Basisschool Prinses Beatrix
Hoefslag 18
8077 SZ Hulshorst

Schoolweging

Schoolweging
30.33
Spreiding
4.76

De schoolweging van Prinses Beatrix Hulshorst is 30,33 , met een spreiding van 4,76 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau wordt met 99,0% ruimschoots behaald, ver boven de landelijke norm van 85% en het regionale gemiddelde van 95,7%. Dit benadrukt de sterke basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Voor het streefniveau scoort de school 67,6%, ruim boven de signaleringswaarde van 45,5% en het regionale gemiddelde van 57,3%. Dit duidt op effectieve differentiatie in reken- en taalonderwijs, ondanks de complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De schooladviezen tonen een breed spectrum: vmbo-k (36,4%) en vmbo-(g)t (27,3%) domineren, terwijl havo (9,1%) en vwo (9,1%) onder het regionaal gemiddelde liggen (16,1% havo, 18,6% vwo). Wel valt 18,2% gecombineerde adviezen (vmbo-(g)t/havo en havo/vwo) op, wat wijst op maatwerk bij twijfelgevallen.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsPrinses Beatrix HulshorstGemeente AmsterdamNederland
LIB177.92175.23179.4

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Opvallend is dat 20% van de leerlingen onder advies presteert (vs. 11,8% landelijk), mogelijk gerelateerd aan de complexere leerlingenpopulatie. Tegelijk presteert 80% op adviesniveau, wat aansluit bij het beleid om realistische advisering voorop te stellen.