
Schoolweging
De schoolweging van Willem van Oranje School Kampen is 31,35 , met een spreiding van 5,49 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Het fundamenteel niveau wordt met 90.09% ruim behaald, boven de landelijke norm van 85%. Dit ligt echter wel 5% lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (95.23%). De school voldoet hiermee aan de minimale inspectie-eisen voor basisvaardigheden.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 34.23% niet gehaald (signaleringswaarde 43.5), wat lager is dan bij vergelijkbare scholen (55.36%). Deze uitdaging hangt samen met de complexe leerlingenpopulatie. De school benadrukt in haar beleid wel een brede ontwikkeling naast cognitieve resultaten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn gericht op praktische leerwegen: 17.24% vmbo-b en 20.69% vmbo-(g)t. Slechts 3.45% krijgt een vwo-advies, significant lager dan regionaal gemiddeld (18.61%). Opvallend is wel dat 13.79% een gecombineerd vmbo-(g)t/havo-advies ontvangt, wat mogelijkheden biedt voor doorstroom.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Kampen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
214.3 | 199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Analyse van de resultaten De leerkracht analyseert de resultaten van de methode gebonden toetsen bijvoorkeur dezelfde dag, bespreekt de analyse en de aanpak met de IB-er tijdens de groepsbespreking. Zet de evaluatie van de methodetoets in ParnasSys onderhet kopje “uitvoering” en zet de doelen waaraan met leerlingen gewerkt wordt in de groepsmap. De leerkracht analyseert de resultaten op de niet methode gebonden toetsen en bespreekt de analyse en de aanpak met de IB-er tijdens de groepsbespreking. Op schoolniveau worden de resultaten van het CITO LVS in een trendanalyse gezet. Twee keer per jaar wordt de trendanalyse besproken met het hele team in een vergadering in maart en in juni. Deze trendanalyse “vergadering” wordt door de directie in het jaarplan opgenomen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Maar liefst 51.11% van de leerlingen presteert boven hun advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (25.27%). Slechts 6.67% zit onder advies, wat de effectiviteit van het adviseringstraject onderstreept. Deze cijfers ondersteunen de schoolvisie op maatwerk en ontwikkelingsgericht begeleiden.