De Wijde Blik
Overstek 2F
3471 EJ Kamerik

Schoolweging

Schoolweging
29.5
Spreiding
5.11

De schoolweging van Eben-Haëzer Kamerik is 29,50 , met een spreiding van 5,11 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

97.2% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven zowel de landelijke norm (85%) als het Nederlands gemiddelde (96.4%). Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

60.4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, net onder het regionale gemiddelde van 61.1% maar ruim boven de inspectienorm van 50.1%. Dit reflecteert een effectieve aanpak van differentiatie ondanks de complexe populatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een ambitieus profiel: 20% havo, 20% havo/vwo en 20% vwo, significant hoger dan regionale gemiddelden. Tegelijk is er aandacht voor praktische routes met 6.67% vmbo-b, wat lager ligt dan vergelijkbare scholen (5.52%). De brede spreiding past bij de gevarieerde leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsEben-Haëzer KamerikGemeente AmsterdamNederland
LIB176.42177.5175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet door het observeren van hun dagelijks werk en houden de gegevens van resultaten bij in ons leerlingvolgsysteem (ParnasSys). De leerlingen worden regelmatig getoetst met methodegebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks op het gebied van bijvoorbeeld rekenen/wiskunde, technisch en begrijpend lezen en spelling, landelijk genormeerde toetsen. Op basis van de gegevens uit de toetsen worden de planning van het onderwijs in de groep (het leerstofaanbod en de aanpak van de groepen, kleine groepjes of individuele leerlingen) op- of bijgesteld. Zie meer informatie over hoe de school omgaat met privacy/persoonsgegevens van uw kind in hoofdstuk 4, onder privacy. Als team zijn wij tevreden over onze huidige resultaten, maar we blijven voortdurend streven naar verbetering van ons onderwijs. Door samen te werken met onze leerlingen, ouders en leerkrachten streven we ernaar om een uitdagende en inspirerende leeromgeving te creëren waarin elke leerling kan ontwikkelen. Om de resultaten van de school verder te verbeteren kiezen we voor een doelgerichte aanpak. Zo worden tussentijdse resultaten geanalyseerd binnen het team, stellen we duidelijke doelen en verbeteracties, investeren we in professionele ontwikkeling, implementeren we een doorgaande lijn in leerstrategieën en creëren we een stimulerende omgeving waarin de leerlingen worden aangemoedigd alles uit zichzelf te halen. Op De Wijde Blik werken we met schooleigen normen. Deze handreiking helpt ons ambitieuze en realistische schoolnormen te bepalen met behulp van referentieniveaus voor lezen, taalverzorging en rekenen. Zo weten wij dat we het maximale uit de leerlingen halen en of het onderwijs op school echt uitdagend is voor onze leerlingpopulatie.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

21.74% van de leerlingen presteert onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde van 11.81%. Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Desondanks scoort 21.74% boven advies, passend bij de beschreven intensieve monitoring en ontwikkelingsgerichte aanpak.

Sociale ontwikkeling

Een belangrijk voorwaarde om tot leren te komen is dat een kind goed in zijn vel zit. Met plezier naar school gaan zorgt ervoor dat er ruimte is om te leren. Een goed welbevinden van elke leerling staat daarom bij ons hoog in het vaandel. Door elke leerling elke dag bij de deur met een hand te begroeten zorgen we ervoor dat elke leerling de dag kan starten met een contact moment. Hierdoor is er ruimte om elke leerling letterlijk elke dag even te zien en de dag samen te kunnen starten. Een blik of een kort woord bij een begroeting zegt vaak al heel veel. Dit eerste contact van de dag vinden wij heel waardevol. Vertrouwen hebben in jezelf en een ander. Een mooie basisvoorwaarde om vanuit te mogen handelen. Iedereen groeit van vertrouwen en het draagt bij aan wederzijds respect. LEES MINDER

Lekker in je vel zitten

Gezien worden

Vertrouwen

Wat is de werkwijze van De Wijde Blik voor sociale ontwikkeling?

De Wijde Blik heeft een digitaal veiligheidsplan waarin de sociale en fysieke veiligheid van kinderen en leerkrachten wordt bewaakt. Dit plan is te vinden op de website bij 'Informatie' en verwijst naar relevante documenten en protocollen, zoals het pestprotocol. De school monitort de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen middels een vragenlijst van Vensters van de PO-raad, die jaarlijks wordt afgenomen. De resultaten worden besproken door directie-IB en gepresenteerd aan het team en de ouders.

Welke registratievorm(en) gebruikt De Wijde Blik om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

De Wijde Blik gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt De Wijde Blik?

De Wijde Blik gebruikt de methode 'KWINK' voor sociaal-emotioneel leren.