OBS Westermarskoalle in Joure

Het team van OBS Westermarskoalle in Joure

Current section: team
E A Borgerstraat 21-23
8501 Joure

Zie hier hoe het team van OBS Westermarskoalle is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Westermarskoalle. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS Westermarskoalle bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS Westermarskoalle bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS Westermarskoalle zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 73.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (73.7%)
Man (26.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS Westermarskoalle. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (44.4%)
45-55 jaar (22.2%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS Westermarskoalle werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (77.8%)
Direct ondersteunend personeel (16.7%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS Westermarskoalle gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten op OBS Westermarskoalle: Een Duidelijke Aanpak

Het lerarentekort raakt ook OBS Westermarskoalle en de bredere onderwijsorganisatie Ambion. Hierdoor wordt het vinden van gekwalificeerde vervangers een uitdaging. Ambion, onze koepelorganisatie, heeft een eigen pool van ervaren leerkrachten die flexibel inzetbaar zijn bij ziekte of andere afwezigheid. Deze interne pool geniet de eerste prioriteit voor alle vervangingen binnen de aangesloten scholen. Daarnaast maakt Ambion gebruik van een uitgebreide database met flexibele onderwijskrachten die ook voor andere onderwijskoepels werkzaam zijn. Wij anticiperen op situaties waarin directe vervanging niet mogelijk is. In dergelijke gevallen onderzoeken we eerst de optie om interne collega's te vragen een extra dag te ondersteunen. Als dit niet haalbaar is, worden de leerlingen van de betreffende groep tijdelijk verdeeld over andere klassen. Indien er na de eerste dag nog steeds geen vervanging beschikbaar is, zien wij ons genoodzaakt de betreffende groep leerlingen vrij te geven. We informeren u hierover direct, zodat u tijdig passende opvang kunt regelen. We begrijpen de impact van onverwachte schoolsluitingen op uw gezinsplanning en doen er alles aan om dit te voorkomen. Uw begrip in deze uitzonderlijke omstandigheden wordt zeer gewaardeerd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Werkwijze / organisatie

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taalactiviteiten
25.5%
Rekenactiviteiten
21.3%
Bewegingsonderwijs
21.3%
Werken met ontwikkelingsmateriaal
21.3%
Muziek
2.1%
Engelse taal
2.1%
Friese taal
2.1%
Sociaal-emotioneel
2.1%
Verkeer
2.1%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
23.1%
Taal
19.7%
Lezen
17.7%
Wereldoriëntatie
10.9%
Overig
9.2%
Kunstzinnige en creatieve vorming
8.2%
Bewegingsonderwijs
6.1%
Levensbeschouwing
3.1%
Engelse taal
2%

Ontdek Ons Team van Onderwijsspecialisten voor Optimale Leerlingontwikkeling

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Specialisten aan het Woord

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

OBS Westermarskoalle biedt gespecialiseerde ondersteuning voor taal en rekenen aan alle leerlingen. Voor leerlingen met een vastgestelde taalontwikkelingsstoornis is er mogelijk extra hulp via Kentalis (cluster 2), beoordeeld door een Commissie van Onderzoek. Nieuwkomers in de regio Joure volgen onderwijs in de centrale Taalklassen Joure, gevestigd op De Brede Basisschool. Dit geldt voor kinderen die uit het buitenland instromen en het Nederlands onvoldoende beheersen, ongeacht de verblijfsduur in Nederland. Ook statushouders die het Nederlands nog moeten leren, vallen onder deze regeling. Deze centrale voorzieningen bieden diagnostiek en advies voor de optimale onderwijsplek, of dit nu in een schakelklas of direct in het reguliere onderwijs is. Na maximaal 1,5 jaar stromen leerlingen door naar een reguliere school, tenzij er specifieke leer- of gedragsbehoeften zijn. Bij ernstige rekenproblemen volgen we het landelijk protocol Ernstige Reken en Wiskunde-problemen en dyscalculie (ERWD). Kwalitatief goed rekenonderwijs, afgestemd op de individuele leerling, vormt de basis. Onze leerkrachten beschikken over de nodige kennis, zoals doorlopende leerlijnen, het Handelingsmodel, en het differentiëren binnen de klas. Ze kunnen diagnostische rekengesprekken voeren en handelingsplannen opstellen. Signalering van rekenproblemen vindt plaats vanaf groep 1. In de onderbouw wordt dagelijks minimaal een half uur aan rekenen besteed, oplopend naar een uur vanaf groep 3. Observaties, methodegebonden toetsen en het CITO leerlingvolgsysteem monitoren de voortgang. Bij onvoldoende resultaat volgt extra ondersteuning (fase geel), intensieve begeleiding met ouders (fase oranje), en bij persisterende problemen gespecialiseerd onderzoek, eventueel leidend tot de diagnose dyscalculie (fase rood).

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van onze leerlingen staan centraal. Jaarlijkse monitoring met Cito Leerling in Beeld geeft ons inzicht in hoe leerlingen zich voelen en functioneren. OBS Westermarskoalle streeft naar een veilige, respectvolle en stimulerende omgeving voor zowel leerlingen als personeel. We hebben een duidelijk beleid voor sociale media en pakken (digitaal) pesten, agressie en discriminatie proactief aan. Een speciaal aangestelde contactpersoon coördineert het anti-pestbeleid en zorgt voor de uitvoering van het veiligheidsplan. Jaarlijks monitoren we de sociale veiligheid met Kindbegrip en nemen we maatregelen bij signalen van onrust. Onze leerkrachten hebben een belangrijke opvoedende taak en besteden gerichte aandacht aan sociale en maatschappelijke competenties. We creëren een veilige en gestructureerde sfeer waarin kinderen zich gewaardeerd voelen, met de kernwoorden relatie, competentie en autonomie. Methodes zoals Kwink en Blink ondersteunen deze ontwikkeling. Het team is getraind in de meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling. Indien nodig schakelen we externe hulp in, in samenwerking met ouders en instanties zoals de GGD of het Centrum voor Jeugd en Gezin.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Expertise op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met specifieke gedragsvragen of uitdagingen in de taakaanpak biedt OBS Westermarskoalle gespecialiseerde ondersteuning. Onze gedragsspecialisten en specialisten op het gebied van executieve functies werken nauw samen met leerlingen en leerkrachten. Deze specialisten bieden gerichte begeleiding gedurende een bepaalde periode, waarbij ze praktische handvatten aanreiken. Zowel leerlingen als leerkrachten krijgen advies om de ontwikkeling en de schoolse prestaties te optimaliseren. Het doel is om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van een effectieve werkhouding en het succesvol afronden van schooltaken, wat bijdraagt aan hun algehele groei en zelfvertrouwen.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Ondersteuning en Aanpassingen

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Lichamelijke Opvoeding

Toelichting van de school:

Voor leerlingen met een lichamelijke beperking maken wij gebruik van de expertise van Steunpunt Onderwijs Noord. Dit steunpunt werkt samen met Revalidatie Friesland en biedt gespecialiseerde kennis. Onze vakleerkracht lichamelijke opvoeding en de specialisten van Steunpunt Onderwijs Noord onderzoeken samen met ons de school de benodigde aanpassingen in de lesomgeving en de lesmaterialen. Het doel is om alle leerlingen, ongeacht hun lichamelijke conditie, een volwaardige deelname aan de lessen lichamelijke opvoeding en andere schoolactiviteiten te garanderen.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Beleid en Verwijzing

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

OBS Westermarskoalle verleent in principe geen medische handelingen op school. Indien een leerling medicatie nodig heeft, wordt dit onder bepaalde voorwaarden verstrekt. Voor medische handelingen dienen ouders zelf een arts of de GGD in te schakelen. Wij verwijzen u graag naar het protocol ‘Medische handelingen op scholen’ voor gedetailleerde informatie over ons beleid en de procedures. Dit protocol is te raadplegen via de aangegeven link en geeft duidelijkheid over de verantwoordelijkheden en de te volgen stappen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Gymlokaal
Lesplein

Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind op OBS Westermarskoalle

Ons Zorgbeleid en Ondersteuningsaanbod

Bij OBS Westermarskoalle staat de individuele ontwikkeling van uw kind centraal. Wij bieden een breed scala aan ondersteuningsmogelijkheden om ervoor te zorgen dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, zowel op academisch als op sociaal-emotioneel vlak. Ontdek hoe wij uw kind ondersteunen met onze toegewijde zorgstructuur. Interne Begeleiding en Coördinatie Onze intern begeleider is het aanspreekpunt voor alle vragen rondom de extra begeleiding van uw kind. In nauwe samenwerking met de groepsleerkracht coördineert zij de leerlingenzorg. Zij informeert, begeleidt en ondersteunt zowel collega's als ouders. Samen met de directie ontwikkelt zij ons zorgbeleid, met als doel een passend onderwijsaanbod voor ieder kind. Basisondersteuning en Handelingsgericht Werken Wij geloven in een proactieve aanpak. Via een handelingsgerichte werkwijze brengen we systematisch de ondersteuningsbehoeften van leerlingen in kaart. De intern begeleider speelt hierin een cruciale ondersteunende rol, om zo de basisondersteuning te optimaliseren. Dit zorgt ervoor dat we vroegtijdig signaleren waar extra hulp nodig is. Bovenschoolse Ondersteuning (BOU) en Expertise Indien nodig, schakelen we de expertise van de Bovenschoolse Ondersteuningsunit (BOU) van Ambion in. Deze unit beschikt over specialisten zoals orthopedagogen en dyslexiespecialisten. Ook kunnen we een beroep doen op de 'flexibele schil' van de BOU, met experts voor rekenen, taal, gedrag en hoogbegaafdheid. Zij voeren onderzoeken uit en bieden gerichte ondersteuning, waarbij ze leerkrachten actief betrekken. Specifieke Ondersteuningsvragen Niet altijd is de basisondersteuning voldoende. Wanneer een kind stagnatie vertoont op cognitief, sociaal-emotioneel of lichamelijk gebied, gaan we samen met u op zoek naar de beste oplossing. Dit maatwerk vereist een sterke samenwerking tussen leerkracht, intern begeleider, ouders en eventuele externe specialisten. Het Handelingsgerichte Proces Diagnostiek (HGPD) Gesprek In het HGPD-gesprek, waarin ook de orthopedagoog van de BOU wordt betrokken, verkennen we samen de onderwijsbehoeften van uw kind. Het doel is om een passend onderwijsaanbod te creëren dat aansluit bij de specifieke leer- en ontwikkelingsbehoeften. Zorgondersteuning vanuit de Gemeente Voor zorgondersteuning die essentieel is voor de onderwijsparticipatie en ontwikkeling van uw kind, is de gemeente verantwoordelijk. Wij werken nauw samen om te zorgen voor een optimale ontwikkeling, waarbij we de zorg en het onderwijs zoveel mogelijk integreren. Ondersteuning in de Klas Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften worden zoveel mogelijk binnen hun eigen groep ondersteund. Dit kan door extra instructie, aangepaste leerlijnen of inzet van onderwijsassistenten. Alle middelen die onze school ontvangt van het Samenwerkingsverband, zetten wij in voor deze individuele ondersteuning. Optimale Start voor Jonge Kinderen Voor een soepele overgang van peuterspeelzaal naar basisschool, organiseren we een warme overdracht. Vanaf zes weken voor de vierde verjaardag van uw kind plannen we wennen-momenten in, zodat uw kind zich veilig en vertrouwd voelt. Ontwikkeling Volgen en Stimuleren We volgen de ontwikkeling van jonge kinderen nauwlettend via observatiemethoden. Leerkrachten bepalen op basis hiervan de leerdoelen en dagen kinderen spelenderwijs uit. In groep 1 en 2 leggen we een sterke basis met aandacht voor getalbegrip en fonemisch bewustzijn, ter voorbereiding op groep 3. Voorbereiding op Groep 3 De overgang naar groep 3 wordt zorgvuldig voorbereid. We brengen de ontwikkeling van kinderen in groep 2 nauwkeurig in kaart en observeren of de einddoelen van groep 2 worden behaald. Indien nodig bieden we extra ondersteuning. In samenspraak met u beslissen we of uw kind klaar is voor groep 3, waarbij we zowel cognitieve als sociaal-emotionele factoren meewegen. Protocol Dyslexie en Leesproblemen Ons dyslexieprotocol is gericht op vroegtijdige signalering en effectieve begeleiding van leerlingen met dyslexie. Voor ernstige dyslexie wordt onderzoek en begeleiding vergoed door de gemeente. Wij zorgen voor tijdige interventies en een gedegen dossieropbouw. Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland OBS Westermarskoalle is aangesloten bij Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland. Dit samenwerkingsverband stelt ondersteuningsplannen op, definieert basisondersteuning en verdeelt middelen voor extra ondersteuning. Meer informatie vindt u op hun website en in de brochure 'Passend onderwijs'.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan OBS Westermarskoalle: Routekaart voor Onderwijssucces

Wat zijn de strategische doelen van OBS Westermarskoalle volgens het koersplan?

Het koersplan 2023-2027 van Ambion, waar OBS Westermarskoalle deel van uitmaakt, definieert zes cruciale koersthema's voor de komende jaren. Deze thema's, voortkomend uit eerdere evaluaties, vormen onze strategische agenda. Centraal staan professionele cultuur, onderzoekend leren en werken, en het bieden van uitdagend onderwijs op maat. Daarnaast focussen we op effectieve samenwerking en een passende organisatie-inrichting. Het verstevigen van 'De Basis' is hierbij essentieel. Dit omvat de ontwikkeling van kernvaardigheden zoals taal, rekenen en digitale geletterdheid, aangevuld met de focus op wereldburgerschap als fundament van ons onderwijs. Vier kernwaarden – vertrouwen, vakmanschap, verbinding en vindingrijkheid – begeleiden onze openbare identiteit, missie en visie. Elke school, inclusief Westermarskoalle, vertaalt deze koersthema's naar een concreet schoolplan. Jaarlijkse schooljaarverslagen evalueren de voortgang en resultaten van onze schoolspecifieke doelen.

Hoe waarborgt OBS Westermarskoalle de onderwijskwaliteit en bereikt zij haar doelen?

De directie en het onderwijsteam van OBS Westermarskoalle werken intensief samen aan de continue, planmatige verbetering van ons onderwijs. De school legt verantwoording af over de onderwijskwaliteit aan ouders, partners en de onderwijsinspectie via diverse middelen. Deze middelen omvatten de schoolgids, de publieke informatie op Scholen op de Kaart, het schoolplan en het jaarlijkse schooljaarplan en -verslag. Het schooljaarplan specificeert de doelen per jaar, inclusief verantwoordelijkheden, budgetten en planning, en wordt opgesteld in samenspraak met het team en de medezeggenschapsraad. De medezeggenschapsraad monitort de uitvoering van het schooljaarplan. Aan het einde van elk schooljaar evalueert het team de behaalde resultaten. Bij niet-gerealiseerde doelen wordt de oorzaak geanalyseerd en worden vervolgstappen geformuleerd, wat zorgt voor een continue verbetercyclus. Het schooljaarverslag, geïntegreerd in het schooljaarplan, biedt inzicht in de voortgang van lopende doelen en de ontwikkeling van nieuwe aandachtspunten voor het komende schooljaar.

Programma voor het Jonge Kind: Start je Ontwikkeling bij OBS Westermarskoalle

Toelichting van de school

OBS Westermarskoalle zet zich in voor een optimale start voor elk kind. Wij werken nauw samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties die gespecialiseerde voorschoolse educatie bieden. Deze samenwerking, verankerd in duidelijke prestatieafspraken met de gemeente, is gericht op het versterken van de integrale ontwikkeling van kinderen van 0 tot 6 jaar. Een soepele overgang van de peuteropvang naar onze basisschool is cruciaal. Daarom faciliteren wij een 'warme overdracht', waarbij informatie en inzichten gedeeld worden. Door deze continue samenwerking en actieve kennisuitwisseling, stemmen we de leerlijnen steeds beter op elkaar af en ontwikkelen we ons aanbod doorlopend. Onze focus ligt op een naadloze aansluiting tussen de kinderopvang en het basisonderwijs. Dit zorgt ervoor dat uw kind zich optimaal kan blijven ontwikkelen, met een solide basis voor toekomstig schoolsucces. Ontdek hoe OBS Westermarskoalle u en uw kind hierbij ondersteunt.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft OBS Westermarskoalle voor de allerkleinsten?

OBS Westermarskoalle biedt geen specifiek extra programma aan voor het jonge kind bovenop het reguliere onderwijs. Onze focus ligt op een sterke doorgaande lijn vanuit de voorschoolse educatie naar groep 1 en 2.

Met welke organisaties werkt OBS Westermarskoalle samen voor het jonge kind?

OBS Westermarskoalle initieert en onderhoudt een nauwe samenwerking met lokale kinderopvangorganisaties die voorschoolse educatie verzorgen. Deze partnerschappen zijn essentieel voor de 'warme overdracht' en een optimale ontwikkeling van jonge kinderen.
Team | OBS Westermarskoalle in Joure | [2025] Schoolregister