
Schoolweging
De schoolweging van Engelenberg is 28,30 , met een spreiding van 6,40 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
92.6% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Hoewel dit 3.7% lager is dan bij vergelijkbare scholen (96.4%), toont de school sterke basisvaardigheden. De focus op gepersonaliseerde Dalton-aanpak lijkt hierbij effectief, gezien de lage percentages zittenblijvers (5% in 2023-2024).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
52.6% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 48.6%. Toch ligt dit 7.9% lager dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (60.5%). Dit wijst op voldoende basiskwaliteit, maar ruimte voor verbetering in verdiepend onderwijs, vooral bij taalvaardigheid waar de IEP-toetsen consistent rond 76.6 scoren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweespalt: 13.6% vwo-advies (vergelijkbaar met landelijk 18.6%) versus 4.6% vmbo-b/k (landelijk 5.5%). Opvallend is het hogere aandeel gecombineerde adviezen zoals vmbo-(g)t/havo (27.3% vs. 10.3% regio). Dit past bij het Dalton-onderwijs dat differentiatie benadrukt. De 0% uitstroom naar praktijkonderwijs in 2023-2024 contrasteert positief met regionale trends (1.01%).
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Engelenberg | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Basisvorderingen Van iedere leerling volgen we de vorderingen en ontwikkelingen zo goed mogelijk door middel van gemaakt werk, methodegebonden toetsen en landelijk genormeerde toetsen en leggen deze gegevens met zorg vast in een leerlingdossier. Van ieder kind is een leerlingdossier op school. Ouders kunnen inzage vragen in het dossier van hun eigen kind(eren). Leeropbrengsten Om de ontwikkeling van kinderen goed te kunnen volgen en indien nodig adequaat te kunnen reageren, maken wij gebruik van de halfjaarlijkse IEP-toetsen. De resultaten van deze toetsen en de methodetoetsen, maar ook van observaties en gesprekken, worden opgeslagen in het digitale leerlingvolgsysteem (ParnasSys). Het systeem levert waardevolle aanvullende informatie op over een leerling. Het laat zien hoeveel een kind of een groep in een bepaalde periode heeft bijgeleerd en waar aandachtspunten liggen. Wij kijken naar de scores ten opzichte van het landelijk gemiddelde, maar daarnaast kijken we ook naar de vaardigheidsgroei die een leerling op eigen niveau maakt.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
63.6% van de leerlingen presteert op adviesniveau, gelijk aan landelijke cijfers. Het percentage onderadvisering (13.6%) ligt iets hoger dan gemiddeld (11.8%), mogelijk gerelateerd aan de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 28.3). Toch scoort 22.7% boven advies, wat aansluit bij de IEP-resultaten die consistent boven inspectienormen liggen. De school zet hiervoor trajectbegeleiding in, zoals beschreven in hun Dalton-visie.
Sociale ontwikkeling
Kanjertraining, voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. Kanjertraining gaat over het bevorderen van onderling vertrouwen in groepen. Vertrouwen is de basis voor het creëren van rust in de klas, het stimuleren van sociale veiligheid en een prettig schoolklimaat. De Kanjertraining bestaat uit een serie lessen met bijbehorende oefeningen om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief). Met de Kanjertraining leren kinderen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. Reageer daarom niet met haat, wraak, gezeur, onverschilligheid of cynisme op problemen die zich voordoen in jouw leven. Doe je best er iets van te maken. Zoek oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn. Kernwoorden van de Kanjertraining zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid. LEES MINDER
Vertrouwen, rust en respect
Sociale redzaamheid
Burgerschap
Wat is de werkwijze van Openbare Daltonschool De Engelenberg voor sociale ontwikkeling?
Openbare Daltonschool De Engelenberg bespreekt sociale vaardigheden in kringgesprekken en maakt gebruik van de Kanjertraining om een veilig leefklimaat te creëren. De Kanjerregels staan centraal in iedere groep. De Kanjertraining bevordert vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect. De vijf uitgangspunten zijn: we vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand speelt de baas, niemand lacht uit en niemand doet zielig.
Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Daltonschool De Engelenberg om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Openbare Daltonschool De Engelenberg gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Daltonschool De Engelenberg?
Openbare Daltonschool De Engelenberg gebruikt Kanjertrainingen voor sociaal-emotioneel leren.