Basisschool de Hofstee
Drooghe Bol 1004
1788 VA Julianadorp

Schoolweging

Schoolweging
31.42
Spreiding
5.3

De schoolweging van De Hofstee Julianadorp is 31,42 , met een spreiding van 5,30 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 91.46% fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. De score ligt echter 3.77% onder het vergelijkingsgemiddelde (95.23%), wat samenhangt met de relatief zwakkere sociaal-economische positie van leerlingen (schoolweging 31.42 vs. landelijk 29.77).

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school scoort met 52.03% op het streefniveau exact gelijk aan de eigen signaleringswaarde van 43.5. Dit betekent dat 8.5% meer leerlingen dan verwacht het hogere niveau behalen, ondanks de complexe populatie. De score ligt 3.3% onder het vergelijkingsgemiddelde (55.36%), wat verklaarbaar is door de hoge schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De school adviseert 31.58% havo en 21.05% vwo, ruim boven regionale gemiddelden (16.07% havo, 18.61% vwo). Opvallend is het aandeel gecombineerde adviezen: 5.26% vmbo-(g)t/havo en 10.53% havo/vwo. Praktijkonderwijs blijft beperkt tot 2.63%, tegenover 1.01% regionaal. Deze data bevestigen een academische oriëntatie, passend bij de hoge IEP-eindscores.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Hofstee JulianadorpGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om de ontwikkeling van de kinderen goed te kunnen volgen maakt de school gebruik van een leerlingvolgsysteem (LVS). Het leerlingvolgsysteem bestaat uit methode-onafhankelijke toetsen die de ontwikkeling van de basisvaardigheden van leerlingen meten. De leerkrachten analyseren deze toetsen en kunnen het onderwijsaanbod indien nodig aanpassen om zo goed mogelijk te voldoen aan de behoeften van een leerling. De school maakt gebruik van het leerlingvolgsysteem van IEP. De meetmomenten vinden plaats in januari/februari en mei/juni. De resultaten van de methodegebonden en niet-methodegebonden toetsen worden op het rapport weergegeven en besproken tijdens de oudergesprekken. De gegevens uit het Leerlingvolgsysteem worden geduid in relatie tot het dagelijks werk van de leerlingen, de resultaten op de methodetoetsen en de observatie van de leerkracht. Voor de kleutergroepen maken wij gebruik van het registratiesysteem IEP. Gedurende het jaar verzamelen de leerkrachten waardevolle observaties om in kaart te brengen waar de leerlingen zich bevinden op de ontwikkelingslijn. Naast het leerlingvolgsysteem voor de basisvaardigheden meet de school ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind. De school maakt hierbij gebruik van IEP hart en handen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

19.23% van de leerlingen presteert onder advies - significant hoger dan het landelijk gemiddelde (11.81%). Dit past bij de complexe populatie (schoolweging 31.42). Positief is dat 65.38% op advies functioneert, +2.45% boven vergelijkingsscholen. De 15.38% bovenadvies laat ruimte voor optimalisatie, mogelijk door betere aansluiting bij doorstroomtoetsresultaten.

Sociale ontwikkeling

De Hofstee streeft ernaar een school te zijn met een goede sfeer waarin iedereen zich thuis voelt, kinderen, ouders en leraren. We creëren een veilige leeromgeving door met de kinderen na te denken over hoe je op respectvolle wijze met elkaar kunt omgaan. Om dit te bereiken wordt er op school gewerkt met een aantal programma´s waarbij we een dekkend aanbod hebben voor alle leerlingen. Hieronder vindt u meer informatie over de manier van werken op de Hofstee. Op de Hofstee werken we met een zelf ontwikkeld model voor een positief leer- en ontwikkelklimaat. Wij maken gebruik van een aantal elementen uit Positive Behaviour Support (PBS). Dit is een schoolbrede aanpak om het groepsklimaat op een positieve manier te versterken. Positive Behavior Support (PBS) is een doelmatige, schoolbrede aanpak die zich richt op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. Het doel is het creëren van een positieve, sociale omgeving, die het leren bevordert, gedragsproblemen voorkomt en waarbij sociale veiligheid een belangrijke rol speelt. Dit is op school zichtbaar door: Regels en afspraken in de klassen Positief stimuleren van gewenst gedrag door alle medewerkers en kinderen De focus ligt op het goede en de successen Werken met groepsbeloningen Om structureel te werken aan een positief leer- en ontwikkelklimaat in de klas en in de school werken we, naast onze positieve grondhouding vanuit PBS, met GroepsGeluk. Met GroepsGeluk is een manier van systemisch werken in de klas, hierdoor maakt de leerkracht de dynamiek van de groep zichtbaar middels houten poppetjes, picto's, symbolen en ander klein materiaal op tafel. Hierdoor krijgen zowel de leerkracht als de leerlingen inzicht in de processen die spelen in de groep. Bij de start van het schooljaar wordt er in alle groepen gewerkt met deze methode. De lessen GroepsGeluk worden door de eigen leerkracht of de GroepsGeluk- coach binnen de school verzorgd. Wanneer de leerkracht of coach deze dynamiek zichtbaar maakt, heeft deze een effectieve tool in handen om een fijn pedagogisch klimaat te creëren. Problemen binnen de groep worden zichtbaar en bespreekbaar gemaakt. Zo krijgen leerlingen meer begrip voor elkaar en blijft de groep een veilige plek voor alle leerlingen. GroepsGeluk is een middel dat wij het hele schooljaar door gebruiken om het leer- en ontwikkelklimaat in de klas te versterken. Gouden en zilveren weken Na elke vakantie doorloopt een groep bepaalde fasen in het proces van groepsvorming. De eerste weken aan het begin van het schooljaar worden de Gouden Weken genoemd. Deze weken zijn bij uitstek geschikt om een fundament neer te zetten voor een goede groepsvorming en fijne sfeer. Leerlingen verkennen elkaar, de leraar en de regels. Na de kerstvakantie kan met name de fase van storming weer zorgen voor onrust in de groep: De leerkracht is dan met de klas in de Zilveren Weken beland. Dit is een goed moment om weer extra aandacht te besteden aan de sfeer in de klas. Op de Hofstee wordt er veel aandacht besteed aan de Gouden- en Zilveren Weken door middel van het bespreken van de regels en afspraken in de groep. Daarnaast worden er in het kader van de Gouden- en Zilveren weken diverse spelletjes en samenwerkingsvormen ingezet ter bevordering van de sfeer en groepsvorming. Groepsgeluk/ Rots en Watertraining Groepsgeluk is een inmiddels bewezen methode die is ontwikkeld voor en door leerkrachten en coaches in het (basis)onderwijs. Met GroepsGeluk - systemisch werken in de klas - maakt de leerkracht de dynamiek van de groep zichtbaar middels houten poppetjes, picto's, symbolen en ander klein materiaal op tafel. Hierdoor krijgen zowel de leerkracht als de leerlingen inzicht in de processen die spelen in de groep. Bij de start van het schooljaar wordt er in alle groepen gewerkt met deze methode. De lessen GroepsGeluk worden door de eigen leerkracht of de GroepsGeluk- coach binnen de school verzorgd. Wanneer de leerkracht of coach deze dynamiek zichtbaar maakt, heeft deze een effectieve tool in handen om een fijn pedagogisch klimaat te creëren. Problemen binnen de groep worden zichtbaar en bespreekbaar gemaakt. Zo krijgen leerlingen meer begrip voor elkaar en blijft de groep een veilige plek voor alle leerlingen. Meer informatie is te vinden op de website: https://groepsgeluk.nl In de periode na de herfstvakantie wordt er in alle groepen Rots en Watertraining ingezet. De doelstelling van ´Rots en Water´ is het bevorderen van een positieve ontwikkeling van sociale en emotionele competenties en het voorkomen en/of verminderen van problemen op het intrapersoonlijke domein (hoe zien leerlingen zichzelf ) en het interpersoonlijke domein (hoe gaan leerlingen met elkaar om) bij kinderen. De Rots en watertraining wordt op de Hofstee door een opgeleide Rots en Water- leerkracht gegeven. Het leren hanteren van het Rots en Water- concept geeft leerlingen meer inzicht in sociale situaties en de impact van hun eigen gedrag. Rots staat voor eigen grenzen aan kunnen geven, zelfstandig beslissingen kunnen nemen, een eigen weg kunnen gaan. Water staat voor communicatie, kunnen luisteren, samen naar oplossingen kunnen zoeken, en de grenzen van anderen te respecteren. Gaandeweg dit proces leren zij, o.a. in sociale situaties, weloverwogen beslissingen te nemen en ontwikkelen zij meer en veelzijdigere gedragsalternatieven. Meer informatie is te vinden op de website: https://www.rotsenwater.nl LEES MINDER

Veiligheid

Respect

Betrokkenheid

Wat is de aanpak van Basisschool de Hofstee voor de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Basisschool de Hofstee maakt gebruik van burgerschapskunde en de Vreedzame School om de sociale ontwikkeling van leerlingen te stimuleren. De school bereidt leerlingen voor op deelname aan de samenleving door het aanleren van vaardigheden en kennis, en door het stimuleren van actief burgerschap. De Vreedzame School methode, erkend als anti-pestprogramma, legt de nadruk op conflictoplossing en respectvolle omgang.

Welke registratievormen gebruikt Basisschool de Hofstee om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen?

Basisschool de Hofstee gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) en IEP hart en handen om de sociale opbrengsten van leerlingen in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden gebruikt op Basisschool de Hofstee?

Basisschool de Hofstee maakt gebruik van School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), Rots & Water, GroepsGeluk en Gouden en Zilveren weken als methoden voor sociaal-emotioneel leren.