PCBS Van der Brugghenschool in Huizen

Het team van PCBS Van der Brugghenschool in Huizen

Current section: team
Thorbeckestraat 2
1272 Huizen

Zie hier hoe het team van PCBS Van der Brugghenschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van PCBS Van der Brugghenschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past PCBS Van der Brugghenschool bij jullie?

Ontdek hoe goed PCBS Van der Brugghenschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij PCBS Van der Brugghenschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.1% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90%)
Man (10%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.1%)
Man (17.9%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij PCBS Van der Brugghenschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (5.3%)
25-35 jaar (15.8%)
35-45 jaar (36.8%)
45-55 jaar (15.8%)
55-65 jaar (26.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (19.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij PCBS Van der Brugghenschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (57.9%)
Direct ondersteunend personeel (31.6%)
Management (10.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor PCBS Van der Brugghenschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Leerkrachtvervanging op de Van der Brugghenschool

Op de PCBS Van der Brugghenschool streven we naar optimale onderwijskwaliteit, ook bij tijdelijke afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. We hebben een helder beleid ontwikkeld om ongeplande uitval op te vangen en het thuishouden van leerlingen te allen tijde te voorkomen. Door proactief te handelen, waarborgen we de continuïteit van het leerproces voor alle kinderen. Onze aanpak voor leerkrachtvervanging is veelzijdig. We kijken eerst intern naar mogelijke oplossingen, zoals het inschakelen van collega's die bereid zijn extra uren te maken of het inzetten van onze flexibele leerkrachtondersteuners. Deze interne flexibiliteit zorgt ervoor dat klassen zoveel mogelijk bij hun eigen leerkracht blijven. Beschikken we niet over interne vervanging, dan doen we een beroep op de Ichthus invalpoule, een samenwerkingsverband van scholen dat zorgt voor snelle en betrouwbare vervanging. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan schakelen we een gespecialiseerd extern bureau in. Deze gestructureerde aanpak garandeert dat er vrijwel altijd een passende oplossing wordt gevonden. In uitzonderlijke gevallen, wanneer alle vervangingsopties zijn uitgeput, worden leerlingen van groep 3 tot en met 8 verdeeld over andere klassen. Leerkrachten hebben hiervoor speciale verdeellijsten en werkboeken klaarliggen om een gestructureerde les te kunnen bieden. Om de rust en stabiliteit te bewaren, vindt deze groepsverdeling maximaal één keer per week plaats. Voor de jongste leerlingen in groep 1 en 2 hanteren we een ander beleid; zij worden niet verdeeld. Als er geen vervanging beschikbaar is voor deze groepen, kan het voorkomen dat de klas tijdelijk naar huis moet. Dit is een weloverwogen keuze om de specifieke behoeften van deze leeftijdscategorie te respecteren en te waarborgen. Indien het verdelen van een klas om specifieke redenen niet wenselijk is, kan deze ook naar huis worden gestuurd. Wanneer er twee opeenvolgende dagen geen oplossing gevonden kan worden, wisselen we de thuisblijvende klas af. Dit betekent dat een andere groep vanaf de derde dag thuis is, waardoor geen enkele groep langer dan twee dagen achter elkaar verplicht thuis hoeft te blijven. Bij langdurige afwezigheid van een leerkracht, werken we nauw samen met het bestuur om een structurele en passende oplossing te vinden. De medezeggenschapsraad wordt in dit proces volledig geïnformeerd over de genomen maatregelen en ontwikkelingen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school is een TOM-school. TOM staat voor Teamonderwijs op Maat en is een onderwijsconcept, waarbij iedere instructiegroep lesinstructie op niveau krijgt om optimaal af te stemmen op de onderwijsbehoeften. In groep 1/2 wordt de basis gelegd. De werkwijze van de kleuters wordt doorgevoerd naar de hogere groepen. Door het inzetten van 'de kleine kring', krijgen kinderen instructie op hun eigen niveau. In de groepen 3 t/m 8 werken de leerlingen 's ochtends in de zogenoemde TOM-blokken. De ochtend wordt o.a. verdeeld in drie of vier (TOM)blokken van een half uur. Ieder blok krijgen de leerlingen een nieuwe lesactiviteit. Elke dag worden er drie instructie-momenten op niveau gegeven van hetzelfde vak. Op deze wijze krijgen de leerlingen alle lesinstructies op maat aangeboden.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsexperts: Extra Ondersteuning voor Uw Kind op de Van der Brugghenschool

7

Taal, Rekenen en Lezen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Persoonlijke Leerontwikkeling
Rekenspecialist voor Wiskundige Vaardigheden
Remedial Teacher voor Gerichte Studiehulp
Logopedist voor Communicatieve Ontwikkeling
Leesspecialist voor Verbetering Leesvaardigheid
Specialist Jonge Kind voor Vroege Educatie
Kindercoach voor Welzijn en Studieplezier

Toelichting van de school:

Op de PCBS Van der Brugghenschool zetten we diverse specialisten in om de taal- en rekenvaardigheden van onze leerlingen te versterken. Onze intern begeleider, rekenspecialist en remedial teacher bieden structurele ondersteuning. Daarnaast worden expertisegebieden zoals logopedie, leesspecialisme, specialist jonge kind en kindercoaching ingezet op basis van individuele behoeften en de doorlopende ontwikkeling van ons onderwijs. Deze specialistische hulp krijgt vaak een plek binnen onze professionele leergemeenschappen of bij specifieke hulpvragen van leerlingen.

7

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Brede Ondersteuning
Remedial Teacher voor Studievaardigheden
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Talentontwikkeling
Psycholoog voor Mentale Ondersteuning
Kindercoach voor Persoonlijke Groei
Oefentherapeut (Intraverte) voor Lichaamshouding en Beweging

Toelichting van de school:

Leerlingen die extra begeleiding nodig hebben op sociaal-emotioneel vlak, worden nauwlettend gevolgd. De intern begeleider bespreekt de voortgang met de leerling en het team, vaak in samenspraak met onze PLG-PBS. Samen bepalen we welke gerichte interventies het meest effectief zijn om uw kind te ondersteunen in zijn of haar persoonlijke ontwikkeling. Ons doel is een veilige en stimulerende leeromgeving voor ieder kind.

5

Gedrag, Werkhouding en Effectieve Taakaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positieve Gedragssturing
Intern Begeleider voor Coördinatie Ondersteuning
Remedial Teacher voor Studie-en Werkstrategieën
Kindercoach voor Motivatie en Concentratie
Oefentherapeut (Intraverte) voor Focus en Structuur

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra ondersteuning wensen op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, staat ons team klaar. De leerkracht bespreekt de situatie met de intern begeleider om de beste aanpak te bepalen. Afhankelijk van de specifieke behoefte, kunnen diverse expertises worden ingezet om gerichte interventies te bieden. Samen werken we aan een optimale leerervaring en academische vooruitgang voor elk kind.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Fit en Vaardig

Beschikbare specialisten:

Fysiotherapeut voor Bewegingsontwikkeling
Logopedist voor Spraak en Communicatie
Oefentherapeut (Intraverte) voor Lichaamscoördinatie

Toelichting van de school:

De PCBS Van der Brugghenschool werkt samen met Physio4Kids om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren. Wekelijks is er kinderfysiotherapie beschikbaar binnen onze school. Deze samenwerking zorgt ervoor dat kinderen met motorische uitdagingen de juiste begeleiding krijgen, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen in een veilige en professionele omgeving.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we geen specifieke medische professionals op school hebben voor directe handelingen of verzorging, werken we nauw samen met externe zorgverleners en ouders. Wanneer medische of verzorgingsbehoeften spelen, zorgen we voor een heldere communicatielijn en coördinatie met de juiste professionals. Ons schoolteam staat klaar om samen met u en de betrokken zorgpartners een passend ondersteuningsplan op te stellen, zodat uw kind zich optimaal kan concentreren op zijn of haar schoolontwikkeling.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
22
Totaal specialisten
22
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Ichthus plusklas
Ateliers

Ontdek Ons Aanbod: Extra Ondersteuning voor Succesvolle Leerlingen

Gedetailleerde Toelichting van de Van der Brugghenschool

Passend Onderwijs: Een Gelijkwaardige Start voor Elk Kind Onze school gelooft in het recht van ieder kind op onderwijs dat aansluit bij zijn of haar unieke leerbehoeften. Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft, zoals bij concentratieproblemen, dyslexie, zicht-, spraak- of gehoorbeperkingen, of juist bij hoogbegaafdheid, dan werken wij nauw samen met ouders om de juiste begeleiding te regelen via ons samenwerkingsverband. Samenwerkingsverband Unita: Regionale Expertise voor Passend Onderwijs De Van der Brugghenschool maakt deel uit van Unita, een samenwerkingsverband dat zich inzet voor passend onderwijs in de regio Gooi en Vechtstreek. Voor uitgebreide informatie en advies verwijzen wij u graag naar het Steunpunt Passend Onderwijs Gooi en Vechtstreek via https://steunpuntgv.nl. Toekomstige Ontwikkelingen: Versterking van Ondersteuning Binnen de School Wij streven ernaar ons aanbod van extra ondersteuning continu te verbeteren. Binnen de kaders van ons Schoolondersteuningsplan (SOP) willen wij, met de inzet van onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners, gerichte hulp bieden aan kleine groepen leerlingen. Dit omvat extra instructie en remediëring op het gebied van taal en rekenen, buiten de reguliere klassikale momenten.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Een Toekomstgericht Plan

Wat zijn de onderwijsdoelen van PCBS Van der Brugghenschool voor het schooljaar 2025-2026?

Ons jaarplan, nauw verbonden met ons strategisch beleidsplan, vormt de basis voor continue onderwijsverbetering. De evaluatie van dit plan toont onze resultaten op het gebied van kwaliteitsborging. Onze school richt zich op strategische doelen via diverse professionele leergemeenschappen (PLG's). De PLG Pedagogisch Klimaat (PLG-PBS) focust op het versterken van een positieve en veilige leeromgeving. Dit omvat het doorontwikkelen van ons pedagogisch klimaat, het aanbieden van basistrainingen voor het team, het actualiseren van ons handboek met basishandelingen en het zichtbaar maken van gedragsregels met een bijbehorend beloningssysteem. De PLG Teamonderwijs op Maat (PLG-TOM) zet in op het verbeteren van handelingsgericht werken. Belangrijke speerpunten zijn het optimaliseren van MijnRapportfolio voor leerontwikkeling (zoals IEP en Hart en Handen) en de koppeling met ParnasSys. We werken aan beleidsvorming rondom IEP-doelen en observaties in kleutergroepen, monitoren en borgen het TOM-handelen, en stimuleren een 'growth mindset' en eigenaarschap bij onze leerlingen. De PLG Aanbod & Didactisch Handelen optimaliseert ons onderwijsaanbod. Dit houdt in kennisverbreding en scholing over digitale geletterdheid, het ontwikkelen van een schoolspecifieke kwaliteitskaart voor burgerschapsonderwijs, en het implementeren van nieuwe methodes voor verkeer en Engels. We onderzoeken ook nieuwe methodes voor technisch lezen in groep 3 en het aanbod voor technisch en begrijpend lezen in de bovenbouw, en evalueren en borgen de methode Veiligwijs. Daarnaast werken we aan overkoepelende doelen, zoals het concreet uitwerken van onze schoolidentiteit, het versterken van de professionele cultuur en het onderzoeken van de opbrengsten van ons rekenonderwijs.

Hoe waarborgt PCBS Van der Brugghenschool de kwaliteit van het onderwijs en de gestelde doelen?

Wij waarborgen de kwaliteit van ons onderwijs door een gestructureerde evaluatie van het onderwijsproces, vastgelegd in tussentijdse verslagen die ook dienen als managementrapportage. Ons onderwijs wordt onderzoeksmatig ontwikkeld, waarbij we gebruikmaken van specifieke kwaliteitsinstrumenten en tweemaal jaarlijkse trend- en groepsanalyses. De directeur en intern begeleider bespreken tweemaal per jaar de onderwijskwaliteit, jaardoelen en leeropbrengsten met de bestuurder in een kwaliteitsdialoog. We streven naar een integere en transparante kwaliteitscultuur waarin het team en de schoolleiding gezamenlijk werken aan schoolontwikkeling, gedreven door een visie op gespreid leiderschap. Onze school werkt en leert binnen diverse professionele leergemeenschappen (PLG's) om onderwijskwaliteit te maximaliseren: **PLG-PBS (Positive Behavior Support):** Deze groep richt zich op het pedagogisch klimaat, het bieden van een passend aanbod en het sturen op gedrag. Ze analyseren data, plannen systematisch en bieden scholing voor nieuwe leerkrachten. **PLG-TOM (Teamonderwijs op Maat):** Deze PLG onderzoekt en verbetert het onderwijsaanbod en de instructie. De focus ligt op handelingsgericht werken, het in beeld brengen van leerlingen en het versterken van betrokkenheid en eigenaarschap voor een optimale leercultuur. **PLG-Aanbod & Didactisch Handelen:** Deze leergemeenschap evalueert het huidige lesaanbod en zoekt naar doorontwikkeling en uniformiteit over de jaargroepen heen. Ze onderzoeken ook het didactisch handelen van leerkrachten en de impact daarvan op de leerlingresultaten.

Programma Jonge Kind: Start uw Kind met Succes op de Van der Brugghenschool

Toelichting van de school

De PCBS Van der Brugghenschool biedt een stimulerende omgeving voor jonge kinderen om zich optimaal te ontwikkelen. Wij geloven in een aanpak die aansluit bij de natuurlijke nieuwsgierigheid en leergierigheid van jonge kinderen. Onze focus ligt op een veilige en liefdevolle omgeving waar elk kind de ruimte krijgt om te ontdekken, te spelen en te leren. Wij zetten ons in voor een soepele overgang van kinderopvang naar basisschool, met aandacht voor de individuele behoeften van elk kind. Door middel van diverse speelse en educatieve activiteiten stimuleren we de sociale, emotionele en cognitieve ontwikkeling. Uw kind ontdekt spelenderwijs de wereld om zich heen, ondersteund door betrokken en deskundige leerkrachten.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt de Van der Brugghenschool voor jonge kinderen?

De PCBS Van der Brugghenschool richt zich op een brede ontwikkeling voor alle jonge kinderen binnen het reguliere basisonderwijs. We integreren specifieke aandachtspunten voor de jongste leerlingen in ons dagelijkse lesprogramma, zodat zij een sterke basis leggen voor hun verdere schoolcarrière. Er is geen apart afgescheiden programma, maar wel een doordachte aanpak voor deze leeftijdsgroep.

Met welke organisaties werkt de Van der Brugghenschool samen voor de jongste kinderen?

De PCBS Van der Brugghenschool werkt nauw samen met Stichting Kinderopvang Huizen. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende leerlijn en een harmonieuze overgang voor kinderen die van de kinderopvang naar onze school komen. Door deze verbinding kunnen we de ontwikkeling van jonge kinderen in Huizen optimaal ondersteunen.

De PCBS Van der Brugghenschool werkt nauw samen met Stichting Kinderopvang Huizen. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende leerlijn en een harmonieuze overgang voor kinderen die van de kinderopvang naar onze school komen. Door deze verbinding kunnen we de ontwikkeling van jonge kinderen in Huizen optimaal ondersteunen.

Team | PCBS Van der Brugghenschool in Huizen | [2025] Schoolregister