
De resultaten van PCBS Beatrixschool in Huizen
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van PCBS Beatrixschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past PCBS Beatrixschool bij jullie?
Ontdek hoe goed PCBS Beatrixschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep 8 met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland, inclusief PCBS Beatrixschool. Onze school streeft ernaar om dit fundamentele niveau voor alle leerlingen te realiseren, wat essentieel is voor hun verdere schoolloopbaan en persoonlijke ontwikkeling. We focussen op een solide basis in zowel taal als rekenen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Hogere Resultaten voor Toekomstig Succes
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en biedt een uitdagend doel voor onze leerlingen. We moedigen zoveel mogelijk leerlingen aan om dit hogere niveau te bereiken voor het einde van groep 8. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Bij PCBS Beatrixschool zetten we ons in om leerlingen te stimuleren boven het basisniveau uit te stijgen. Dit hogere niveau draagt bij aan een bredere ontwikkeling en betere voorbereiding op het voortgezet onderwijs en toekomstige uitdagingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van PCBS Beatrixschool?
Op PCBS Beatrixschool in Huizen hechten we veel waarde aan een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs. We werken samen met het Erfgooiers College om leerlingen die VWO-niveau nastreven extra ondersteuning te bieden. Zij krijgen gedurende acht weken een dag per week les op deze middelbare school, wat de overstap aanzienlijk vergemakkelijkt. Jaarlijks organiseren we een informatieve avond voor ouders van leerlingen in groep 7 en 8. Tijdens deze bijeenkomst lichten we het proces van het voorlopig en definitief schooladvies toe, inclusief de aanmeldingsprocedure. We presenteren een overzicht van alle middelbare scholen in de regio en verwijzen naar de Gooise Gids voor een compleet beeld van het VO-aanbod in 't Gooi. www.gooisegids.nl Het schooladviesgesprek is een cruciaal onderdeel van onze begeleiding. Eind groep 7 ontvangen leerlingen een pre-schooladvies, bij voorkeur in een persoonlijk gesprek met ouders en de leerling. Hierin bespreken we gedetailleerd hoe het advies tot stand is gekomen en waarom dit advies passend is. Vanaf dit moment kunnen ouders en leerlingen gerichter keuzes maken voor het voortgezet onderwijs. Begin januari in groep 8 volgt het voorlopig schooladvies. Dit advies vormt de basis voor de definitieve schoolkeuze en inschrijving. Bij een eventueel verschil tussen de doorstroomtoets score en het schooladvies, is het schooladvies leidend. Een hogere score kan leiden tot een bijstelling van het schooladvies, altijd in samenspraak met de ouders.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling Sociaal Welzijn op PCBS Beatrixschool
Op de PCBS Beatrixschool in Huizen geloven we dat een sterke, vertrouwensvolle relatie tussen leerlingen en leerkrachten de basis vormt voor een positief en veilig pedagogisch klimaat. We koesteren de unieke identiteit van ieder kind, omdat we vinden dat elk kind goed is zoals het is. Wederzijds respect staat centraal, waarbij kinderen leren zelfvertrouwen op te bouwen en vertrouwen te schenken aan anderen. Wij streven ernaar dat alle leerlingen zich prettig en veilig voelen, betrokken zijn bij hun leerproces, goede resultaten behalen en zich nooit buitengesloten voelen. Dit gedeelde belang vormt onze gezamenlijke opdracht en is verankerd in onze schoolnormen. Al onze medewerkers beschikken over een uitgebreid pedagogisch repertoire om een veilige, ondersteunende en uitnodigende sfeer te creëren in elke klas en binnen de gehele school. Dit bereiken we door proactief te handelen en een doordacht aanbod te bieden voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. De gedragslessen vanuit de Positive Behavior Support (PBS) methodiek en de sociaal-emotionele lessen van 'De Vreedzame School' bieden hiervoor een solide basis. Het pedagogisch klimaat is een sfeer die we niet direct kunnen meten, maar die zichtbaar wordt in het gedrag van onze leerlingen en teamleden. Plezier in leren, zelfvertrouwen, een positieve werkhouding, hulpvaardigheid, concentratie, creativiteit en saamhorigheid zijn onze indicatoren voor een succesvol pedagogisch klimaat. Om dit klimaat te realiseren, is een nauwe samenwerking tussen school en ouders essentieel.
Liefdevolle zorg en Respect voor elkaar
Veiligheid en geborgenheid
Bewustzijn van Verantwoordelijkheid
Hoe bevordert PCBS Beatrixschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Bij PCBS Beatrixschool hanteren we een positieve benadering, waarbij de leerkracht als rolmodel fungeert. Al onze leerkrachten zijn getraind in de Positive Behavior Support (PBS) methodiek. Zij geven de bijbehorende gedragslessen en stimuleren gewenst gedrag door middel van beloningen en duidelijke verwachtingen. Incidenten worden geregistreerd en geanalyseerd om gerichte interventies te kunnen plegen die aansluiten bij de behoeften van de groep of individuele leerlingen. De gedragsverwachtingen en kernwaarden van onze school zijn visueel in elke klas aanwezig. We registreren incidenten met behulp van de SWIS™ Suite, een onderdeel van School Wide Positive Behavior Support (SWPBS). Dit programma helpt ons data te verzamelen over gedragsincidenten op school-, klas- en leerlingniveau. Deze inzichten stellen ons in staat onderbouwde beslissingen te nemen voor effectieve interventies op drie niveaus: universele interventies voor de brede groep, doelgroepinterventies voor leerlingen met beginnend probleemgedrag, en intensieve individuele interventies voor leerlingen met complexere gedragsproblematiek, waarbij ouders, de IB'er en de directeur nauw betrokken zijn. Voor elke groep stellen we een groepsplan gedrag op, gebaseerd op kindgesprekken en sociogrammen (vanaf groep 5). Deze gesprekken bieden de leerkracht diepgaand inzicht in de behoeften en ervaringen van elk kind. Het sociogram helpt ons de sociale dynamiek binnen de groep te begrijpen, inclusief leiderschapsposities en mogelijke uitsluiting. Deze gegevens worden geanalyseerd om het groepsplan te optimaliseren. Daarnaast maken we gebruik van het IEP (Inzicht in Eigen Profiel) LVS, dat leerlingen helpt hun sociaal-emotionele ontwikkeling, leeraanpak en creatieve vermogens in kaart te brengen. De resultaten, gevisualiseerd in spindiagrammen, worden gecombineerd met de observaties van leerkrachten en ouders om een compleet beeld van het kind te vormen.
Welke methoden gebruikt PCBS Beatrixschool voor het monitoren van sociale ontwikkeling?
PCBS Beatrixschool zet diverse registratie- en monitoringsvormen in om de sociale ontwikkeling van leerlingen in kaart te brengen. Deze methoden bieden ons waardevolle inzichten in het welzijn en de sociale vooruitgang van onze leerlingen.
- Zien (registratie van observaties en interacties)
- SWIS (School Wide Information System voor gedragsregistratie)
- Leerlijnen groep 1 en 2 (specifieke observaties en ontwikkelingsdoelen)
Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op PCBS Beatrixschool?
Op PCBS Beatrixschool hanteren we twee bewezen effectieve methoden om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te bevorderen:
- School Wide Positive Behavior Support (SWPBS): Een proactieve aanpak gericht op het stimuleren van positief gedrag en het creëren van een veilige leeromgeving.
- De Vreedzame School: Een programma dat leerlingen actief betrekt bij het ontwikkelen van democratisch burgerschap, sociale integratie en een sterke eigen identiteit binnen de school als leefgemeenschap.
Inspectierapport PCBS Beatrixschool: Kwaliteit en Resultaten
De PCBS Beatrixschool in Huizen blinkt uit in kwalitatief hoogstaand basisonderwijs, zoals bevestigd door de onderwijsinspectie. Onze school heeft met trots het basisarrangement ontvangen, wat aantoont dat we voldoen aan alle essentiële criteria voor goed onderwijs. Dit resultaat onderstreept onze toewijding aan een stimulerende leeromgeving. Een themaonderzoek uit 2020 naar kwaliteitsverbetering en de leerlingenpopulatie benadrukte de uitstekende (uitstroom)resultaten van de Beatrixschool. De onderwijsinspecteur erkende hiermee de prestaties waar wij als team en schoolgemeenschap dagelijks aan werken.