RK Basisschool Tweemaster Holleblok
Holleblok 8
1273 EG Huizen

Schoolweging

Schoolweging
29.89
Spreiding
5.95

De schoolweging van Tweemaster is 29,89 , met een spreiding van 5,95 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

96,64% van de leerlingen behaalt het fundamenteel niveau, wat niet alleen ruim boven de inspectienorm van 85% ligt, maar ook het vergelijkingsgemiddelde van 95,88% overtreft. Dit onderstreept een stevige basiskwaliteit van het onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Het streefniveau wordt door 55,64% van de leerlingen behaald. Dit ligt iets onder het vergelijkingsgemiddelde van 57,79%, maar ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. De school scoort hiermee bovengemiddeld voor haar leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een brede spreiding met focus op theoretische leerwegen: 31,82% vmbo-(g)t en 19,18% havo/vwo/vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-(g)t-adviezen vergeleken met regionale scholen (31,82% vs. 16,45%). Praktijkonderwijs blijft met 0% juist onder het regionale gemiddelde (1,01%), wat past bij het profiel van een theoretisch gerichte school.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsTweemasterGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Om onze kinderen goed te kunnen volgen in hun ontwikkeling maken we gebruik van verschillende methoden. We observeren de kinderen in hun gedrag en werkhouding. Deze observaties legt de leerkracht vast. In de groepen 1 en 2 volgen we de kinderen via ‘Onderbouwd’. Vanaf groep 3 gebruiken we daarnaast ook lesmethoden (boeken en software) die na ieder leerstofonderdeel de kinderen toetsen om te zien of ze de stof voldoende hebben opgepakt. De resultaten worden door de leerkrachten bijgehouden. Daarnaast gebruiken we ook nog methodeonafhankelijke toetsen: de Cito-toetsen. Deze worden afgenomen vanaf groep 3. De resultaten van deze toetsen worden opgeslagen in het in het digitale leerlingvolgsysteem ParnasSys. De leerkracht en de IB-er gebruiken de overzichten uit dit systeem bij hun besprekingen van de kinderen. Deze bespreking is leidend voor onze vervolgaanpak. Alle tussentijdse resultaten kunnen aanleiding zijn om de aanpak te wijzigen. Het kind staat hierbij centraal. De Cito-resultaten worden met het rapport meegegeven. De toetsen worden daarnaast ook door ons gebruikt om de schoolresultaten te vergelijken met andere scholen in Nederland en zo dus de opbrengsten van ons onderwijs te analyseren en de kwaliteit te bewaken.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Ruim 73,58% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat duidelijk boven het landelijk gemiddelde (62,93%) ligt. Slechts 9,43% zit onder advisering (vs. 11,81% landelijk), wat duidt op realistische en zorgvuldige adviesvorming. De school excel in doorstroombegeleiding, zoals beschreven in hun ondersteuningsprofiel.

Sociale ontwikkeling

Wij zijn een KiVa-school. KiVa is het evidence-based anti-pestprogramma voor basisscholen en middelbare scholen. Het programma stopt niet bij zijn anti-pestfunctie. Het is ook effectief gebleken bij het sociaal-emotioneel leren met kinderen. Dit onderwijsprogramma heeft een positieve instelling als het gaat om de aanpak van pesten en sociaal gedrag; leert kinderen hoe ze pesten kunnen identificeren en hoe ze dit kunnen bespreken; laat kinderen fouten maken en daarvan leren; neemt preventieve maatregelen in plaats van uitsluitend curatieve maatregelen; laat docenten hun eigen kennis en expertise gebruiken om de materialen te gebruiken. LEES MINDER

samen

talent

ontwikkelen

Wat is de werkwijze van RK Basisschool Tweemaster Holleblok voor sociale ontwikkeling?

RK Basisschool Tweemaster Holleblok werkt met gedragsregels die samen zijn opgesteld en zichtbaar in de school hangen. Deze regels zijn gebaseerd op het gedachtengoed van KiVa. Wekelijks wordt er aandacht besteed aan sociale ontwikkeling via lessen en flexibel ingespeeld op situaties. Ouders worden betrokken via ouderavonden en nieuwsbrieven.

Welke registratievorm(en) gebruikt RK Basisschool Tweemaster Holleblok om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

RK Basisschool Tweemaster Holleblok gebruikt KiVa lijsten en Sociaal Emotionele Vragenlijsten om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt RK Basisschool Tweemaster Holleblok?

RK Basisschool Tweemaster Holleblok gebruikt de KiVa methode voor sociaal-emotioneel leren.