voor dat kinderen in groep 1-2 al iets verder in hun ontwikkeling zijn. Dan kunnen we enkele toetsen afnemen vanuit IEP die aansluiten het kind. Zo kunnen we de ontwikkeling van alle kinderen nauwgezet volgen én vergelijken met de toetsgegevens van andere scholen in Nederland We gebruiken deze gegevens om per kind de resultaten te analyseren en te bespreken. Dit doen we bovendien ook per groep en op schoolniveau. Ons onderwijsaanbod passen we daarop aan. Dit leggen we vast in groepsplannen of blokplannen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Een kind kan zich alleen goed ontwikkelen en ontplooien als het zich veilig en gezien voelt. Relatie, competentie en autonomie zijn de drie kernwoorden die voor ieder mens, maar zeker voor kinderen van belang zijn. Wij schenken veel aandacht aan het vormen en onderhouden van een positief groepsklimaat. Hiervoor gebruiken we KiVa, onze methode voor sociale veiligheid en het tegengaan van pesten. Maar we maken ook veel gebruik van coöperatieve werkvormen, teambouwers en klassebouwers, om een veilige en open sfeer te creëren waarin elk kind zichzelf kan zijn. Op onze school formuleren we voor elk kind zijn/haar onderwijsbehoeften. Daarin nemen we zowel behoeften mee op het gebied van de instructie en ondersteuning van de instrumentele vakken (reken, taal, spelling en lezen) als op sociaal-emotioneel gebied. Ons onderwijs passen we daar op aan. LEES MINDER

RELATIE

COMPETENTIE

AUTONOMIE

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

We volgen de kinderen vanaf de start op ons kindcentrum zowel in hun cognitieve als hun sociaal-emotionele ontwikkeling. Dat doen we met het leerlingvolgsysteem IEP (Inzicht Eigen Profiel) van bureau ICE. In de startgroep van Kibeo wordt door de pedagogisch medewerkers KIJK! ingevuld. Vanaf groep 3 wordt ook 2x per jaar door de leerlingen de KiVa-vragenlijst ingevuld. Daarmee wordt gekeken naar de sociale opbouw van de groep. De gegevens van IEP en KiVa worden 2x per jaar geanalyseerd en op teamniveau besproken. Zo krijgen we een breed en goed beeld van de groep en individuele kinderen. De begeleiding van onze leerlingen, zowel individueel als op groepsniveau, passen we daarop aan. Ook ouders en de kinderen zelf betrekken we hier bij. In het begin van het schooljaar voeren we in de oneven groepen een ontwikkelgesprek met de kinderen en hun ouders. Daarin bespreken we de onderwijsbehoeften van het kind, de doelen die het kind wil halen en wat en wie hij daarvoor nodig heeft. In de even groepen voeren we dit gesprek met het kind zelf tijdens schooltijd. In november wordt de sociaal-emotionele ontwikkeling met de ouders en kinderen besproken als het kind zelf, ouders of de leerkracht dit van belang vindt. In het portfolio van het kind (wat 3x per jaar meegaat naar huis) worden deze en andere rapportages en werkvormen verzameld. Op De Linge hebben we een KiVa-team. Deze leerkrachten zijn het eerste aanspreekpunt als het gaat om sociale veiligheid. KiVa betekent fijn in het Fins. Elk kind moet het fijn hebben op school. Als dat niet zo is, wordt de hele groep ingezet om dat te veranderen. Ons (anti-)pestprotocol is daar ook op gebaseerd. We proberen pesten te voorkomen door de wekelijkse lessen en werkvormen in de groepen, het volgen van de kinderen en een goede structuur en sfeer. Onze intern begeleider heeft ook de functie van interne vertrouwenspersoon. Zij is "de speciale juf waar je mee kunt praten". Soms zijn er zaken in de wereld van het kind die het niet met de leerkracht kan bespreken, of met de ouders thuis. De vertrouwenspersoon kan ingeschakeld worden op verzoek van kind, ouders of leerkracht.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: KiVa IEP leerlingvolgsysteem

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: KiVa