
Schoolweging
De schoolweging van De Mirt is 27,25 , met een spreiding van 5,77 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,7% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit is vergelijkbaar met andere scholen in Kampen (96,7%) en benadrukt de basiskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
67,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de inspectienorm van 51,8%. Dit blijft ook hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (63,3%), wat aansluit bij de sterke focus op maatwerk in het schoolplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 30,8% vwo (vergeleken 18,6% landelijk) en 15,4% havo. Praktische routes blijven beperkt (15,4% vmbo-b/k vs. 9,7% regio). De 7,7% 'onbekend' wijst mogelijk op late doorstroomkeuzes, een aandachtspunt in het schoolrapport.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Mirt | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingen komen naar school om zich optimaal te ontwikkelen, passend bij hun mogelijkheden. Als school stemmen we ons onderwijs af op de onderwijsbehoefte van iedere leerling. Maar we willen ook controleren of onze aanpak resultaat heeft. In eerste plaats zijn de observaties van de leerkrachten van groot belang, omdat je naar de verschillende aspecten van het pedagogisch en didactisch handelen van de leerkrachten kijkt in relatie wat het effect hiervan is op het leren van de leerlingen. Ook geven methode gebonden toetsen gedurende het jaar een beeld bij het bepalen of het onderwijs voldoende is afgestemd op de ontwikkeling van de leerling. Daarnaast gebruiken we de IEP-toetsen. Deze methode onafhankelijke toetsen geven een objectief beeld van de ontwikkeling van iedere leerling. Deze toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. De analyse van de toetsresultaten gebruiken we om ons onderwijs af te stemmen op de behoeftes van de leerlingen in de groep
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
78,95% van de leerlingen presteert op adviesniveau, hoger dan het landelijk gemiddelde (62,93%). Slechts 10,53% zit onder advies (vergelijkbaar met 11,81% landelijk). De combinatie van zorgvuldige advisering en 'warme overdracht' naar VO lijkt hier succesvol.
Sociale ontwikkeling
In de school maken we gebruik van de methode Hiro. De waardes van deze methode gebruiken we voor een veilig pedagogisch klimaat, waar kinderen kunnen groeien in hun sociale ontwikkeling. Twee keer per jaar vullen we ons leerlingvolgsysteem in over sociale veiligheid. We gebruiken hierbij de vragenlijsten van IEP. Deze kijkt naar hoofd, hart en handen. Naast het leerlingvolgsysteem gebruiken de leerkrachten ook observaties, kindgesprekken en oudergesprekken voor het goed volgen van de sociaal emotionele ontwikkeling van de kinderen. LEES MINDER
Vertrouwen & Respect
Beheersing & Discipline
Samenwerken & Weerbaarheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De Mirt voor sociale ontwikkeling?
De IEP LVS geeft een beeld van de sociale en emotionele vaardigheden en ontwikkeling van de leerling. Belangrijke aspecten zijn het zelfbeeld, de omgang hiermee en de rol in sociale situaties. Ook het omgaan met en inleven in de gevoelens van zichzelf en de ander wordt in beeld gebracht.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De Mirt om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De Mirt gebruikt IEP en Klassenplan om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De Mirt?
Basisschool De Mirt gebruikt HiRO voor sociaal-emotioneel leren.