
Schoolweging
De schoolweging van Hurdegarijp is 31,94 , met een spreiding van 6,43 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
96,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, ruim boven de landelijke norm van 85%. Dit is consistent hoger dan het vergelijkingsgemiddelde (95,2%), ondanks de complexe leerlingenpopulatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Met 69,4% scoort de school ruim boven de eigen signaleringswaarde van 43,5% voor het streefniveau (+26,1 procentpunt). Dit overtreft ook het regionale gemiddelde van 55,4%. De focus op maatwerk en de combinatiegroepen blijkt effectief voor de leerprestaties.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een dualiteit: 36,4% vmbo-(g)t (vs. 16,5% regio) en 27,3% havo/havo-vwo (vergelijkbaar met regio). Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkgericht advies (18,2% vmbo-b/k vs. 5,5% regionaal), passend bij de schoolweging van 31,94. Dit reflecteert de diverse onderwijsbehoeften binnen de populatie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Hurdegarijp | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Wanneer er wordt gesproken over resultaten gaan de gedachten meteen uit naar meetbare cijferreeksen. Als dat het resultaat van het onderwijs moet zijn, dan doen wij geen recht aan ons eigen onderwijs. De school streeft het maximaal haalbare bij elk kind na, zowel op cognitief als op sociaal-emotioneel gebied. Elk kind bepaalt zelf het maximaal haalbare. Het vergelijken van toetsresultaten moet men dan ook in het juiste verband zien. Onderwijzen houdt veel meer in dan leerstof aanbieden. De school voedt ook op, vormt ook kinderen. Hierbij kan worden gedacht aan zelfstandig leren werken, accepteren van elkaar, respecteren van elkaars mening en het leren van gedragscodes. In een samenspel met de ouders worden de kinderen in 8 jaar basisschool gevormd. Onze school doet er alles aan om de kinderen goed toegerust naar het vervolgonderwijs door te laten stromen. Goed toegerust betekent met voldoende kennis en vaardigheden om met goed gevolg de volgende school te doorlopen. We werken aan het (cyclisch) aan het verbeteren van onze kwaliteit van het onderwijs met behulp van onze web-based versie van ‘Werken Met Kwaliteit’. We werken planmatig verder aan verbeteractiviteiten en daarmee aan het borgen van de kwaliteit van de school. De kinderen worden op het gebied van rekenen, taal en lezen regelmatig getoetst. De resultaten hiervan worden vastgelegd. Het toetsresultaat is een hulpmiddel voor de leerkrachten bij het bepalen van de verdere leerweg van het kind. Ook vindt er regelmatig toetsing plaats van de kennis van de zaakvakken (aardrijkskunde, geschiedenis, biologie). In groep 8 wordt veel aandacht geschonken aan een juiste keuze van het vervolgonderwijs. We streven ernaar dat, als de kinderen OBS Hurdegaryp hebben verlaten, zij het volgende, overeenkomend met hun ontwikkeling, hebben bereikt: - zij zich mondeling en schriftelijk op eigen niveau kunnen uitdrukken; - zij een dusdanig niveau voor lezen, taal en rekenen hebben bereikt dat zij naar een vorm van voortgezet onderwijs door kunnen stromen; - zij zich ook gezien hun sociaal/emotionele ontwikkeling kunnen handhaven; - zij in staat zijn hun eigen werk zelfstandig in te delen. Resultaten tussenopbrengsten: De tussen(leer)opbrengsten van de leerlingen worden 2 x per jaar op groeps- en schoolniveau geanalyseerd. Dit op basis van de januari-toetsing (tussenopbrengsten - Midden) en de juni-toetsing (tussenopbrengsten – Eind) Tussenopbrengsten januari 2016 en juni 2016 - Midden: De tussen(leer)opbrengsten voldoen aan de door de onderwijsinspectie gestelde minimumdoelen. Uit analyse komt naar voren dat mogelijk het automatiseren van spelling en rekenen schoolbreed aandacht behoeft. Nader onderzoek heeft dit beeld bevestigd. In het aanbod voor het nieuwe schooljaar wordt daarom 2 x per week 15 minuten expliciet besteed aan het (op een ontspannen, speelse wijze) automatiseren van rekenen en spelling in alle groepen.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Een relatief hoog percentage leerlingen (16%) stroomt boven advies door, tegen 25,3% landelijk. Het lage onderadviseringspercentage (12% vs. 11,8% gemiddeld) toont zorgvuldige advisering. Dit sluit aan bij het schoolbeleid van 'groepsoverstijgende toetsing' dat dubbeladviezen reduceert.