
Schoolweging
De schoolweging van De Ark Huizen is 28,65 , met een spreiding van 6,65 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 97% van de leerlingen dat het fundamenteel niveau haalt, overtreft PCBS De Ark zowel de landelijke norm (85%) als het vergelijkingsgemiddelde (96,4%). Dit onderstreept de effectiviteit van basisvaardighedenonderwijs, vooral in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
53,2% van de leerlingen behaalt het streefniveau, wat ruim boven de door de inspectie gehanteerde signaleringswaarde van 48,6% ligt. Toch blijft dit achter bij het vergelijkingsgemiddelde van 60,5%, mogelijk gerelateerd aan de leerlingenpopulatie. De school zet in op differentiatie via het 'ontwerpend leren'-programma om deze kloof te verkleinen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een evenwichtige mix: 21,7% havo en 17,4% vwo-advies (vs 16,1% en 18,6% bij vergelijkbare scholen). Opvallend is het relatief hoge percentage vmbo-kader (21,7% vs 9,2% regio), wat aansluit bij het profiel van de leerlingenpopulatie. De school geeft bewust maatwerkadviezen, zoals beschreven in hun doorstroomprotocol.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Ark Huizen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Op de Ark gebruiken we de toetsen van IEP om de leerlingen in hun ontwikkeling te volgen. De uitkomst hiervan wordt binnen de school bestudeerd door de leerkracht, interne begeleiding, remedial teacher en de directeur. De schoolt stelt zichzelf de vraag: passen deze opbrengsten bij deze leerling? Het antwoord op deze vraag bepaalt of we ons onderwijsaanbod moeten aanpassen. Er wordt gekeken of een kind nog in de juiste instructiegroep zit of dat aanpassing nodig is. Voor alle kinderen wordt dan een nieuw plan opgesteld waarin doelen bepaald worden. Met de kinderen worden haalbare doelen opgesteld zodat er succeservaringen worden behaald. Wanneer kinderen betrokken worden in hun leerontwikkeling, zien we dat de kinderen gemotiveerd zijn. Er ontstaat een goede werkhouding. Door op deze manier te werken zien we dat de opbrengsten hoog zijn wanneer de kinderen de school verlaten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
73,9% van de leerlingen presteert op adviesniveau, wat 11% boven het landelijk gemiddelde ligt. Toch scoort 21,7% onder advies (bijna dubbel zo hoog als de 11,8% landelijk). Dit kan wijzen op terughoudend adviseren, mogelijk ingegeven door de complexere populatie. De school hanteert sinds 2022 een intensiever monitoringstraject om dit te verbeteren.
Sociale ontwikkeling
De school geeft structureel lessen sociaal-emotionele ontwikkeling. Door het opstellen en gebruiken van het missiestatuur van 'The Leader in Me', worden onze leerlingen mede eigenaar van de inhoud van het statuut. Wanneer er zich ongewenst gedrag voordoet, worden kinderen gewezen op hun missie statuut. Zo werken we samen aan een positief sociaal leer-, spel- en werkklimaat. Het missiestatuut is een dynamisch document dat gaande het jaar aangepast kan worden. We vragen ouders wanneer er zorgen zijn, deze te delen met de leerkracht. Samen werken we aan het welbevinden. Een veilig leeromgeving is een voorwaarde voor een goede ontwikkeling. Dit geldt voor zowel de cognitieve als de sociaal-emotionele ontwikkeling. LEES MINDER
Groei
Bloei
Wees jezelf als geen ander
Wat is de werkwijze van PCBS De Ark voor sociale ontwikkeling?
PCBS De Ark vindt het belangrijk om de sociale ontwikkeling van de kinderen, zowel als groep als individueel, in kaart te brengen. Daarom wordt er twee keer per jaar een sociogram ingevuld door de leerlingen. Dit geeft inzicht in de sociale positie van leerlingen binnen de groep. De school gebruikt deze informatie om plannen te maken rondom gedrag. PCBS De Ark werkt met The Leader in Me om de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen te stimuleren. Er worden bijvoorbeeld lessen gegeven over grenzen stellen, buitensluiten, ruziemaken en debatteren.
Welke registratievorm(en) gebruikt PCBS De Ark om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
PCBS De Ark gebruikt 'Zien' als registratievorm om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt PCBS De Ark?
PCBS De Ark gebruikt 'The Leader in Me' als methode voor sociaal-emotioneel leren.