
Schoolweging
De schoolweging van Agnesschool is 27,34 , met een spreiding van 6,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Zie boven bij 'streef_niveau'.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
95,4% van de leerlingen behaalt het fundamentele niveau (landelijk gemiddelde: 96,4%), ruim boven de inspectienorm van 85%. Voor het streefniveau scoort de school 56,2%, waarmee ze de eigen signaleringswaarde van 50,1% overtreft maar het regionale gemiddelde (61,1%) niet haalt. Dit past bij de relatief lage schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 20,8% havo en 20,8% vwo-advies (totaal 41,6%), tegenover 16,6% gecombineerd havo/vwo. Praktijkgerichte adviezen (vmbo-k/(g)t) beslaan 37,5%, wat lager is dan vergelijkbare scholen (45,6%). Opvallend is het ontbreken van praktijkonderwijs-adviezen tegenover 1,01% in de regio.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Agnesschool | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
55,6% van de leerlingen presteert boven advies (regionaal 25,3%), wat de effectiviteit van de advisering onderstreept. Slechts 11,1% zit onder advies, exact gelijk aan het landelijk gemiddelde. De school combineert realistische advisering met doorlopende begeleiding in het VO.
Sociale ontwikkeling
Onze visie is dat kinderen zich het beste kunnen ontwikkelen als ze goed in hun vel zitten, als ze plezier hebben en genieten. Als een kind zich veilig voelt kan het zich concentreren, durft het open en eerlijk te zijn, vragen te stellen, een eigen mening te geven, complimentjes te geven en te ontvangen en initiatieven te nemen. Wij respecteren ieder kind zoals het is. Welbevinden heeft een belangrijke positieve invloed op het leerproces. Wij gaan uit van een positief pedagogisch klimaat en werken vanuit de gedachte van de vreedzameschool en hanteren hierbij de principes van pedagogisch tact wat wil zeggen, Op het goede moment het juiste doen, ook in de ogen van het kind! LEES MINDER
Relatie
Autonomie
Competentie
Wat is de werkwijze van de Agnesschool voor sociale ontwikkeling?
De Agnesschool werkt met 'De Vreedzame School', een lesprogramma voor sociale vaardigheden en democratisch burgerschap. Kinderen leren rekening te houden met anderen en zich verantwoordelijk te voelen. De school werkt preventief tegen pesten.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Agnesschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Agnesschool gebruikt Kijk!, veiligheidsthermometers, Sociaal Emotionele Vragenlijsten, sociogrammen en werkt met een leerlingenraad en antipestcoördinator om de sociale ontwikkeling te volgen.