Basisschool School voor Speciaal Basisonderwijs De Wenteltrap in IJsselstein

Het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Wenteltrap in IJsselstein

Current section: team
Sint Petersburglaan 25
3404 IJsselstein

Zie hier hoe het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Wenteltrap is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van School voor Speciaal Basisonderwijs De Wenteltrap. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past School voor Speciaal Basisonderwijs De Wenteltrap bij jullie?

Ontdek hoe goed School voor Speciaal Basisonderwijs De Wenteltrap bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Wenteltrap zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 77.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 84.4% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (77.8%)
Man (22.2%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (84.4%)
Man (15.6%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Wenteltrap. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.6%)
25-35 jaar (16.7%)
35-45 jaar (16.7%)
45-55 jaar (33.3%)
55-65 jaar (27.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.5%)
25-35 jaar (24.5%)
35-45 jaar (25.2%)
45-55 jaar (21.8%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij School voor Speciaal Basisonderwijs De Wenteltrap werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (27.8%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5.6%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor School voor Speciaal Basisonderwijs De Wenteltrap gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Invulling van Leerkrachtvervanging op De Wenteltrap

Op De Wenteltrap begrijpen we het belang van stabiliteit en continuïteit in het onderwijs. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, zetten we primair in op interne vervanging. Ons toegewijde team van leerkrachten, leraren-ondersteuners en onderwijsassistenten staat klaar om waar mogelijk de zorg voor de klas op zich te nemen. We streven ernaar om altijd een vertrouwde gezicht voor de leerlingen te garanderen. Wanneer interne oplossingen niet toereikend zijn, kunnen groepen tijdelijk worden samengevoegd om de continuïteit te waarborgen. Dit beleid minimaliseert de impact op het leerproces van onze leerlingen. In uitzonderlijke gevallen, waarbij voorafgaand aan de schooldag duidelijk is dat zowel interne als externe vervanging onmogelijk is, kan besloten worden een klas tijdelijk naar huis te sturen. Deze ingrijpende maatregel wordt alleen genomen als laatste redmiddel om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De organisatie Op De Wenteltrap werken wij met jaargroepen, die zijn verdeeld over 11 groepen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Zintuigelijke en lichamelijke opvoeding
41.7%
Taal
16.7%
Arbeid naar keuze
16.7%
Rekenen
8.3%
Expressie
8.3%
Bevordering gezond gedrag
4.2%
Bevordering sociale redzaamheid
4.2%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
18.9%
Taal
18%
Overig
16.8%
Lezen
16.2%
Kunstzinnige en creatieve vorming
12.5%
Wereldoriëntatie
11.3%
Bewegingsonderwijs
5.4%
Engelse taal
0.9%

Deskundige Specialisten voor Optimale Ondersteuning op De Wenteltrap

3

Taal- en Rekenondersteuning

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op De Wenteltrap bieden wij gespecialiseerde hulp bij taal- en rekenontwikkeling. Onze toegewijde rekenspecialist en taalspecialist werken nauw samen met de groepsleerkrachten om de voortgang van elk kind te volgen. Bij specifieke uitdagingen op het gebied van communicatie en taalvaardigheid staat onze logopedist klaar. Deze professionals zorgen voor een proactieve aanpak om leerlingen optimaal te ondersteunen in hun academische groei.

5

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Positief Groepsgedrag

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Coördinator De Vreedzame School
Kindercoach
Anti-pest Coördinator

Toelichting van de school:

Wij geloven in een veilige en positieve schoolomgeving. Via de methode 'De Vreedzame School' stimuleren we respectvolle omgang, democratische besluitvorming en effectieve conflictresolutie. Onze intern begeleider, orthopedagoog, kindercoach en anti-pest coördinator werken samen om een ondersteunende sfeer te creëren. Samen met de coördinator van De Vreedzame School bevorderen we verantwoordelijkheidsgevoel en openheid voor diversiteit onder alle leerlingen.

2

Gedragsmanagement en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij gedrag, werkhouding of taakaanpak, bieden wij expertise. Onze intern begeleider en orthopedagoog monitoren en begeleiden deze kinderen. De aanwezigheid van een orthopedagoog op De Wenteltrap garandeert deskundige begeleiding op maat. Zij helpen leerlingen hun leerproces te optimaliseren en uitdagingen op het gebied van gedrag en concentratie te overwinnen.

2

Fysieke en Motorische Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Gymnastiek
Kinderoefentherapeut

Toelichting van de school:

De fysieke ontwikkeling van onze leerlingen krijgt volop aandacht. Een gespecialiseerde vakleerkracht gymnastiek zorgt voor uitdagende bewegingsactiviteiten. Daarnaast werken we nauw samen met 'Kind en Motoriek', een organisatie die ons voorziet van een vaste kinderoefentherapeut. Dit team van experts ondersteunt kinderen met hun motorische vaardigheden en lichamelijke welzijn.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen of ondersteuning bij persoonlijke verzorging, verwijzen wij naar de expertise binnen de organisatie of externe partners. De school faciliteert de benodigde zorg waar mogelijk, met de focus op het welzijn van elk kind.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling op De Wenteltrap

Ons Flexibele Onderwijsarrangement

Op Speciaal Basisonderwijs De Wenteltrap geloven we sterk in gepersonaliseerd leren. Daarom werken we met drie duidelijke arrangementen die aansluiten bij de individuele behoeften van onze leerlingen. Het Basis Arrangement Elke leerling ontvangt een solide basisaanbod, zorgvuldig afgestemd op de kwaliteitskaarten van elk vakgebied. Dit zorgt ervoor dat alle kinderen de essentiële leerdoelen behalen. Het Verdiepte Arrangement Leerlingen die de basisstof beheersen en boven het gemiddelde presteren, krijgen een verkorte instructie. We toetsen de beheersing van de stof met gerichte opdrachten, terwijl verrijkingsmateriaal zorgt voor extra uitdaging en verdieping door complexere of gevarieerdere taken. Het Intensieve Arrangement Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen wekelijks 30 minuten aanvullende instructie, bij voorkeur in kleine groepen. Begeleide oefening en, indien nodig, aangepaste verwerkingsopdrachten helpen deze leerlingen om hun volledige potentieel te bereiken. Onze Toekomstvisie: Uitbreiding van Ondersteuning We anticiperen op de groeiende diversiteit binnen onze school, met name het toenemende aantal anderstalige (NT2) leerlingen. De Wenteltrap investeert continu in de professionalisering van ons team en de uitbreiding van onze lesmethoden om deze leerlingen optimaal te kunnen begeleiden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Uitzonderlijk Onderwijs

Wat zijn de kerndoelen van ons schoolplan?

Ons schoolplan is de ruggengraat van onze onderwijsaanpak. Het beschrijft helder onze missie, visie en ambitieuke doelen. Dit plan is het fundament voor al onze activiteiten en garandeert een systematische kwaliteitsverbetering binnen Stichting Trinamiek en specifiek op De Wenteltrap. We streven ernaar het verschil te maken voor elk kind door ons onderwijs continu te optimaliseren. Het schoolplan omvat ons onderwijskundig beleid, personeelsbeleid en de structuren voor kwaliteitsborging. Op De Wenteltrap focussen we op vier cruciale pijlers met zowel korte- als langetermijndoelen: * Pedagogisch en didactisch handelen * Creëren van een rijke leeromgeving * Bevorderen van sociaal-emotioneel leren * Positionering van SBO in de toekomst

Hoe realiseren wij de gestelde schoolplan-doelen?

De concrete doelen uit ons schoolplan worden jaarlijks uitgewerkt in ons gedetailleerde jaarplan. Deze plannen worden binnen onze toegewijde actieteams verder vormgegeven. Elk actieteam is verantwoordelijk voor de succesvolle implementatie van deze doelen. Om voortgang te waarborgen, evalueren de teams elke drie maanden hun resultaten en de voortgang van de actiepunten.

Ontwikkelingskansen voor het Jonge Kind bij SBO De Wenteltrap

Toelichting van de school

Hoewel SBO De Wenteltrap geen VVE-school is, beschikken wij over uitgebreide expertise om elk kind optimaal te begeleiden in zijn of haar taalontwikkeling. Wij geloven in een proactieve aanpak om de communicatieve vaardigheden van jonge kinderen te stimuleren. Onze gespecialiseerde leerkrachten zetten zich dagelijks in om een rijke leeromgeving te creëren. Door middel van gerichte activiteiten en individuele aandacht zorgen we ervoor dat elk kind de best mogelijke start krijgt in het onderwijs. Leren en groeien staan centraal in ons beleid.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod heeft Speciaal Basisonderwijs De Wenteltrap voor jonge kinderen?

Speciaal Basisonderwijs De Wenteltrap biedt specifieke ondersteuning voor jonge kinderen om hun ontwikkeling te bevorderen. Een belangrijk onderdeel hiervan is onze samenwerking met een logopedist. Deze samenwerking stelt ons in staat om kinderen met specifieke spraak- en taaluitdagingen gerichte hulp te bieden. De logopedist werkt nauw samen met onze leerkrachten om een geïntegreerd zorgplan te ontwikkelen. Ons doel is om de taalontwikkeling van elk kind te optimaliseren, zodat ze met vertrouwen de volgende stappen in hun educatieve reis kunnen zetten. Dit draagt bij aan een succesvolle schoolloopbaan.

Speciaal Basisonderwijs De Wenteltrap biedt specifieke ondersteuning voor jonge kinderen om hun ontwikkeling te bevorderen. Een belangrijk onderdeel hiervan is onze samenwerking met een logopedist. Deze samenwerking stelt ons in staat om kinderen met specifieke spraak- en taaluitdagingen gerichte hulp te bieden. De logopedist werkt nauw samen met onze leerkrachten om een geïntegreerd zorgplan te ontwikkelen. Ons doel is om de taalontwikkeling van elk kind te optimaliseren, zodat ze met vertrouwen de volgende stappen in hun educatieve reis kunnen zetten. Dit draagt bij aan een succesvolle schoolloopbaan.

Logopedische Begeleiding

Met welke externe partners werkt SBO De Wenteltrap samen voor het jonge kind programma?

Voor het specifieke aanbod gericht op het jonge kind, werkt Speciaal Basisonderwijs De Wenteltrap momenteel niet samen met externe partijen buiten de reeds genoemde logopedische ondersteuning. Wij focussen op de expertise binnen onze eigen school om de best mogelijke zorg en begeleiding te garanderen. Dit stelt ons in staat om flexibel en effectief in te spelen op de individuele behoeften van onze leerlingen. Onze interne professionals werken nauw samen om een consistente en hoogwaardige aanpak te waarborgen voor alle kinderen.
Team | School voor Speciaal Basisonderwijs De Wenteltrap in IJsselstein | [2025] Schoolregister