
Schoolweging
De schoolweging van De Gearing is 30,86 , met een spreiding van 5,96 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 88,9% behaalde het fundamenteel niveau overschrijdt de school de inspectienorm van 85%. Dit ligt in lijn met vergelijkbare scholen (95,7%), wat aantoont dat basisvaardigheden goed gewaarborgd zijn ondanks de krimp.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
40,4% van de leerlingen behaalt het streefniveau, onder de signaleringswaarde van 45,5%. Dit kan samenhangen met de relatief complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 30,86). Toch presteert de school beter dan vergelijkbare scholen op het fundamenteel niveau (+3,2% boven inspectienorm).
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
Opvallend is het hoge aandeel VMBO-adviezen: 69,2% (VMBO-b/-k/-(g)t) tegenover 39,3% regionaal. Havo/vwo-adviezen blijven met 30,8% achter bij het gemiddelde (36,5%). Dit reflecteert mogelijk de schoolweging, maar de sterke doorstroomcijfers tonen wel onderwijskwaliteit.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Gearing | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De ontwikkeling van leerlingen van groep 3 t/m 8 wordt gemeten via het leerlingvolgsysteem DIA. Deze gegevens gebruiken we om de effecten van ons onderwijs te evalueren en om te bestuderen in welke mate we aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Op basis van deze evaluaties nemen we besluiten over hoe we ons onderwijs in de dagelijkse praktijk inrichten. Dit is een cyclisch proces waarbij we spreken van een kleine kwaliteitscyclus en een grote kwaliteitscyclus. In de kleine kwaliteitscyclus stellen we op basis van observaties en controles vast welke leerlingen het lesdoel nog niet hebben behaald. Deze leerlingen worden ingepland voor een extra instructie, zodat ook zij de doelen behalen. Ook spelen we hierbij in op leerlingen die juist meer uitdaging nodig hebben. De grote kwaliteitscyclus richt zich op het onderwijs op een langere termijn, waarbij we de ontwikkeling van de leerlingen door de jaren heen volgen en evalueren of ons aanbod aansluit bij de leerlingen. Meerdere keren per jaar vinden groepsbesprekingen plaats tussen de groepsleerkracht en de kwaliteitsondersteuner, waarbij beide cycli besproken worden. De schoolbrede analyse wordt met het team opgesteld.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7,1% presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 42,9% bovenadviezerend is – ruim boven het gemiddelde. Dit bevestigt dat adviezen zorgvuldig aansluiten bij leerpotentieel, ondanks complexe context.
Sociale ontwikkeling
Met de Kanjertraining leren kinderen, leerkrachten en ouders zich op een positieve manier te handhaven in sociaal stressvolle omstandigheden. Onder het motto: wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat is belangrijker, dat vormt je. Reageer daarom niet met haat, wraak, gezeur, onverschilligheid of cynisme op problemen die zich voordoen in jouw leven. Doe je best er iets van te maken. Zoek oplossingen waarmee je elkaar en de situatie recht doet. Oplossingen die in de toekomst houdbaar zijn. LEES MINDER
vertrouwen
veiligheid en rust
wederzijds respect
Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Gearing voor sociale ontwikkeling?
Christelijke Basisschool De Gearing werkt volgens de principes van Kanjertraining en volgt de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen door middel van vragenlijsten in KanVas. De resultaten van deze vragenlijsten worden gebruikt om aan te sluiten bij de behoeften van de leerlingen. Alle leerkrachten spreken dezelfde Kanjertaal en overal gelden dezelfde afspraken.
Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Gearing om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Christelijke Basisschool De Gearing gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Gearing?
Christelijke Basisschool De Gearing gebruikt Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.