
Schoolweging
De schoolweging van De Fontein Kampen is 29,81 , met een spreiding van 6,27 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 92,4% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau bereikt, presteert De Fontein significant beter dan de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de effectiviteit van het basisonderwijs, ondanks een leerlingenpopulatie met een iets hogere complexiteit dan gemiddeld.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
45,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, iets onder de inspectienorm van 47,1%. Dit reflecteert mogelijk de complexere leerlingenpopulatie (schoolweging 29,81). Toch scoort de school met 92,4% voor het fundamenteel niveau ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%, wat wijst op een stevige basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen zijn gericht op praktische en gemengde leerwegen: 35,3% vmbo-k en 11,8% vmbo-(g)t. Het percentage havo/vwo-advies (11,8%) ligt beduidend lager dan bij vergelijkbare scholen (27,8% havo/vwo gecombineerd). Opvallend is het ontbreken van vso-adviezen, terwijl het landelijk gemiddelde hier 0,12% is. De school lijkt hiermee een realistisch adviesbeleid te voeren dat aansluit bij de populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Fontein Kampen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
In januari en juni wordt een tussentijdse meting gedaan om te kijken waar de school op de verschillende vakgebieden staat. Hiervoor worden de CITO-toetsen afgenomen in de groepen 2 t/m 8. Tevens geven de resultaten de leerkrachten inzicht in hun groep en geven de toetsen een beeld waar elke individuele leerling staat. De toetsen geven richting aan het handelen van de leerkrachten voor de volgende periode. Deze toetsen geven vooral de lange termijn resultaten aan. In de methodetoetsen voor de basisvakken zijn we vooral bezig met de korte termijn-doelen en resultaten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
73,9% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat nauw aansluit bij het landelijk gemiddelde (62,9%). Het percentage leerlingen dat onder advies presteert (13,0%) is iets hoger dan nationaal (11,8%), mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie. De beschreven pré-adviesprocedure en monitoring in LeerUniek dragen bij aan deze transparante doorstroom.
Sociale ontwikkeling
Op school wordt gewerkt met Taakspel. Dit wordt als middel ingezet om een positief klimaat te creëren. Ook worden de principes van PBS; Positive Behaviour Support ingezet in school. Dit houdt in dat de nadruk sterk ligt op goed gedrag. Net als rekenen, taal en lezen is ook gedrag aan te leren. Op 'De Fontein' doen we dit vanuit een positieve grondhouding.
Verantwoordelijkheid
Veiligheid
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van Christelijk Integraal Kindcentrum "De Fontein" voor sociale ontwikkeling?
De school maakt gebruik van 'ZIEN!', een leerlingvolgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling. De resultaten hiervan worden gebruikt om een positief leer- en werkklimaat te bevorderen.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijk Integraal Kindcentrum "De Fontein" om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijk Integraal Kindcentrum "De Fontein" gebruikt 'ZIEN' om sociale opbrengsten in kaart te brengen.