PCBS Rehoboth
Studiostraat 45
1276 NA Huizen

Schoolweging

Schoolweging
29.71
Spreiding
6.55

De schoolweging van Rehoboth Huizen is 29,71 , met een spreiding van 6,55 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Met 96,8% scoren leerlingen ruimschoots boven de landelijke norm (85%) voor het fundamenteel niveau. Dit is 0,9% hoger dan vergelijkbare scholen (95,9%), wat de basiskwaliteit van het onderwijs onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

53,8% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie gestelde signaleringswaarde van 47,1%. Desondanks ligt dit 4% lager dan het vergelijkingsgemiddelde (57,8%), wat mogelijk samenhangt met de relatief complexe leerlingenpopulatie.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

De adviezen tonen een sterke focus op theoretische routes: 30,8% havo en 23,1% vmbo-(g)t. Het vwo-percentage (7,7%) blijft wel achter bij regionale peers (18,6%). Opvallend is het hogere praktijkonderwijsadvies (0% vs. 1,01% regio), passend bij de schoolweging.

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsRehoboth HuizenGemeente AmsterdamNederland

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
58

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Twee keer per jaar worden er landelijk genormeerde toetsen afgenomen. Dit zijn de toetsen van het leerlingvolgsysteem. We gebruiken daarvoor de IEP-toetsen. Middels deze toetsen volgen we de ontwikkeling van uw kind en meten ons met het landelijk gemiddelde t.o.v. andere kinderen in Nederland. Voor de school zijn de opbrengsten belangrijk. Wij kijken na elke toets ronde naar de gemiddelden per jaargroep. Dat zegt iets over ons onderwijs. In teamverband bekijken we resultaten en bespreken: Wat heeft gewerkt? Wat moet worden bijgesteld? Wat kunnen we doen om het welbevinden van het kind of de groep te optimaliseren? Met al deze inzichten gaan we aan de slag en proberen de resultaten op een hoger niveau te krijgen. In de kleutergroepen volgen we de ontwikkelingen volgens het observatieleerlijnen in IEP. Alle gegevens rondom toetsingen zijn zichtbaar in het Ouderportaal. Via het Ouderportaal kunt u de resultaten van uw kind zo blijven volgen.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

PCBS Rehoboth blinkt uit met 64,5% leerlingen op adviesniveau – 1,6% boven de vergelijking. Slechts 9,7% zit onder advies (vs. 11,8% landelijk). De 25,8% bovenadviesers reflecteert de zorgvuldige advisering, mogelijk mede door het 'ontwerpend leren'-programma.

Sociale ontwikkeling

De Rehobothschool is een school waar je rust, aandacht, respect, enthousiasme en passie voelt. Ieder kind wordt als uniek gezien. Het is een betrokken en open school waar samen geleerd en samen gedeeld wordt met kinderen, ouders, team en omgeving. Visie in relatie tot de omgang met elkaar: Ieder is uniek en heeft zijn waarde. Persoonlijke ontwikkeling is belangrijk. Bevorderen zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Bevorderen motivatie en eigenaarschap. LEES MINDER

veiligheid

respect

enthousiasme

Wat is de werkwijze met betrekking tot sociale ontwikkeling op PCBS Rehoboth?

Sociaal-emotioneel leren is het proces waarbij kinderen sociale vaardigheden ontwikkelen. Het gaat om de omgang met zichzelf en anderen, met aandacht voor zelfbesef (gevoelens, zelfvertrouwen), zelfmanagement (impulscontrole, doelgericht gedrag), besef van de ander (empathie, perspectief nemen), relatiehantering (samenwerken, conflicten oplossen) en het maken van keuzes (weloverwogen kiezen, verantwoordelijkheid nemen). De pedagogische lijn van 'The Leader in Me' dient hierbij als leidraad.

Welke registratievormen gebruikt PCBS Rehoboth om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

PCBS Rehoboth gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PCBS Rehoboth?

PCBS Rehoboth gebruikt de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren: Kinderen en… hun sociale talenten en Taakspel.