
Schoolweging
De schoolweging van Beatrixschool Huizen is 28,35 , met een spreiding van 7,08 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96.5% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school ruimschoots de inspectienorm van 85%. Deze score ligt ook hoger dan het landelijk gemiddelde van 96.4%, wat duidt op stevige basisvaardigheden in taal en rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Het streefniveau wordt met 61.2% ruim behaald (signaleringswaarde 48.6%), wat aantoont dat de school meer leerlingen naar hogere referentieniveaus tilt dan verwacht. De score overtreft zowel het landelijk gemiddelde (60.5%) als vergelijkbare scholen in Huizen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een focus op theoretische doorstroom: 29.2% vmbo-(g)t/havo en 16.7% vwo. Opvallend is het relatief hoge percentage praktijkgericht advies (4.2% vmbo-b vs 5.5% regionaal). De brede spreiding van vmbo-b tot vwo reflecteert de diverse leerlingenpopulatie, waarbij de school kansengelijkheid combineert met ambitie.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Beatrixschool Huizen | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Opbrengstgericht werken We vinden het op De Beatrixschool belangrijk om doelgericht te werken en hoge verwachtingen te hebben van onze leerlingen. Opbrengstgerichtheid wil zeggen: het bewust, cyclisch en systematisch werken met als doel de hoogst mogelijke en realistische opbrengst. Om de opbrengsten te verhogen is bewustwording een vereiste. Die opbrengsten hebben betrekking op leerprestaties, op de sociaal-emotionele resultaten en de tevredenheid van ouders, leerlingen en het vervolgonderwijs. Twee keer per jaar worden de leerresultaten gemeten. Hierbij maken wij gebruik van IEP, een leerlingvolgsysteem van Bureau Ice (IEP staat voor ICE Evaluatie Primair onderwijs). Deze resultaten worden schoolbreed geanalyseerd. Deze analyse bestaat uit zicht krijgen op de vaardigheidsgroei, waarbij realistische conclusies getrokken worden passend bij de groep en individuele leerlingen. Hierbij worden de resultaten vergeleken met de methodegebonden toetsresultaten. De effecten van eerder genomen interventies worden op deze wijze in kaart gebracht. Leerkrachten evalueren de afgelopen periode, reflecteren op hun eigen handelen en plegen nieuwe interventies daar waar nodig. De Beatrixschool stelt per vakgebied een eigen norm vast. Hierbij is de wegingsfactor uitgangspunt en wordt daarbij per vakgebied bepaald wat voor desbetreffend schooljaar realistische verwachtingen zijn ten opzichte van het landelijk gemiddelde.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 7.7% van de leerlingen presteert onder advies (landelijk 11.8%), terwijl 23.1% boven verwachting scoort. Deze cijfers onderstrepen de zorgvuldige adviesprocedure en effectieve begeleiding, zoals beschreven in het 'warme overdracht'-protocol met het voortgezet onderwijs.
Sociale ontwikkeling
Vertrouwen hebben in de relatie tussen leerlingen en leerkracht is uitgangspunt voor al ons handelen en dient als basis voor een goed en veilig pedagogisch klimaat. Wij vinden het vanzelfsprekend voor ieder kind dat je mag zijn wie je bent, omdat je goed bent zoals je bent. Er is sprake van wederzijds respect en kinderen leren vertrouwen te hebben in zichzelf en in de ander. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich prettig en veilig voelen, betrokken zijn, goede resultaten behalen én dat niemand wordt buitengesloten. Dit gezamenlijke belang zorgt voor een gezamenlijke opdracht en komt terug in onze normen. Alle medewerkers van De Beatrixschool beschikken over een pedagogisch repertoire om te zorgen voor een veilig, ondersteunend en uitnodigend klimaat in de klas en in de school. Dit doen zij door proactief te handelen vanuit een beredeneerd aanbod voor de sociaal- emotionele ontwikkeling. De gedragslessen vanuit de methodiek PBS en de lessen sociaal-emotionele ontwikkeling van het programma De Vreedzame School bieden hiervoor een eenduidige basis. Het pedagogisch klimaat is niet direct meetbaar, het is een voorwaardelijke sfeer en is onder andere af te lezen uit het gedrag van de leerlingen en de teamleden. Plezier hebben in het leren, zelfvertrouwen, een positieve werkhouding, hulpvaardigheid, concentratie, creativiteit en saamhorigheid zijn onze graadmeters voor een goed pedagogisch klimaat. Om dit beoogde klimaat te realiseren is het van groot belang dat school en ouders goed samenwerken. LEES MINDER
Liefde en Respect
Veiligheid
Verantwoordelijkheid
Wat is de werkwijze van PCBS Beatrixschool voor sociale ontwikkeling?
PCBS Beatrixschool werkt met Positive Behavior Support (PBS), waarbij de leerkracht een goed voorbeeld is. Alle leerkrachten zijn getraind in de PBS-methodiek en geven gedragslessen. De school stimuleert en beloont goed gedrag en hanteert duidelijke verwachtingen. Incidenten worden geregistreerd met SWIS™ Suite om een analyse te maken en interventies te plegen. De groepsplan gedrag (Sociaal Emotioneel Leren, SEL) wordt gemaakt op basis van kindgesprekken, sociogram (vanaf groep 5), kindbegrip, IEP (hart & handen) en SWIS. Verder maakt de school gebruik van de Vreedzame School methode.
Welke registratievorm(en) gebruikt PCBS Beatrixschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
PCBS Beatrixschool gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale vaardigheden in kaart te brengen: Zien, Swiss, Leerlijnen groep 1 en 2.