IKC de Woordhof
Keppelseweg 56
6999 AR Hummelo

Schoolweging

Schoolweging
26.95
Spreiding
5.44

De schoolweging van De Woordhof is 26,95 , met een spreiding van 5,44 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt door 95,6% van de leerlingen behaald, aanzienlijk hoger dan de landelijke norm van 85%. De school scoort hiermee zelfs iets beter dan vergelijkbare scholen (96,7%), wat wijst op sterke basisvaardigheden in taal en rekenen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Met 56,6% van de leerlingen dat het streefniveau haalt, presteert IKC de Woordhof ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 51,8%. Dit onderstreept de effectieve aandacht voor excellente leerlingen, mede door het 'ontwerpend leren'-programma.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Het adviesprofiel is sterk theoretisch gericht: 42,11% vwo-advies (vs. 18,61% regionaal gemiddeld) en 15,79% havo/vwo. Praktijkgericht onderwijs (vmbo-b) is met 5,26% lager dan vergelijkbare scholen (5,52%). De brede adviesrange van vmbo-b tot vwo sluit aan bij de relatief homogene leerlingenpopulatie (lage schoolweging).

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe WoordhofGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

We maken gebruik van het IEP leerlingvolgsysteem, volgen de kinderen op de leerlijnen en we maken gebruik van observaties en (kind) gesprekken. Leerkrachten maken analyses en deze worden gedeeld in clusters van groepen onder leiding van de IB-er. Op basis van van deze analyses worden er afspraken gemaakt voor mogelijke interventies. Dit kunnen zowel individuele als groepsinterventies zijn.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

88% van de leerlingen presteert op adviesniveau, ruim boven het regionaal gemiddelde (62,93%). Slechts 8% zit onder advies (vs. 11,81% landelijk). Deze cijfers benadrukken de nauwkeurige advisering, mede door het gebruik van meerdere meetmomenten en de betrokkenheid van het hele bovenbouwteam.

Sociale ontwikkeling

Als openbare school dragen we actief de openbare indentiteit uit. Burgerschapsvorming vindt bij ons plaats binnen de thema's met een betekenisvolle context (school als oefenplaats voor de 'echte wereld'). Ons eigen gedrag en het gedrag van een ander leren we kennen en herkennen, daarop reflecteren we en handelen we waardoor onze school een fijne veilige plek is voor iedereen. Dat oefenen we middels de Kanjertraining. LEES MINDER

Samen

Betrokken

Openbaar

Wat is de werkwijze van IKC de Woordhof voor sociale ontwikkeling?

IKC de Woordhof maakt gebruik van de Kanjertraining voor de sociale ontwikkeling van de leerlingen. Meer informatie over de Kanjertraining is te vinden op de website: http://www.kanjertraining.nl

Welke registratievorm(en) gebruikt IKC de Woordhof om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

IKC de Woordhof gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kanvas en het Ontwikkelingsvolgmodel (OVM).

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt IKC de Woordhof?

IKC de Woordhof gebruikt Kanjertrainingen als methode voor sociaal-emotioneel leren.