
Schoolweging
De schoolweging van Moerschans is 34,36 , met een spreiding van 6,90 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
97,3% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, significant hoger dan de landelijke signaleringswaarde van 85% en het regionaal gemiddelde van 93%. Deze score benadrukt de slagkracht van het onderwijsconcept, vooral gezien de relatief hoge schoolweging die normaal lagere resultaten voorspelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
49,3% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de inspectienorm van 34,3% en het regionaal gemiddelde van 47,6% ligt. Dit duidt op effectieve borging van basisvaardigheden ondanks de complexe leerlingenpopulatie (schoolweging 34,36). De focus op 'ontwerpend leren' en maatwerk in het leerlingvolgsysteem lijkt hierbij succesvol.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een tweedeling: 36,4% vmbo-(g)t en 27,3% havo advies, tegenover 18,2% vwo (iets onder regio-gemiddelde). Opvallend is het relatief hoge percentage onbekend advies (9,1%), mogelijk door instroom naar niet-reguliere trajecten. Vergeleken met soortgelijke scholen (18,6% vwo landelijk) ligt de focus meer op middelbare adviezen, passend bij de schoolweging.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | Gemeente Hulst | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Fase 1.Waarnemen/signaleren · Stap 1. Verzamelen van leerlingengegevens in een groepsoverzicht. Kinderen worden op basis van toets-resultaten op het eerste zicht ingedeeld in groepen. Stap 2. Signaleren van leerlingen die extra begeleiding nodig hebben. Mocht een kind speciale behoefte hebben kan de leerkracht het kind verplaatsen naar een andere groep binnen het groepsplan. Fase 2. Begrijpen/analyseren Stap 3. Benoemen van de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Fase 3. Plannen Stap 4.Clusteren van leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften. Stap 5. Opstellen van het groepsplan. Fase 4.Realiseren. Stap 6. Uitvoeren van het groepsplan. Bij de kernvakken wordt er na 2 blokken c.q. 2 maanden gekeken naar de resultaten en behoeften. Indien nodig wordt het groepsplan aangepast c.q. doorgezet. Leerlingen die geen of nauwelijks vooruitgang boeken, dienen te worden ingebracht bij een leerlingbespreking. Dit wordt middels een formulier gedaan. Tijdens de leerlingbespreking wordt besproken welke stappen er gezet worden voor de leerling en leerkracht. Naar aanleiding van de besluiten tijdens de leerlingenbespreking zal de leerkracht in samenspraak met de intern begeleider een actie- of handelingsplan opzetten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Opvallend is dat 42,9% van de leerlingen onder advies presteert in het VO – ruim boven het landelijk gemiddelde van 11,8%. Slechts 57,1% blijft op adviesniveau, tegenover 62,9% bij vergelijkbare scholen. Dit kan samenhangen met de relatief complexe populatie (schoolweging 34,36) en mogelijk beperkte doorstroomondersteuning naar het Reynaert College, waar 93% van de leerlingen naartoe gaat.
Sociale ontwikkeling
Kinderen hebben een veilige en gestructureerde omgeving nodig om zich te kunnen ontwikkelen. Een sterke sociale verbondenheid op school- en groepsniveau en wederzijds respect voor overeenkomsten en verschillen draagt hier aan bij. Duidelijke regels en afspraken en aandacht voor de sfeer in de groep zijn hierbij van belang, evenals het organiseren van groepsoverstijgende projecten. Leerkrachten hebben hierin een voorbeeldfunctie en een stimulerende rol. Dit vraagt van hen een positieve en open houding. Wij geven extra aandacht aan: - vormen van een positief klasklimaat - samenwerken LEES MINDER
veiligheid
zelfstandigheid
sociale ontwikkeling
Wat is de werkwijze van Moerschans voor sociale ontwikkeling?
Aan het begin van het schooljaar wordt extra aandacht besteed aan de groepsvorming. In alle groepen wordt gewerkt met 'Goed van start', een methode die gericht is op een positief en veilig klimaat waarin iedere leerling geaccepteerd wordt en waarin alle leerlingen groeien in hun sociale vaardigheden. Problemen worden voorkomen door duidelijke regels en routines. Dit wordt bereikt door positief leerkrachtgedrag en klassenvergaderingen waarin de regels gezamenlijk worden opgesteld en geëvalueerd. In de peuter- en kleutergroep wordt gebruik gemaakt van KIJK!, een observatiesysteem waarin onder andere de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen wordt gevolgd. In de groepen 3 tot en met 8 worden er twee keer per jaar door leerkrachten en leerlingen vragenlijsten van Kindbegrip ingevuld. Na registratie worden de resultaten geëvalueerd en worden er eventueel vervolgacties gepland, in nauw contact met de ouders.
Welke registratievormen gebruikt Moerschans om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
Moerschans gebruikt de volgende registratievormen om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Kijk!, Zien en Kindbegrip.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren gebruikt Moerschans?
Moerschans gebruikt de volgende methodes voor sociaal-emotioneel leren: Kwink en Goed van Start, en de uitgangspunten van Rots & Water.