Rk Bs St Sebastianus
Gruttostraat 5
1452 XH Ilpendam

Schoolweging

Schoolweging
26.01
Spreiding
5.26

De schoolweging van St. Sebastianus is 26,01 , met een spreiding van 5,26 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

93,8% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ruim boven de inspectienorm van 85%. Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs. De score ligt wel 2,9% lager dan het vergelijkingsgemiddelde (96,7%), wat mogelijk verklaard wordt door de schoolweging en wisselende instroom.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

63,0% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 51,8%. Dit geeft aan dat de school ondanks een fluctuerend leerlingenaantal hoge ambities koestert. De score ligt iets onder het vergelijkingsgemiddelde (63,3%), wat mogelijk samenhangt met de relatief brede leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel laat een tweedeling zien: 28,6% vmbo-b tegenover 28,6% vmbo-(g)t/havo en 14,3% vwo. Dit reflecteert zowel de diversiteit in de leerlingenpopulatie als de aandacht voor doorstroommogelijkheden. Opvallend is dat 0% van de leerlingen onder advies presteert in het VO, tegenover 11,8% landelijk. Recente uitstroomcijfers (2023-2024) tonen een sterke focus op theoretische leerwegen: 62,5% stroomde door naar vwo.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsSt. SebastianusGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwgezet en houden de gegevens van de resultaten bij in ons leerling administratie systeem (Parnassys). Er worden regelmatig methode gebonden toetsen afgenomen. Daarnaast gebruiken we halfjaarlijks (januari en juni) landelijk genormeerde toetsen van IEP op gebied van reken/wiskunde, taalverzorging en lezen. Door betekenisvol toetsen brengt het IEP leerlingvolgsysteem de ontwikkeling én de talenten van het complete kind in kaart. Dit sluit aan bij onze visie. Op basis van de gegevens uit deze toetsen wordt het leerstofaanbod en de aanpak op school-, groeps- en individueel niveau geanalyseerd. De leerkracht krijgt samen met de leerling inzicht in de ontwikkeling en de groei van de leerling. Aan de hand van deze analyse en inzichten wordt het onderwijsplan passend gemaakt voor de volgende ontwikkelingsstap en wordt hiermee het eigenaarschap van de leerling vergroot.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder het basisadvies (vs. 11,8% landelijk), terwijl 40% boven advies scoort. Dit laat zien dat het advies zorgvuldig wordt afgestemd op groeipotentieel. De school hanteert een 'doorstroomprotocol' met tussentijdse evaluaties, wat terug te zien is in deze cijfers.

Sociale ontwikkeling

Op St Sebastianus geloven we in de kracht van 'Samen Uniek.' Dit betekent dat we elkaar waarderen om wie we zijn en samenwerken om een warme, veilige gemeenschap te creëren. Onze sociale opbrengsten richten zich op het ontwikkelen van vaardigheden en waarden waarmee onze leerlingen kunnen groeien tot betrokken en verantwoordelijke burgers. Open staan voor verschillen Iedereen is uniek, en dat maakt onze school bijzonder. We leren onze leerlingen om nieuwsgierig te zijn naar elkaar, verschillen te omarmen en te zien hoe deze bijdragen aan een kleurrijke en rijke gemeenschap. Positief en zorgzaam met elkaar omgaan In een omgeving waar iedereen zich thuis voelt, groeien kinderen het best. Met ons motto 'Samen Uniek' in gedachten, stimuleren we zorgzaamheid en vriendelijkheid in hoe we met elkaar omgaan. Samen bouwen we aan een fijne en respectvolle sfeer. Democratische beslissingen nemen Samen beslissen is belangrijk, want iedereen heeft iets waardevols te zeggen. We leren onze leerlingen om te luisteren naar elkaar, ieders stem mee te nemen en gezamenlijke keuzes te maken, altijd met respect voor verschillen. Constructief conflicten oplossen Conflicten zien wij als een kans om te leren. Door constructief naar oplossingen te zoeken en begrip te tonen voor elkaars standpunten, helpen we onze leerlingen om sterker uit elke situatie te komen. Verantwoordelijkheid nemen We willen dat onze leerlingen ontdekken wat het betekent om verantwoordelijkheid te dragen – voor zichzelf, voor elkaar en voor de gemeenschap. Of het nu gaat om een klein gebaar of een groot initiatief, Bij St Sebastianus draait alles om samen leren en samen groeien. 'Samen Uniek' is onze leidraad: we maken ruimte voor ieders eigenheid én voor het samen bouwen aan een betrokken en zorgzame samenleving. LEES MINDER

jezelf zijn

veiligheid

respect

Wat is de werkwijze van Rk Bs St Sebastianus voor sociale ontwikkeling??

De leerlingen van Rk Bs St Sebastianus leren sociale vaardigheden die nodig zijn om binnen een groep optimaal te functioneren, gebaseerd op de principes van De Vreedzame School. De Vreedzame School is een programma dat werkt aan een verandering in cultuur, waarbij iedereen zich betrokken en verantwoordelijk voelt en op een positieve manier met elkaar omgaat. Leerlingen hebben een stem, oefenen invloed uit en zijn verantwoordelijk voor het klimaat in de klas, de school, hun leeromgeving en hun eigen ontwikkeling.

Welke registratievormen gebruikt Rk Bs St Sebastianus om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Rk Bs St Sebastianus gebruikt de Sociaal Emotionele Vragenlijst en Instrument Hart & Handen van IEP om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Rk Bs St Sebastianus?

Rk Bs St Sebastianus gebruikt de methoden Vreedzame School en Trefwoord voor sociaal-emotioneel leren.