
Schoolweging
De schoolweging van De Rank Julianadorp is 29,17 , met een spreiding van 5,42 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97.9% scoort de school ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Het beheersen van basisvaardigheden wordt consequent gerealiseerd, ook in vergelijking met andere scholen (95.9%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
De school behaalt met 60.4% een aanzienlijk hoger percentage streefniveau dan de inspectienorm van 47.1%. Dit overtreft zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57.8%), wat duidt op effectieve differentiatie in de bovenbouw.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het adviesprofiel benadrukt doorstroompotentieel: 14.8% havo/vwo en 14.8% vwo-advies. Toch blijft 3.7% praktijkgericht (vmbo-b/k), wat de diversiteit in ondersteuningsbehoeften onderstreept. Opvallend is het hoge aandeel gecombineerde adviezen (18.5% vmbo-k/gt en 18.5% havo/vwo), wat wijst op zorgvuldige doorstroomkeuzes.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Rank Julianadorp | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De tussenresultaten geven ons, naast onze observaties, zicht of het onderwijs dat wij bieden aan onze leerlingen aansluit bij de ontwikkeling van deze leerlingen. Zien we voldoende groei of is er iets anders nodig? Deze resultaten worden door de groepsleerkrachten geanalyseerd en besproken met de intern begeleider. Waar nodig worden plannen bijgesteld op individueel- en/of groepsniveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 8% van de leerlingen presteert onder advies, significant lager dan het landelijk gemiddelde van 11.8%. Het hoge percentage leerlingen dat boven verwachting presteert (28% vs. 25.3% landelijk) reflecteert de kwaliteit van het adviesproces en de beschreven IEP-leerlijnmonitoring.
Sociale ontwikkeling
Om te kunnen leren heb je een veilige, vertrouwde omgeving nodig. Wij streven er dan ook naar dat ieder kind met plezier naar school gaat. In iedere groep worden er lessen gegeven uit de Vreedzame School, in deze lessen maken de leerkrachten en kinderen in het begin van het schooljaar afspraken over hoe wij het doen op school en in de klas. Deze afspraken zullen begin van ieder schooljaar ook met u als ouder gedeeld worden. Het afspreken van deze afspraken is maar een klein onderdeel van onze omgangscultuur. De Vreedzame School is een compleet programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap wat streeft naar een veilig pedagogisch klimaat. Een Vreedzame School is een gemeenschap, waarin iedereen (leerlingen, personeel, ouders, ondersteunend personeel) zich betrokken en verantwoordelijk voelt en op een positieve manier met elkaar omgaat. De Rank is een school waar leerlingen een stem hebben, waar leerlingen invloed kunnen uitoefenen op en verantwoordelijk zijn voor het klimaat in de klas en op school, op hun eigen leeromgeving en hun eigen ontwikkeling. LEES MINDER
Veiligheid
Vertrouwen
Betrokken
Wat is de aanpak van Basisschool de Rank voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?
De sociale ontwikkeling van de leerlingen van Basisschool de Rank wordt gevolgd met behulp van het leerlingvolgsysteem IEP (Inzicht Eigen Profiel), dat naast cognitieve aspecten ook sociaal-emotionele aspecten omvat. Bij kleuters wordt de cognitieve ontwikkeling gevolgd via de ontwikkellijnen van het leerlingvolgsysteem van het Digikeuzebord. De school streeft naar een veilige sfeer en vermijdt competitie. Leerkrachten spelen een actieve rol en er vinden regelmatig gesprekken plaats in de groepen m.b.v. methodieken als De Vreedzame School en De Gouden en Zilveren Weken. Externe expertise wordt ingeschakeld indien nodig.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool de Rank om de sociale ontwikkeling van leerlingen te monitoren?
Basisschool de Rank gebruikt de volgende registratievormen: IEP Hart en Handen (groep 3-8) en Digikeuzebord (groep 1-2).
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt bij Basisschool de Rank?
Basisschool de Rank gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens en Rots en Water.