
Schoolweging
De schoolweging van De Vlinder Houten is 25,39 , met een spreiding van 5,86 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 94,0% score voor het fundamenteel niveau overtreft de school de landelijke norm van 85% aanzienlijk. Dit onderstreept het effect van de gerichte basisvaardighedenaanpak die de school hanteert.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
64,9% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie vastgestelde signaleringswaarde van 56,2%. Dit reflecteert de aandacht voor maatwerk, zoals beschreven in het leerlingvolgsysteem.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De school adviseert 24,3% vmbo-(g)t en 35,1% havo/vwo of hoger (havo/vwo 18,9%, vwo 16,2%). Dit is beduidend hoger dan bij vergelijkbare scholen (16,5% vmbo-(g)t en 27,8% havo/vwo of hoger). De combinatie van brede advisering en latere monitoring van uitstroom sluit aan bij het gepersonaliseerde schoolprofiel.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | De Vlinder Houten | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|---|---|---|
LIB | 175.42 | 176.63 | 175.23 |
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Leerlingvolgsystemen Met behulp van onze observatielijsten OgO, module Leerlijnen van ParnasSys, Leerling in beeld Sociaal emotioneel, CITO leerlingvolgsysteem en de verschillende methodetoetsen, meten, analyseren én evalueren wij het onderwijs op zowel individueel, groeps- als schoolniveau. De scores worden niet meer vergeleken met het landelijk gemiddelde, maar juist met scholen met een soortgelijke leerlingpopulatie als dat wij hebben. Van onze leerlingen mogen wij (gezien onze ouderpopulatie) meer verwachten dan het landelijk gemiddelde, waardoor het onze schoolambitie is om boven de door de inspectie van het onderwijs vastgestelde grens van onze schoolvergelijkingsgroep te scoren. Analyseren toetsen Twee keer per schooljaar in januari en juni, analyseren we met het hele team de resultaten van de midden- en eindtoetsen. We kijken samen naar hypotheses en verklaringen en proberen antwoord te geven op de vraag wat werkt wel en wat werkt niet. Daarna worden de hieruit voortkomende interventies opgenomen in het jaarplan en daarnaast in de groepsplannen en eventuele individuele plannen (korte interventies).
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Slechts 3,6% presteert onder advies (landelijk 11,8%), terwijl 29,1% boven het advies uitstroomt. Deze cijfers bevestigen het zorgvuldige adviesproces met meerdere betrokkenen, zoals beschreven in het schoolondersteuningsplan.
Sociale ontwikkeling
Wij beseffen dat de sfeer waarin een kind opgroeit van groot belang is om een volwaardig mens te worden. Een goed schoolklimaat is daarom heel belangrijk. Op school creëren wij een pedagogisch klimaat waarin iedereen zich veilig en gewaardeerd voelt. Hierin is het cruciaal dat iedereen met respect voor zichzelf, met respect voor de ander en met respect met de omgeving omgaat. Hierdoor kan iedereen zich veilig voelen. U kunt hier meer over lezen onder het kopje 'Sociale en fysieke veiligheid'. LEES MINDER
Verantwoordelijk voor jezelf
Verantwoordelijk voor de ander
Verantwoordelijk voor omgeving
Wat is de werkwijze van RKBS de Vlinder voor sociale ontwikkeling?
Naast de schoolregels worden in overleg met de kinderen groep specifieke afspraken bedacht, besproken en nageleefd. Deze afspraken passen binnen de leerlijn gedrag van de school waar ook de schoolregels duidelijk in zijn. Ieder jaar worden regels die aandacht behoeven, geoefend met de kinderen. De kinderen worden hierdoor actief betrokken bij het opstellen van de regels en afspraken op RKBS de Vlinder en bij het verbeteren van gedrag. Het gedragsprotocol, het beleidsstuk waarin verwoord staat hoe wij gezond gedrag willen bevorderen, is een levend document.
Welke registratievorm(en) gebruikt RKBS de Vlinder om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
RKBS de Vlinder gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Leerling in Beeld Sociaal Emotioneel.