
Schoolweging
De schoolweging van De IJsselster is 30,37 , met een spreiding van 5,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Alle leerlingen (100%) behalen het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. De score ligt 4,3 procentpunt hoger dan bij vergelijkbare scholen (95,7%), wat consistent aansluit bij de kwaliteitscultuur van de school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
59,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau voor taal en rekenen, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 45,5%. Dit is 2,1 procentpunt hoger dan het gemiddelde van vergelijkbare scholen (57,3%), wat wijst op effectieve onderwijsopbrengsten.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
42,9% van de leerlingen krijgt een vwo-advies, ruim boven het gemiddelde van vergelijkbare scholen (18,6%). Ook combi-adviezen zoals vmbo-(g)t/havo vallen op met 28,6% (vs. 10,3% regio). Praktijkonderwijs komt niet voor, in tegenstelling tot het regionale gemiddelde van 1,0%.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De IJsselster | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De cito tussenopbrengsten monitoren en verbeteren we door concrete, meetbare en haalbare doelen te stellen en deze gestelde doelen proberen te bereiken. De cito tussen opbrengsten verbeteren we vanuit een samenhangende onderwijskundige aanpak door Handelingsgericht te werken (HGW) bij de basisvakken taal, lezen en rekenen. De cito resultaten analyseren we systematisch met team, intern begeleider en directie. De gegevens worden digitaal vastgelegd.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Geen enkele leerling presteert onder advies (0% vs. 11,8% landelijk). 66,7% zit op adviesniveau en 33,3% scoort zelfs hoger. Deze resultaten onderstrepen de zorgvuldige advisering, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Vertrouwen, Respect, Verantwoordelijkheid, Gekend zijn en Verbinden zijn de kernwaarden die voortkomen uit onze visie. Deze waarden geven richting aan datgene wat wij voor onze leerlingen goed en waardevol vinden en wat, in onze ogen, een kind de basis geeft voor een stralende toekomst. Het is ons doel om leerlingen zich persoonlijk en sociaal goed te ontwikkelen, zodat ze kunnen doorstromen naar een passende vorm van vervolgonderwijs en om uiteindelijk personen te worden die een positieve bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. Wij willen kinderen optimaal aanspreken om hun talenten te ontplooien door ze positief te benaderen, verschillende werkvormen en materialen aan te bieden en ieder kind uitleg, ondersteuning en aandacht te geven. LEES MINDER
Vertrouwen
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van Basisschool De IJsselster voor sociale ontwikkeling?
De leerkrachten van groep 1 t/m 8 vullen twee keer per jaar de leerkrachtvragenlijst in Kanvas in. Van de groepen 4 t/m 8 wordt een sociogram gemaakt dat wordt besproken tijdens de groepsbespreking. De Kanjer coördinator kan meekijken naar de uitslagen. Leerlingen van groep 5 t/m 8 vullen ook de leerlingvragenlijst in. Scores worden besproken met de IB-er. Bij afwijkende scores wordt een gesprek aangegaan met de leerling en eventueel de ouders. Bij herhaaldelijke afwijkende scores wordt er een actieplan opgesteld.
Welke registratievorm(en) gebruikt Basisschool De IJsselster om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Basisschool De IJsselster gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Basisschool De IJsselster?
Basisschool De IJsselster gebruikt Kanjer trainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.