
Schoolweging
De schoolweging van ’t Kasteel is 32,02 , met een spreiding van 7,33 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 85,4% scoort de school net boven de landelijke signaleringswaarde (85%) voor het fundamenteel niveau. Dit betekent dat het basisniveau goed wordt gewaarborgd. De score ligt echter iets onder het gemiddelde van vergelijkbare scholen (93,4%).
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
47,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de signaleringswaarde van 36,3%. Dit laat zien dat de school ondanks de complexe populatie presteert boven verwachting. Ter context: vergelijkbare scholen scoren gemiddeld 49,2%.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een nadruk op theoretische richtingen: 28,6% havo/vwo en 7,1% vwo. Dit is hoger dan de regio (10,9% havo/vwo en 18,6% vwo). Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-b/k advies (28,6% vs. 4,0% in de regio), wat past bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | ’t Kasteel | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.65 | 175.23 | 174.06 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
23,1% van de leerlingen zit onder advies, ruim boven het landelijk gemiddelde (11,8%). Dit kan samenhangen met de complexe populatie. Positief is dat 19,2% boven advies presteert, wat aansluit bij de pedagogische focus op doorstroommonitoring zoals beschreven in het schoolplan.