Basisschool Basisschool 't Kasteel in IJsselstein

De resultaten van Basisschool 't Kasteel in IJsselstein

Current section: resultaten
Johan Willem Frisolaan 2
3401 IJsselstein

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool 't Kasteel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Basisschool 't Kasteel bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool 't Kasteel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Behalen van het Fundamentele Niveau op Basisschool 't Kasteel

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd middels de eindtoets in groep acht, ook wel de doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland. Op Basisschool 't Kasteel streven we ernaar om dit niveau voor al onze leerlingen te waarborgen, met een focus op solide basisvaardigheden die cruciaal zijn voor toekomstig succes. Onze toewijding aan effectieve lesmethoden zorgt ervoor dat uw kind de best mogelijke start krijgt.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op Basisschool 't Kasteel

Het streefniveau gaat verder dan het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te leveren. Ons doel is om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit ambitieuze streefniveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt per basisschool een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze gepersonaliseerde doelstellingen helpen ons om gericht te werken aan de verdere ontwikkeling van elke leerling. Basisschool 't Kasteel zet zich in om een stimulerende leeromgeving te bieden waarin leerlingen worden aangemoedigd om hun volledige potentieel te benutten en uit te blinken.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool 't Kasteel?

Bij Basisschool 't Kasteel staat de ontwikkeling van elk kind centraal. We voeren regelmatig kindgesprekken om leerlingen actief te betrekken bij hun eigen leerproces en ambities. In groep 7 starten we vroegtijdig met oriënterende gesprekken, zowel met de leerlingen als met de ouders, over de overstap naar het voortgezet onderwijs. Samen met de leerkracht, Intern Begeleider en directie bepalen we het meest passende advies. In groep 8 bieden we uitgebreide informatie over het voortgezet onderwijs. Na de CITO Leerling In Beeld-toets in november stellen we in december een voorlopig advies op. Dit wordt begin januari met ouders en leerlingen besproken, inclusief het onderwijskundig rapport. De Doorstroomtoets in februari kan leiden tot een definitief advies na een bijstellingsgesprek. De aanmelding bij middelbare scholen vindt plaats in maart, waarbij we leerlingen en ouders ondersteunen via een online systeem. Elke leerling wordt zorgvuldig aangemeld, met aandacht voor eventuele loting. Ondanks de zorgvuldige begeleiding, is het belangrijk om te weten dat plaatsing niet altijd gegarandeerd is. Bij niet-plaatsing ondersteunen we bij de aanmelding voor de tweede ronde. Basisschool 't Kasteel begeleidt dit proces intensief samen met leerlingen en ouders.

Grafiek

Grafiek laden...

Optimale Sociale Ontwikkeling op Basisschool 't Kasteel

Op Basisschool 't Kasteel erkennen we dat de cognitieve en sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Leren en gedrag beïnvloeden elkaar voortdurend. Een kind dat zich prettig en veilig voelt, presteert beter op school. Ons team hanteert een gedeelde visie op het bevorderen van sociaal-emotionele vaardigheden en het omgaan met uitdagend gedrag. Ons gedrags- en anti-pestprotocol biedt een helder kader voor hoe we werken aan een positieve groepssfeer en hoe we leerlingen ondersteunen wanneer zij het moeilijk hebben. We streven ernaar dat elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt, de basis voor het ontketenen van hun volledige potentieel. Jaarlijks monitoren we de sociaal-emotionele vooruitgang met behulp van gevalideerde vragenlijsten. In de kleuterklassen gebruiken we 'Kleuter in Beeld', en voor de groepen 3 tot en met 8 zetten we 'Leerling in Beeld' in. De resultaten worden intern geëvalueerd en gedeeld met ouders via het rapport van het kind. In de hogere groepen betrekken we ook de leerlingen zelf actief bij dit proces, om een compleet beeld te krijgen van hun welzijn. Bij individuele leerlingen die hulp nodig hebben bij hun sociaal-emotionele ontwikkeling, zoeken we direct contact met ouders en het kind. Samen bespreken we de situatie en onderzoeken we mogelijke vervolgstappen, eventueel met externe expertise, om optimale ontwikkeling te waarborgen. Ook groepsoverschrijdende uitdagingen pakken we gecoördineerd aan. Met ondersteuning van onze intern begeleider en indien nodig externe professionals, werken we aan een positieve en veilige leeromgeving voor de hele groep.

Veiligheid waarborgen voor elke leerling

Respect tonen voor elkaar en de omgeving

Eerlijkheid als basis voor vertrouwen

Hoe bevordert Basisschool 't Kasteel de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Basisschool 't Kasteel zet de methode Kwink in om de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen te stimuleren. Deze methode helpt kinderen om normen en waarden te begrijpen die bijdragen aan een positieve sfeer in de klas, op school en in de maatschappij. Wekelijkse activiteiten binnen Kwink versterken het wederzijds begrip en respect. Door deze methode consequent in alle groepen te hanteren, creëren we een uniforme aanpak voor sociaal gedrag. Onze school hanteert een preventieve aanpak, gebaseerd op de Preventiepiramide van Johan Deklerck. Dit model onderscheidt drie lagen: basisondersteuning voor de meeste leerlingen, specifieke preventie voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, en intensieve probleemaanpak voor een kleine groep kinderen met specifieke behoeften. Onze kernwaarden – veiligheid, respect en eerlijkheid – vormen de basis van ons schoolbeleid. Deze waarden vertalen zich in drie concrete schoolafspraken: 1. We zijn aardig en vriendelijk. 2. Wat ik doe, is ook goed voor een ander. 3. We gaan netjes om met schoolspullen. Deze afspraken zijn zichtbaar in de hele school. Daarnaast maken we in elke klas groepsafspraken, in samenwerking met de leerlingen. Deze worden aan het begin van het schooljaar opgesteld en positief geformuleerd. Leerlingen verbinden zich aan deze afspraken door deze te ondertekenen.

Welke methoden gebruikt Basisschool 't Kasteel voor sociaal-emotioneel leren?

Basisschool 't Kasteel maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: * Kwink Deze methode is erop gericht om kinderen bewust te maken van sociale normen en waarden, wat bijdraagt aan een positieve groepsdynamiek en een veilige leeromgeving.

Hoe monitort Basisschool 't Kasteel de sociale opbrengsten?

Basisschool 't Kasteel monitort de sociale opbrengsten met behulp van de volgende registratievormen: * Sociale vragenlijst 'Leerling in Beeld' (voor groepen 3-8) * Sociale vragenlijst 'Kleuter in Beeld' (voor groepen 1-2) Deze vragenlijsten helpen ons om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen en te evalueren.

Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteitsonderzoek Basisschool 't Kasteel

Basisschool 't Kasteel in IJsselstein, met 73 leerlingen, wordt beoordeeld door de Onderwijsinspectie. Dit rapport geeft inzicht in de onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze school. We streven continu naar hoogwaardig basisonderwijs, waarbij we de bevindingen van de inspectie gebruiken om onze educatieve aanpak te optimaliseren. Ontdek hoe wij leren stimuleren en een veilige leeromgeving bieden. Lees het volledige inspectierapport voor een gedetailleerd beeld van onze prestaties en de toekomstplannen van Basisschool 't Kasteel.

Resultaten | Basisschool 't Kasteel in IJsselstein | [2025] Schoolregister