Van Harte School in Houten

Het team van Van Harte School in Houten

Current section: team
Loerikseweg 11 A
3991 Houten

Zie hier hoe het team van Van Harte School is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Van Harte School. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Van Harte School bij jullie?

Ontdek hoe goed Van Harte School bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Van Harte School zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90.9%)
Man (9.1%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Van Harte School. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (8.3%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (25%)
&ge;65 jaar (16.7%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Van Harte School werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.8%)
Direct ondersteunend personeel (9.1%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Van Harte School gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op de Van Harte School

Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is wegens ziekte of andere omstandigheden, zorgt de Van Harte School voor een adequate vervanging. Wij maken gebruik van de gespecialiseerde vervangingspoule van Transvita, waar Fectio mede-eigenaar van is. Deze poule, bestaande uit 34 schoolbesturen, garandeert een efficiënte verwerking van vervangingsaanvragen. Momenteel kunnen we gemiddeld 80% van de vervangingsverzoeken succesvol invullen. Voor de overige aanvragen hebben we robuuste interne procedures ingericht. Bij een ziekmelding vóór 7:00 uur wordt direct intern gekeken naar oplossingen. Hierbij zetten we flexibel personeel in en benaderen we collega's die die dag niet ingeroosterd zijn. Het doel is om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen, zelfs bij onverwachte afwezigheid. Indien interne vervanging niet mogelijk is, worden leerlingen tijdelijk verdeeld over andere klassen. De groepsgrootte en groepsdynamiek worden hierbij zorgvuldig afgewogen. Een directielid zorgt voor de opvang en begeleiding van de leerlingen in hun huidige groep, inclusief het uitdelen van lesmateriaal. Bij langdurige afwezigheid zonder externe vervanging, evalueert de directie de situatie. Twee scenario's worden overwogen: de groep blijft thuis, of een leerkracht uit een andere groep wordt ingezet, waardoor die groep naar huis gaat. Beide opties worden getoetst aan de wettelijk verplichte onderwijsuren. Ouders worden in alle gevallen zo spoedig mogelijk, idealiter vóór 07:45 uur via Social Schools, geïnformeerd over de situatie. We vragen ouders in dergelijke gevallen vriendelijk om zelf opvang te regelen voor hun kind, zodat wij ons kunnen focussen op het bieden van het best mogelijke onderwijs.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Van Harte school werken we vanaf groep 3 met zes homogene groepen. De groepsgrootte varieert van 25 tot 30 leerlingen. De groepen 1 en 2 zijn gecombineerd.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Taal
24%
Bewegingsonderwijs
20%
Kunstzinnige / creatieve vorming
16%
Werken met ontwikkelingsmateriaal
16%
Lezen
12%
Rekenen / wiskunde
8%
Engels
3%
Levensbeschouwing
1%

Leerjaar 3 t/m 8

Lezen
21%
Taal
20%
Rekenen/wiskunde
20%
Wereldoriëntatie
11%
Overig
9.3%
Kunstzinnige en creatieve vorming
9%
Bewegingsonderwijs
6%
Engelse taal
2.7%
Levensbeschouwing
1%

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Uw Kind

3

Expertise in Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Specialist voor Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op de Van Harte School bieden we gespecialiseerde hulp voor taal en rekenen. Onze interne begeleiders en gespecialiseerde leerkrachten staan klaar om uw kind te ondersteunen. Daarnaast kunnen we, dankzij onze samenwerking met de stichting, rekenen op de expertise van externe specialisten voor een breder scala aan leerbehoeften.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Onze twee kanjercoördinatoren fungeren als aanspreekpunt voor leerkrachten bij pedagogische vraagstukken en groepsdynamiek. Deze interne expertise wordt aangevuld door gedragsspecialisten op stichtingsniveau, zodat we altijd adequate ondersteuning kunnen bieden. Samen creëren we een positief en ondersteunend leerklimaat voor alle leerlingen.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Structuur voor Succes

Beschikbare specialisten:

Taakspel Consulent

Toelichting van de school:

De Van Harte School zet actief in op een optimale werkhouding en taakaanpak met behulp van het Taakspel programma. Onze eigen Taakspel consulent traint de leerkrachten en voert regelmatig klasbezoeken uit om de effectieve implementatie te waarborgen. Zo zorgen we voor een structurele en consequente toepassing van Taakspel, ook voor nieuwe teamleden die hierin intensief begeleid worden.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Investeren in de Toekomst

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Van Harte School heeft de ambitie om de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen verder te stimuleren. We zien dit als een belangrijk aandachtspunt voor het komende schooljaar. Binnenkort zullen we investeren in gespecialiseerde ondersteuning op dit gebied om onze leerlingen ook hierin optimaal te begeleiden.

1

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde BHV-ers

Toelichting van de school:

Veiligheid en gezondheid staan centraal op de Van Harte School. Ons team beschikt over gediplomeerde Bedrijfshulpverleners (BHV-ers). Deze collega's worden jaarlijks bijgeschoold om adequaat te kunnen handelen bij medische situaties. Zo garanderen wij een veilige omgeving waar persoonlijke verzorging en medische ondersteuning met de grootste zorg wordt benaderd.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Extra Ondersteuning en Uitdaging voor Elk Kind op Van Harte School

Ons Aanbod: Passend Onderwijs en Talentontwikkeling

Op de Van Harte School in Houten zetten we vol in op passend onderwijs, met speciale aandacht voor meerbegaafde leerlingen. Vanaf groep 2 bieden we uitdagende XL-programma's met intensieve begeleiding om kinderen die meer nodig hebben dan het standaardcurriculum optimaal te stimuleren en te laten excelleren. Ons aannamebeleid is inclusief: elk kind, ongeacht achtergrond, is welkom. Wij vragen ouders om onze schoolfilosofie en onderwijsbeleid te onderschrijven. Aanmelden kan eenvoudig via ons online formulier. Na aanmelding plannen we een rondleiding en een persoonlijk kennismakingsgesprek om de aansluiting te bespreken. We verwachten dat startende leerlingen zindelijk zijn. Mocht een kind extra ondersteuning nodig hebben die wij niet direct kunnen bieden, dan zoeken we samen met de ouders naar een passende plek binnen ons netwerk. Het welzijn van het kind en de schoolmogelijkheden staan hierbij centraal. Indien wij de benodigde ondersteuning kunnen bieden en het kind leergierig is, stellen we in overleg met u een plan van aanpak op. We evalueren dit minimaal elke twee jaar en zoeken bij eventuele knelpunten gezamenlijk naar oplossingen binnen ons samenwerkingsverband. KS Fectio, waar onze school deel van uitmaakt, gelooft in de talenten en mogelijkheden van elk kind. We streven naar de best passende onderwijsplek, bij voorkeur binnen het regulier onderwijs, aangevuld met extra ondersteuning waar nodig. Wij werken nauw samen met SWV Profi Pendi om dit te realiseren. Voor de toekomst plannen we uitbreiding van onze ondersteuning op het gebied van motorische ontwikkeling en bewegend leren. Dit om de algehele ontwikkeling van onze leerlingen verder te verrijken en hen nog beter voor te bereiden op de toekomst.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Van Harte School: Toekomstgericht Kwaliteitszorg en Schoolplan

Welke ambitieuze doelen zijn vastgelegd in ons schoolplan?

Bij Van Harte School streven we ernaar de uitmuntendheid in ons onderwijs continu te waarborgen en te verbeteren. We investeren actief in de professionele groei van onze toegewijde medewerkers en hanteren een strikt kwaliteitsbeleid. Ons doel is om kinderen te vormen tot zelfstandige individuen die met vertrouwen, groei en lef hun plaats vinden in de maatschappij. We stimuleren hen om weloverwogen keuzes te maken en hun unieke bijdrage te leveren aan de gemeenschap, gebaseerd op onze kernwaarden: vertrouwen, ontwikkeling en respect. Om de effectiviteit van ons onderwijs te meten en te optimaliseren, zetten we diverse evaluatie-instrumenten in. Denk hierbij aan de resultaten van zowel methodegebonden als onafhankelijke toetsen, jaarlijkse zelfevaluaties door het schoolteam en de Medezeggenschapsraad (MR), en vierjaarlijkse audits uitgevoerd door collega-directeuren van onze stichting. Daarnaast peilen we de tevredenheid van ons personeel, ouders en leerlingen, en monitoren we jaarlijks de ervaren veiligheid bij leerlingen in groep 6 tot en met 8. Continue professionele ontwikkeling, via teamscholingen en individuele trajecten, is essentieel. We hanteren een effectief direct instructiemodel in alle groepen en voeren jaarlijks talentgesprekken met al ons personeel. Veranderingen en verbeteringen worden gedetailleerd beschreven in ons schoolondernemingsplan. Elk jaar wordt vanuit dit plan een jaarplan opgesteld, waarin we terugblikken op het voorgaande schooljaar en concrete doelen formuleren voor het komende jaar. Deze doelen gaan gepaard met specifieke activiteiten en benodigde nascholing. Zowel het schoolplan als het jaarplan worden ter goedkeuring voorgelegd aan de MR. Vormgeving van het Onderwijs Onderbouw In de kleuterklassen werken we met de innovatieve methode Kleuterplein. Deze methode hanteert thema's die in een cyclus van twee jaar worden doorlopen, wat zorgt voor variatie en diepgang. Binnen deze thema's bieden we een breed scala aan activiteiten en werkvormen, waaronder kringgesprekken, spelactiviteiten, schrijf- en rekenoefeningen. We integreren elementen van Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) om de natuurlijke nieuwsgierigheid en ontwikkelingsmogelijkheden van jonge kinderen optimaal te stimuleren. OGO richt zich op een brede persoonsontwikkeling en maakt gebruik van herkenbare, betekenisvolle activiteiten, vooral zichtbaar tijdens spel en de introductie van nieuwe thema's. Bovenbouw In de bovenbouwklassen stimuleren we de inbreng en betrokkenheid van leerlingen bij hun leerproces. Ons onderwijs is zo ingericht dat kinderen afwisselend zelfstandig werken, in kleine groepjes samenwerken of instructie volgen van de leerkracht. Onze leerkrachten zijn bedreven in het toepassen en begeleiden van coöperatieve werkvormen, wat het leren dynamischer en aantrekkelijker maakt. Kinderen leren hierdoor niet alleen van, maar ook met elkaar. Taakspel Op Van Harte School implementeren we Taakspel in alle groepen met als primair doel het verbeteren van de werk- en luisterhouding van leerlingen door positief gedrag te belonen. Taakspel leidt tot een betere naleving van klassenregels, waardoor onrust en storend gedrag significant afnemen. Bovendien bevordert het teamwerk en de onderlinge verantwoordelijkheid van leerlingen. Taakspel faciliteert een rustigere, efficiëntere en taakgerichte werkomgeving voor zowel leerlingen als leerkrachten. Leerkrachten concentreren zich op het geven van complimenten en het negeren van ongewenst gedrag. In september starten de klassen met het vormen van teams op basis van observaties, waarna de invoeringsfase na ongeveer zes weken begint, met driemaal per week een Taakspel-sessie bij verschillende vakgebieden. Elke leerkracht op Van Harte School heeft een gespecialiseerde scholingstraject voor Taakspel gevolgd. Het Volgen van de Kinderen in Hun Ontwikkeling Wij volgen de ontwikkeling van elk kind op de voet. In groep 1 en 2 gebruiken we de observatiemethode 'Kleuter in Beeld'. Vanaf groep 3 worden methode-onafhankelijke toetsen afgenomen om de voortgang van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. De leerkracht en de intern begeleider bespreken periodiek de ontwikkeling van alle leerlingen. Tijdens deze gesprekken bepalen zij of leerlingen extra ondersteuning nodig hebben en welke vorm van begeleiding het meest passend is. Bij een geconstateerde behoefte aan extra begeleiding, stellen de intern begeleider en de groepsleerkracht gezamenlijk een handelingsplan op, waarover ouders volledig worden geïnformeerd. Begeleiding van (hoog)begaafde Leerlingen Wij hechten er groot belang aan dat ook (hoog)begaafde leerlingen onderwijs ontvangen dat aansluit bij hun specifieke behoeften. Net als alle andere leerlingen hebben zij de ervaring nodig dat ze ergens hun schouders onder moeten zetten, dat fouten maken deel uitmaakt van het leerproces, en dat doorzettingsvermogen essentieel is bij frustratie. Als de lesstof te gemakkelijk is, missen zij deze cruciale ontwikkelingservaringen. Binnen onze stichting hebben we specifieke afspraken gemaakt om deze leerlingen optimaal te kunnen begeleiden. Professionalisering Het onderwijsveld evolueert razendsnel, en onze leerkrachten blijven zich continu ontwikkelen. Onze stichting faciliteert een eigen academie met een breed aanbod aan workshops en cursussen die gratis toegankelijk zijn voor onze leerkrachten. Daarnaast bestaan er mogelijkheden voor het volgen van externe opleidingen die aansluiten bij individuele professionele ontwikkelingsdoelen. Op schoolniveau bieden we gerichte aandacht en begeleiding voor de ontwikkelingen zoals vastgelegd in het jaarplan. Deze nascholing omvat diverse gebieden, waaronder cognitieve, didactische en sociaal-emotionele aspecten.

Hoe waarborgt de school de voortgang en kwaliteit van het onderwijs?

In onze kwaliteitsmonitoring is vastgelegd dat we driemaal per jaar de voortgang van ons jaarplan bespreken met de medezeggenschap. Daarnaast maakt onze stichting gebruik van 'kwaliteitsbila's', waarin resultaten en de voortgang van ontwikkelingen transparant worden verantwoord. Twee keer per jaar stellen we een schoolscan op. Dit document biedt zowel de MR als het bestuur een helder inzicht in de voortgang van onze ontwikkelingsdoelen, evenals in zaken als schoolveiligheid, naleving van verplichte documentatie en AVG-maatregelen.

Ontdek ons Aanbod voor Jonge Kinderen in Houten

Toelichting van de school

Van Harte School in Houten biedt een geïntegreerde leer- en leefomgeving (IKC) waar kinderopvang naadloos aansluit op het basisonderwijs. Wij werken nauw samen met KMN Kind & Co Ludens, uw partner voor zowel dagopvang als naschoolse opvang binnen onze schoolmuren. Deze synergie met KMN Kind & Co Ludens en andere lokale aanbieders van voor- en vroegschoolse educatie in Houten garandeert een soepele overgang voor uw kind. Wij zorgen voor een zorgvuldige informatie-uitwisseling wanneer kinderen de stap maken naar het basisonderwijs, wat essentieel is voor een succesvolle start. Ontdek hoe wij een stimulerende omgeving creëren voor de allerkleinsten, met een focus op ontwikkeling en welzijn.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal onderwijsaanbod heeft Van Harte School voor jonge kinderen?

Van Harte School richt zich op een brede en ontwikkelingsgerichte benadering voor alle jonge kinderen binnen onze schoolgemeenschap. We werken samen met onze partners om een optimale leerervaring te waarborgen.

Met welke partners werkt Van Harte School samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

Van Harte School werkt samen met KMN Kind & Co Ludens om een rijk en ondersteunend aanbod voor jonge kinderen te realiseren. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en kwalitatieve begeleiding vanaf de vroegste kinderjaren.

Van Harte School werkt samen met KMN Kind & Co Ludens om een rijk en ondersteunend aanbod voor jonge kinderen te realiseren. Deze samenwerking zorgt voor een consistente en kwalitatieve begeleiding vanaf de vroegste kinderjaren.

Team | Van Harte School in Houten | [2025] Schoolregister