Openbare Basisschool de Schuttershoek
Schuttersstraat 27
4515 EA IJzendijke

Schoolweging

Schoolweging
30.01
Spreiding
5.55

De schoolweging van De Schuttershoek is 30,01 , met een spreiding van 5,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,7% behaalde fundamentele niveaus overtreft de school zowel de landelijke norm (85%) als het Zeeuws gemiddelde (95,7%). Dit onderstreept de basiskwaliteit van het onderwijs, passend bij de beschreven focus op maatwerk en kleinschaligheid.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

67,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 45,5%. Dit toont aan dat de school ondanks een complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,01) effectief differentieert. Ter vergelijking: andere Zeeuwse scholen scoren gemiddeld 57,3%.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een tweedeling: 30% havo en 20% havo/vwo advies overstijgen duidelijk de regionale benchmarks (16,1% havo, 10,9% havo/vwo). Tegelijkertijd krijgt 20% van de leerlingen een vmbo-advies (vs. 29,8% regio), wat wijst op zorgvuldige afwegingen passend bij individuele ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe SchuttershoekGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We werken met Parnassys, een webbased leerlingvolgsysteem en leerling- administratiesysteem. Hier worden alle gegevens van de leerlingen opgeslagen in een digitaal dossier. Om de ontwikkeling van kinderen te volgen hebben we een aantal instrumenten: KIJK registratie voor de groepen 1-2. Voor de groepen 3 t/m 8 maken we gebruik van de IEP toetsen hoofd/hart/handen, AVI/DMT en de toetsen die bij de methodes horen. Het doel van het leerlingvolgsysteem is om vorderingen en ontwikkelingen te meten en om problemen te signaleren, zowel per leerling, per groep en per school. Op onze school wordt handelingsgericht gewerkt in een cyclisch proces: - Waarnemen en signaleren door de leerkracht. - Begrijpen en analyseren van de gegevens en de onderwijsbehoeftes van kinderen vastleggen in Parnassys. - Groepsplan opstellen voor de groep op basis van de verschillende onderwijsbehoeftes. - Groepen kinderen clusteren die dezelfde onderwijsbehoeftes hebben. - Uitvoeren van het groepsplan - Evalueren en bijstellen van het groepsplan op basis van waarnemen en signaleren door de leerkracht en de kwaliteitsmedewerker.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 58,3% van de leerlingen boven het advies presteert (vs. 25,3% landelijk), terwijl 16,7% onder advies scoort (iets boven 11,8% landelijk). Dit bevestigt het in het schoolondersteuningsprofiel genoemde 'veilig adviseren', gecombineerd met sterke doorstroombegeleiding.

Sociale ontwikkeling

Wij hebben de ambitie om een school te zijn waar kinderen zich veilig voelen en op een ongedwongen manier kunnen omgaan met andere kinderen en invoelingsvermogen ontwikkelen voor andere personen.

veiligheid

vertrouwen

respect

Wat is de werkwijze van Openbare Basisschool de Schuttershoek voor sociale ontwikkeling?

Kinderen leren met methoden zoals Goed Gedaan, klassengesprekken en coöperatieve werkvormen om met respect met elkaar om te gaan. Vertrouwen in jezelf en de ander is hierbij belangrijk. Kinderen leren zichzelf en anderen beter te begrijpen en zichzelf positief aan te sturen. Er wordt samengewerkt aan een goed pedagogisch klimaat. Leerkrachten begeleiden kinderen in de sociale ontwikkeling en sluiten aan bij wat een kind nodig heeft om talenten te ontwikkelen. De samenwerking en communicatie met ouders is belangrijk. Alle personeelsleden hebben de leergang Pedagogische Tact gevolgd. Er wordt veel aandacht besteed aan het welzijn van de leerlingen en een goed contact tussen leraar en leerlingen staat centraal.

Welke registratievorm(en) gebruikt Openbare Basisschool de Schuttershoek om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Openbare Basisschool de Schuttershoek gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk! en Sociaal Emotionele Vragenlijst.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Openbare Basisschool de Schuttershoek?

Openbare Basisschool de Schuttershoek gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Een doos vol gevoelens, Goed gedaan, Leer Samen Spelen, Sociaal weerbaar.