
Schoolweging
De schoolweging van WIJ is 35,36 , met een spreiding van 6,23 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,16% van de leerlingen bereikt het fundamenteel niveau, ver boven de landelijke richtlijn van 85%. Deze score overtreft ook vergelijkbare scholen in Provincie Utrecht (92,97%), dankzij gerichte remediëring volgens het schoolondersteuningsplan.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Basisschool WIJ behaalt een streefniveau van 51,06%, ruim boven de inspectienorm (34,3%) en het regionaal gemiddelde (47,56%). Vooral rekenvaardigheid springt eruit met een score van 54,8%, wat de nadruk op cognitieve ontwikkeling onderstreept.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Het schooladvies toont een sterke focus op hogere leerwegen: 27,78% vwo-advies (vs. 18,61% regionaal) en 11,11% havo/vwo. Praktijkonderwijs blijft met 5,56% iets boven het gemiddelde (1,01% regio). De brede spreiding van adviezen – van vmbo-k tot vwo – sluit aan op de relatief hoge schoolweging (35,36) en diverse populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | WIJ | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
DOE | 298.73 | 297.47 | 298.73 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
WIJ vinden het belangrijk om de resultaten te delen met leerlingen, ouders en de omgeving. Op WIJ worden de resultaten gemeten aan de hand van een aantal metingen. Zo zijn er halverwege het jaar tussentijdse observatie momenten en cognitieve toetsen. Tussentijdse observatiemomenten: Binnen de voor- en peuterschool wordt opbrengstgericht gewerkt op basis van observatie en kind besprekingen. Tussentijdse cognitieve toetsen: De tussenresultaten in het onderwijsproces (Cito- en methodetoetsen) worden na de metingen geëvalueerd door de intern begeleiders en specialisten. Vervolgens worden de analyses in de units besproken. Op basis hiervan worden actiepunten voor de komende periode vastgesteld. Voor meer informatie verwijzen WIJ u naar het ondersteuningsplan.Sociaal-emotionele resultaten Conform de kernwaarden van het Kindcentrum zijn de resultaten op sociaal-emotioneel gebied net zo belangrijk als die op cognitief gebied. Samenwerking, verantwoordelijkheid nemen en jezelf kunnen zijn, zijn essentieel. WIJ zetten daarbij in op de vreedzame school, democratisch (wereld)burgerschap en de 21e eeuwse vaardigheden. Om binnen deze cultuur het gevoel van veiligheid te meten, wordt binnen het onderwijs jaarlijks de veiligheidsthermometer uit het kwaliteitszorginstrument van de vreedzame school afgenomen bij de leerlingen. Naast de veiligheidsthermometer worden de vragenlijst groepsklimaat, het borgingsinstrument en de vragenlijst ‘Onderzoek de Vreedzame school’ afgenomen. Hiermee heeft kindcentrum WIJ een volledig beeld van de veiligheidsbeleving van haar leerlingen in unit 2 t/m 4 en monitort het effect van de vreedzame school. De tussenresultaten in het onderwijsproces, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied, worden na de metingen geëvalueerd door de intern begeleiders en specialisten. Vervolgens worden de analyses in de units besproken. Op basis hiervan worden actiepunten voor de komende periode vastgesteld. Voor meer informatie verwijzen WIJ u naar het ondersteuningsplan.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale ontwikkeling
Conform de kernwaarden van de school wordt veel aandacht besteed aan de sociale opbrengsten. Daarbij zijn samenwerken, het nemen van verantwoordelijkheid en jezelf kunnen zijn essentieel. WIJ zet daarbij in op de vreedzame school en democratisch (wereld)burgerschap. Tevens wordt de nadruk gelegd op 21e eeuwse vaardigheden als probleem-oplossend vermogen, creativiteit, kritisch denken en sociale- en culturele vaardigheden bevorderd. Deze onderwijsbehoeften zijn essentieel om in een veranderende wereld met sociale verschillen om te gaan. Bovendien kijken WIJ niet alleen naar de cognitieve vaardigheden van het kind, maar zijn ook persoonlijkheidskenmerken, zoals humor en doorzettingsvermogen van belang. De werkwijze binnen units en het gebruik van de kernconcepten stimuleren de ontwikkeling. LEES MINDER
Zelfbeeld
Sociala vaardigheden
Burgerschap
Wat is de werkwijze van Basisschool WIJ voor sociale ontwikkeling?
Basisschool WIJ besteedt de hele dag aandacht aan sociale vaardigheden, omgangsregels en burgerschap. Dit begint met de gouden weken aan het begin van het schooljaar. Door de Vreedzame School leren kinderen wenselijk gedrag. De school praat er niet alleen over, maar oefent dit de hele dag en besteedt er wekelijks extra aandacht aan door middel van een les van de Vreedzame School. Er wordt ook aandacht besteed geven aan burgerschap, waarbij de kinderen leren dat rechten en plichten onderdeel zijn van de democratische maatschappij. Door het invullen van het sociogram wordt twee keer per jaar in kaart wordt gebracht wat er leeft onder de kinderen. Hier wordt tijdens de lessen van de Vreedzame School extra aandacht aan besteed.
Welke registratievormen gebruikt Basisschool WIJ om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool WIJ gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Sociale Veiligheid LiB en Mijn scholen op de kaart (ouderttevredenheid).