
Schoolweging
Fundamenteel niveau
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen reflecteren het speciaal karakter: 40% praktijkonderwijs en 45% vmbo-b, significant hoger dan vergelijkbare SBO-scholen (gem. 40.63% praktijk en 27.69% vmbo-b). Slechts 5% van de leerlingen krijgt een havo-advies, tegenover 5.59% vmbo-b/k en 3.51% vmbo-(g)t in de benchmark. Dit onderstreept de focus op praktisch georiënteerde uitstroom, passend bij de extra ondersteuningsbehoefte.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2014-2015
Toets | De Wissel Houten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
199.71 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
De Wissel werkt opbrengstgericht. We hebben schoolambities opgesteld voor alle vakken. De schoolambities geven ons een richtlijn voor wat we onze leerlingen in ieder geval willen aanbieden aan onderwijs. Deze schoolambities vormen de basis voor het groepsplan van een vakgebied. Naast de ambities qua aanbod hebben we voor iedere leerling een OPP (Ontwikkelingsperspectief). Dit wordt twee keer per jaar ingevuld/aangevuld door leerkrachten. Het OPP betrekken we ook bij het opstellen van een groepsplan. Op basis van het OPP worden de leerlingen ingedeeld in de verdiepte groep, de basisgroep of de intensieve groep en worden specifieke onderwijsbehoeften benoemd. We werken zoveel mogelijk convergent. Waar nodig divergent. We willen aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen tegemoet komen. In december/januari en mei/juni worden de methode onafhankelijke toetsen (Leerling in beeld) afgenomen. Met alle andere gegevens die we van de leerlingen hebben (methode gebonden toetsen, observaties, informatie uit gesprekjes met de leerlingen) wordt een analyse gemaakt. Deze analyses worden verwerkt in de evaluatie van het groepsplan. Op grond hiervan, en de volgende stap in de schoolambitie, worden nieuwe groepsplannen opgesteld. De groepsplannen worden in januari en juni geëvalueerd en besproken met de intern begeleider. In januari is er naast de groepsplanbespreking ook een OPP-bespreking. Van iedere leerling wordt dan het OPP geëvalueerd. Dit gebeurt door de orthopedagoog, intern begeleider en de groepsleerkracht. In juni wordt het OPP aangevuld met nieuwe informatie en wordt het op het rapportgesprek met ouders besproken. Twee keer per jaar worden de resultaten van de Leerling in beeld toetsen (opbrengsten) op groeps- en schoolniveau met het team besproken. Aan de hand van deze opbrengsten kijkt het team hoe de school ervoor staat en welke acties er ingezet moeten worden. Om de sociaal-emotionele ontwikkeling in kaart te brengen en doelen, gekoppeld aan de leerlijnen, te kunnen stellen, hanteren wij het instrument SCOL. Dit is ook opgenomen in de kalender van opbrengstgericht werken. Er worden groepsplannen gedrag gemaakt. We gebruiken daarvoor de leerlijnen Leren leren en Sociaal gedrag. Het schrijven en uitvoeren van de groepsplannen valt onder de verantwoordelijkheid van de groepsleerkracht. Voor rekenen werken we met de methode Pluspunt. Met technisch lezen werken we, vanaf groep 4, na afsluiting van 'Veilig leren lezen' met de methode Estafette. In het kader van het dyslexieprotocol is op schoolniveau een overzicht gemaakt van de interventieprogramma’s voor leerlingen met hardnekkige lees- en/of spellingproblemen. Deze is terug te vinden in het document ‘Didactische afspraken en interventies’. Verlengde leertijd: deze tijd staat ingeroosterd en kan de leerkracht gebruiken om extra verwerkingstijd of extra instructie aan de leerling te geven voor bepaalde vakgebieden. Logopedie/Cesartherapie/kind-speltherapie: deze ondersteuning wordt geboden door (externe) praktijken die binnen de school een praktijkruimte hebben. Deze ondersteuning wordt geboden naar aanleiding van een hulpvraag vanuit school of ouders. Zij wordt meestal ingekocht via de zorgverzekering van de ouders. Evalueren en bijsturen: In februari en juni worden de resultaten van alle vakken voor de gehele school verzameld en geanalyseerd door de directeur en intern begeleider (IB) en besproken in het team. De analyse van deze resultaten geeft, mede, richting aan in te zetten mogelijkheden om de resultaten te verbeteren. De resultaten van januari en juni 2024 zijn nog in kaart gebracht door te berekenen hoeveel procent van de leerlingen onder/in/boven OPP scoren. We hebben dat nu voor de laatste keer op deze manier gedaan. De volgende keer gaan we bekijken hoeveel procent van de leerlingen op of boven onze ambities scoren. Deze ambities zijn we opnieuw aan het formuleren. Bij de resultaten van juni 2024 valt het op dat er goed gescoord wordt op het gebied van technisch lezen en spelling (81% respectievelijk 72/75% in/boven OPP). Hier zijn we tevreden over. De resultaten van rekenen en begrijpend lezen zijn niet stabiel. Op deze 2 vakken is in juni 2024 minder goed gescoord. De ontwikkelteams rekenen en begrijpend lezen analyseren dit (met behulp van het team) en zetten hier acties op in die concreet beschreven worden in de jaarplannen. Toetsen: Leerlingen worden getoetst, zowel door methode gebonden toetsen als door Leerling in beeld. De leerkracht analyseert de resultaten en bespreekt deze met de intern begeleider. Naast de informatie die de leerkracht verzamelt uit toets resultaten, maakt de leerkracht mede gebruik van: observaties: de leerkracht observeert de leerling in verschillende situaties. Samen met de leerling onderzoekt de leerkracht hoe hij of zij de leerling het beste kan ondersteunen gesprekken met leerlingen: tijdens de dagelijkse lesactiviteiten stelt de leerkracht vragen aan leerlingen om zicht te krijgen op welke lesstof ze al beheersen en welke lesstof nog niet, hun manier van werken, hun oplossingsstrategieën en wat hen helpt tijdens instructie en zelfstandig werken gesprekken met ouders: ouders zijn van harte welkom op school. In de groepen 1, 2 en 3 wordt het kind-oudergesprek gevoerd tijdens het huisbezoek. Gesprekken met ouders worden vastgelegd in het oudergespreksformulier en in het leerling administratiesysteem Parnassys gezet. Aan het begin van het schooljaar worden er vanaf groep 4 op school kind-oudergesprekken gevoerd door de leerkracht. Voorafgaand aan dit gesprek vult het kind een formulier in, waarop hij/zij aangeeft aan welk doel hij/zij de komende periode wil werken en welke onderwijsondersteuning hierbij nodig is. Tijdens het volgende rapportgesprek wordt dit doel geëvalueerd. Als het doel is bereikt, stelt de leerling een nieuw doel op. Voor de groepen 1 t/m 7 geldt dat in februari en in juni/juli de OPP- en de kindrapport-besprekingen plaatsvinden met ouders en kinderen. Het OPP formulier wordt door ouders ondertekend voor gezien. Eind groep 7 krijgen de leerlingen een richtinggevend advies voor het VO. In groep 8 krijgen de leerlingen een voorlopig advies voor het VO. Na de CITO-toetsen van januari en de doorstroomtoets van februari, krijgen de leerlingen in maart hun definitieve advies. Dit definitieve advies wordt beschreven in het OKR (Onderwijskundig rapport). Dit OKR vervangt het rapport in groep 8. Voor de overdracht aan het einde van het schooljaar worden de groepsplannen, het OPP formulier en Parnassys gebruikt en vindt er een mondelinge overdracht plaats tussen leerkrachten.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
15.79% van de leerlingen presteert onder advies, iets boven het landelijk SBO-gemiddelde (11.81%). Toch scoort 21.05% boven advies, wat de effectiviteit van de transitiebegeleiding benadrukt. Dit sluit aan bij het intensieve doorstroomtraject met proefplaatsingen in het VO, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan 2023.
Sociale ontwikkeling
Onze leerlingen hebben diverse kwaliteiten en onderwijsbehoeften. We merken dat onze groep leerlingen behoeften en kwaliteiten heeft op vlakken zoals het kunnen oplossen van conflicten, weerbaarheid, zelfvertrouwen, het omgaan met emoties en samenwerken. Het reguliere aanbod biedt de meeste kinderen voldoende op dit vlak. In sommige gevallen is een aanvullende aanpak nodig zoals bijvoorbeeld een weerbaarheidstraining. LEES MINDER
verantwoordelijkheid
samen
vertrouwen
Wat is de werkwijze van School voor Speciaal Basisonderwijs De Wissel voor sociale ontwikkeling?
Om zich in een omgeving met andere kinderen en volwassenen te kunnen ontwikkelen, is het van belang dat een kind zich veilig en gewaardeerd voelt.School voor Speciaal Basisonderwijs De Wissel werkt met 'De Vreedzame School' aan een democratische gemeenschap, waarbij iedereen zich betrokken en verantwoordelijk voelt en conflicten positief worden opgelost. Dit gebeurt via de lessen van De Vreedzame School, en door aan te sluiten op actuele gebeurtenissen in de groep. De lessen bestaan uit sociale vaardigheidslessen aangevuld met lessen over goed burgerschap, relaties en seksualiteit, en over kindermishandeling. Rots en Water wordt naar behoefte aangeboden.
Welke registratievorm(en) gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Wissel om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
School voor Speciaal Basisonderwijs De Wissel gebruikt de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt School voor Speciaal Basisonderwijs De Wissel?
School voor Speciaal Basisonderwijs De Wissel gebruikt de methode 'Vreedzame school' voor sociaal-emotioneel leren.