Prinses Margriet School
Weth W de Boerstraat 8
1788 AT Julianadorp

Schoolweging

Schoolweging
30.43
Spreiding
5.32

De schoolweging van Prinses Margriet School Julianadorp is 30,43 , met een spreiding van 5,32 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,6% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft de school ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit bevestigt dat vrijwel alle leerlingen de basisvaardigheden beheersen, mede dankzij preventieve monitoring en extra ondersteuning.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school behaalt een streefniveau van 62,7%, ruim boven de signaleringswaarde van 45,5%. Dit geeft aan dat een groot deel van de leerlingen de gevorderde doelen voor taal en rekenen bereikt, wat past bij de focus op maatwerk en verdieping.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een sterke nadruk op theoretische leerwegen: 31,4% havo, 14,3% havo/vwo en 8,6% vwo. Samen goed voor 54,3% theoretische adviezen, aanzienlijk hoger dan het regionale gemiddelde van ca. 45%. Het aandeel praktijkonderwijs (5,7% vmbo-b/k) blijft beperkt, wat aansluit bij de hoge referentieniveaus.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrinses Margriet School JulianadorpGemeente AmsterdamNederland
DOE296.03297.47296.03

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
269

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee maal per jaar nemen we toetsen af om de ontwikkeling van onze kinderen te volgen. We doen dit met de toetsen van het CITO Leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld (Technisch Lezen, Begrijpend Lezen, Woordenschat, Spelling en Rekenen) en met Scoll (sociaal emotionele ontwikkeling). Met de gegevens van deze toetsen en de methode gebonden toetsen kunnen we de begeleiding van onze leerlingen optimaliseren. Als school hebben we ook schoolnormen bepaald. De schoolnormen liggen vaak hoger dan de inspectienorm. We zorgen er op deze manier voor dat de leerlingen de stof krijgen aangeboden op een niveau dat past bij onze populatie. Tevens zijn de gegevens uit het leerlingvolgsysteem belangrijk voor de schoolkeuze na de basisschool.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Een opvallend hoog percentage van 41,2% presteert boven het schooladvies (landelijk: 25,3%), slechts 5,9% zit onder advies. Deze cijfers benadrukken de zorgvuldige advisering en effectieve doorstroombegeleiding, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.

Sociale ontwikkeling

Op onze school leren kinderen niet alleen, ze ontwikkelen ook hun persoonlijkheid door zelfvertrouwen op te bouwen en zelfkennis te verwerven. Ze leren om te gaan met elkaar, verdraagzaam te zijn en kennis op te doen over andere opvattingen. Gelijkwaardigheid tussen mensen is dan ook een belangrijk uitgangspunt. Onze kinderen moeten respect op kunnen brengen voor waarden en normen van anderen, die zich onderscheiden in kleur, geaardheid, status, handicap, cultuur of geloof. We zijn alert op discriminatie en pesten en werken vooral aan het voorkomen ervan. En als het tóch gebeurt, dan grijpen we direct in. We vinden duidelijke regels en afspraken belangrijk voor kinderen. Twee keer per jaar wordt het leerlingvolgsyssteem voor sociaal- emotionele ontwikkeling 'SCOL' ingevuld. Als meer dan 25% van de groep uitvalt, wordt er op groepsniveau actie ondernomen. Indien een leerling individueel uitvalt worden deze specifieke kindkenmerken verwerkt in de onderwijsbehoefte van deze leerling. LEES MINDER

Samen-, werken, spelen, delen

Respect hebben voor elkaar

Kunnen oplossen van conflicten

Wat is de werkwijze van Prinses Margriet School voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Prinses Margriet School werkt met het programma 'De Vreedzame School', een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. De school ziet de klas en school als een leefgemeenschap waarin kinderen zich gehoord voelen, een stem krijgen en leren samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen. Kinderen leren verantwoordelijkheid te nemen voor elkaar en de gemeenschap en staan open voor verschillen tussen mensen.

Welke registratievormen gebruikt Prinses Margriet School om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Prinses Margriet School gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt bij Prinses Margriet School?

Prinses Margriet School maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: 'Een doos vol gevoelens', 'Vreedzame school' en 'Positive Behavior Support (PBS)'.