Christelijke Basisschool De Winde
Van Weerden Poelmanstr 2 B
9254 CS Hurdegaryp

Schoolweging

Schoolweging
27.89
Spreiding
6.14

De schoolweging van De Winde is 27,89 , met een spreiding van 6,14 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 97,26% behaalt vrijwel elke leerling het fundamentele niveau, ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85%. Dit resultaat overstijgt zelfs het gemiddelde van vergelijkbare scholen (96,45%), wat wijst op een sterke basiskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

De school overtreft het streefniveau aanzienlijk: 65,75% van de leerlingen behaalt dit hogere niveau voor taal en rekenen tegenover 61,13% bij vergelijkbare scholen. De inspectienorm van 50,1% wordt ruimschoots overschreden, wat de effectiviteit van het onderwijs in complexere vaardigheden onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een brede spreiding met nadruk op middelbare niveaus: 36,84% vmbo-(g)t en 26,32% havo. Opvallend is het aandeel vwo-adviezen (15,79%), dat iets onder het regionale gemiddelde (18,61%) blijft. De school geeft zelf aan intensief te monitoren via tussenresultaten, wat terugzien in het beperkte percentage praktijkonderwijsadviezen (0% vs. 1,01% regio).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe WindeGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
344

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Een schooljaar kent meerdere toets momenten. Dit betreft toetsen van CITO maar ook Methode onafhankelijke toetsen; dit zijn de thema- en bloktoetsen van de diverse vakgebieden. De tussentijdse resultaten worden op deze manier gemeten en geanalyseerd door de leerkracht eventueel in samenwerking met de Intern Begeleiders. De resultaten vinden ouders / verzorgers en leerlingen bijvoorbeeld terug op het rapport.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Geen enkele leerling presteert onder het basisschooladvies (0% vs. 11,81% landelijk). Maar liefst 26,67% scoort boven het advies – een bevestiging van de zorgvuldige advisering. Dit sluit aan bij de beschreven doorlopende ontwikkelingslijnen en het heroverwegen van adviezen na de Doorstroomtoets.

Sociale ontwikkeling

Visie op het (jonge) kind. Het jonge kind mag in een veilige speel-leeromgeving zijn wie hij is. In deze omgeving moet ruimte zijn voor exploreren en experimenteren met materialen. Door te handelen met materialen en de interactie met anderen, zal het kind zich ontwikkelen. Door middel van het werken met thema’s en hoeken kan het jonge kind zijn wereld vertalen d.m.v. rollenspel. Het aanbod moet daarbij betekenisvol zijn. Ook moet het jonge kind voldoende kunnen bewegen bij het spel. Door aandacht te hebben voor de “zone van de naaste ontwikkeling” zal het kind telkens een stapje maken in zijn ontwikkeling. Goed onderwijs aan jonge kinderen heeft een rijke speel-leeromgeving, routines en aandacht voor de vele ontwikkelingsgebieden. Ieder kind leert anders. Recht doen aan de onderwijsbehoeften van de kinderen heeft bij ons grote prioriteit. ‘Er uit halen wat erin zit!’ Meerkunners de ruimte geven en uitdagende lesstof aanbieden. Maar ook hulp en begeleiding bieden aan kinderen die moeite hebben met de lesstof. Daarnaast willen we graag de talenten van de kinderen benutten! We bieden talentontwikkeling een aantal keren per jaar aan. Zo kunnen kinderen groeien! Op alle gebieden! LEES MINDER

Rijk & Betekenisvol aanbod

Meegeven van Normen & Waarden

Zelfkennis en Zelfvertrouwen

Wat is de werkwijze van Christelijke Basisschool De Winde voor sociale ontwikkeling?

De kernwaarden met betrekking tot de sociale opbrengsten komen voort uit de schoolbrede visie van Christelijke Basisschool De Winde op Sociaal Emotionele vorming. Deze visie is verweven in de schoolvisie en is terug te vinden in diverse schooldocumenten zoals de schoolgids en de schoolfolder. De resultatenmonitor van Kleuterplein wordt gebruikt voor groep 1 en 2 voor de Sociaal-Emotionele ontwikkeling. De registratievorm SCOL wordt gebruikt voor groep 3 tot en met 8. De school gebruikt de methode KWINK en Trefwoord voor godsdienstige vorming en burgerschapsvorming. In de kleutergroepen ligt de focus op de ontwikkeling van zelfstandigheid, zelfbeheersing, zelfkennis en zelfvertrouwen.

Welke registratievorm(en) gebruikt Christelijke Basisschool De Winde om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Christelijke Basisschool De Winde gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Christelijke Basisschool De Winde?

Christelijke Basisschool De Winde gebruikt KWINK, een methode voor Sociaal Emotioneel Leren (SEL).