
Het team van OBS Westermarskoalle in Joure
Current section: teamZie hier hoe het team van OBS Westermarskoalle is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS Westermarskoalle. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past OBS Westermarskoalle bij jullie?
Ontdek hoe goed OBS Westermarskoalle bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij OBS Westermarskoalle zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 73.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS Westermarskoalle. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij OBS Westermarskoalle werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS Westermarskoalle gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Vervanging van Leerkrachten op OBS Westermarskoalle: Een Duidelijke Aanpak
Het lerarentekort raakt ook OBS Westermarskoalle en de bredere onderwijsorganisatie Ambion. Hierdoor wordt het vinden van gekwalificeerde vervangers een uitdaging. Ambion, onze koepelorganisatie, heeft een eigen pool van ervaren leerkrachten die flexibel inzetbaar zijn bij ziekte of andere afwezigheid. Deze interne pool geniet de eerste prioriteit voor alle vervangingen binnen de aangesloten scholen. Daarnaast maakt Ambion gebruik van een uitgebreide database met flexibele onderwijskrachten die ook voor andere onderwijskoepels werkzaam zijn. Wij anticiperen op situaties waarin directe vervanging niet mogelijk is. In dergelijke gevallen onderzoeken we eerst de optie om interne collega's te vragen een extra dag te ondersteunen. Als dit niet haalbaar is, worden de leerlingen van de betreffende groep tijdelijk verdeeld over andere klassen. Indien er na de eerste dag nog steeds geen vervanging beschikbaar is, zien wij ons genoodzaakt de betreffende groep leerlingen vrij te geven. We informeren u hierover direct, zodat u tijdig passende opvang kunt regelen. We begrijpen de impact van onverwachte schoolsluitingen op uw gezinsplanning en doen er alles aan om dit te voorkomen. Uw begrip in deze uitzonderlijke omstandigheden wordt zeer gewaardeerd.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Werkwijze / organisatie
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Ontdek Ons Team van Onderwijsspecialisten voor Optimale Leerlingontwikkeling
Taalontwikkeling en Rekenen: Specialisten aan het Woord
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
OBS Westermarskoalle biedt gespecialiseerde ondersteuning voor taal en rekenen aan alle leerlingen. Voor leerlingen met een vastgestelde taalontwikkelingsstoornis is er mogelijk extra hulp via Kentalis (cluster 2), beoordeeld door een Commissie van Onderzoek. Nieuwkomers in de regio Joure volgen onderwijs in de centrale Taalklassen Joure, gevestigd op De Brede Basisschool. Dit geldt voor kinderen die uit het buitenland instromen en het Nederlands onvoldoende beheersen, ongeacht de verblijfsduur in Nederland. Ook statushouders die het Nederlands nog moeten leren, vallen onder deze regeling. Deze centrale voorzieningen bieden diagnostiek en advies voor de optimale onderwijsplek, of dit nu in een schakelklas of direct in het reguliere onderwijs is. Na maximaal 1,5 jaar stromen leerlingen door naar een reguliere school, tenzij er specifieke leer- of gedragsbehoeften zijn. Bij ernstige rekenproblemen volgen we het landelijk protocol Ernstige Reken en Wiskunde-problemen en dyscalculie (ERWD). Kwalitatief goed rekenonderwijs, afgestemd op de individuele leerling, vormt de basis. Onze leerkrachten beschikken over de nodige kennis, zoals doorlopende leerlijnen, het Handelingsmodel, en het differentiëren binnen de klas. Ze kunnen diagnostische rekengesprekken voeren en handelingsplannen opstellen. Signalering van rekenproblemen vindt plaats vanaf groep 1. In de onderbouw wordt dagelijks minimaal een half uur aan rekenen besteed, oplopend naar een uur vanaf groep 3. Observaties, methodegebonden toetsen en het CITO leerlingvolgsysteem monitoren de voortgang. Bij onvoldoende resultaat volgt extra ondersteuning (fase geel), intensieve begeleiding met ouders (fase oranje), en bij persisterende problemen gespecialiseerd onderzoek, eventueel leidend tot de diagnose dyscalculie (fase rood).
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van onze leerlingen staan centraal. Jaarlijkse monitoring met Cito Leerling in Beeld geeft ons inzicht in hoe leerlingen zich voelen en functioneren. OBS Westermarskoalle streeft naar een veilige, respectvolle en stimulerende omgeving voor zowel leerlingen als personeel. We hebben een duidelijk beleid voor sociale media en pakken (digitaal) pesten, agressie en discriminatie proactief aan. Een speciaal aangestelde contactpersoon coördineert het anti-pestbeleid en zorgt voor de uitvoering van het veiligheidsplan. Jaarlijks monitoren we de sociale veiligheid met Kindbegrip en nemen we maatregelen bij signalen van onrust. Onze leerkrachten hebben een belangrijke opvoedende taak en besteden gerichte aandacht aan sociale en maatschappelijke competenties. We creëren een veilige en gestructureerde sfeer waarin kinderen zich gewaardeerd voelen, met de kernwoorden relatie, competentie en autonomie. Methodes zoals Kwink en Blink ondersteunen deze ontwikkeling. Het team is getraind in de meldcode Huiselijk geweld en Kindermishandeling. Indien nodig schakelen we externe hulp in, in samenwerking met ouders en instanties zoals de GGD of het Centrum voor Jeugd en Gezin.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Expertise op Maat
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor leerlingen met specifieke gedragsvragen of uitdagingen in de taakaanpak biedt OBS Westermarskoalle gespecialiseerde ondersteuning. Onze gedragsspecialisten en specialisten op het gebied van executieve functies werken nauw samen met leerlingen en leerkrachten. Deze specialisten bieden gerichte begeleiding gedurende een bepaalde periode, waarbij ze praktische handvatten aanreiken. Zowel leerlingen als leerkrachten krijgen advies om de ontwikkeling en de schoolse prestaties te optimaliseren. Het doel is om leerlingen te helpen bij het ontwikkelen van een effectieve werkhouding en het succesvol afronden van schooltaken, wat bijdraagt aan hun algehele groei en zelfvertrouwen.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Ondersteuning en Aanpassingen
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Voor leerlingen met een lichamelijke beperking maken wij gebruik van de expertise van Steunpunt Onderwijs Noord. Dit steunpunt werkt samen met Revalidatie Friesland en biedt gespecialiseerde kennis. Onze vakleerkracht lichamelijke opvoeding en de specialisten van Steunpunt Onderwijs Noord onderzoeken samen met ons de school de benodigde aanpassingen in de lesomgeving en de lesmaterialen. Het doel is om alle leerlingen, ongeacht hun lichamelijke conditie, een volwaardige deelname aan de lessen lichamelijke opvoeding en andere schoolactiviteiten te garanderen.
Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Beleid en Verwijzing
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
OBS Westermarskoalle verleent in principe geen medische handelingen op school. Indien een leerling medicatie nodig heeft, wordt dit onder bepaalde voorwaarden verstrekt. Voor medische handelingen dienen ouders zelf een arts of de GGD in te schakelen. Wij verwijzen u graag naar het protocol ‘Medische handelingen op scholen’ voor gedetailleerde informatie over ons beleid en de procedures. Dit protocol is te raadplegen via de aangegeven link en geeft duidelijkheid over de verantwoordelijkheden en de te volgen stappen.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Maatwerk Ondersteuning voor Elk Kind op OBS Westermarskoalle
Ons Zorgbeleid en Ondersteuningsaanbod
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.