Basisschool PCBS De Zonnewijzer in Houten

Het team van PCBS De Zonnewijzer in Houten

Current section: team
Zonnehout 1
3991 Houten

Zie hier hoe het team van PCBS De Zonnewijzer is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van PCBS De Zonnewijzer. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past PCBS De Zonnewijzer bij jullie?

Ontdek hoe goed PCBS De Zonnewijzer bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij PCBS De Zonnewijzer zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90%)
Man (10%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij PCBS De Zonnewijzer. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (10%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (40%)
45-55 jaar (15%)
55-65 jaar (5%)
&ge;65 jaar (5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij PCBS De Zonnewijzer werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (10%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor PCBS De Zonnewijzer gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Gegarandeerde Lescontinuïteit op PCBS De Zonnewijzer: Zo Regelen Wij Vervanging

Op PCBS De Zonnewijzer streven we naar optimale lescontinuïteit voor al onze leerlingen. Bij kortdurende afwezigheid van leerkrachten, zoals bij ziekte of verlof, zetten wij primair in op interne oplossingen. Hoewel de landelijke uitdagingen op de arbeidsmarkt voor leerkrachten ook ons raken, slagen we er op De Zonnewijzer vaak in om passende vervanging te organiseren. Voor specifieke projecten en aanvullende educatieve verrijking werken we samen met externe partners zoals de Programmeerschool en Young Engineers. Zij bieden inspirerende lessen voor alle jaargroepen, wat een uitstekende aanvulling is op ons reguliere curriculum. Deze samenwerkingen zijn echter vooral gericht op invulling van specifieke dagen en niet op langdurige vervanging. In uitzonderlijke gevallen, wanneer vervanging niet direct mogelijk is, kan het voorkomen dat een leerlingengroep tijdelijk vanuit huis de lesstof opvolgt. Om de kwaliteit van het onderwijs voor alle groepen te waarborgen, verdelen wij leerlingen van een groep zonder leerkracht niet over andere klassen. Dit zou de focus en leeromgeving van meerdere groepen te veel kunnen beïnvloeden. Voor het schooljaar 2024-2025 onderzoeken we proactief nieuwe mogelijkheden om de opvang van leerlingen te garanderen bij afwezigheid van een leerkracht. Geïnspireerd door de ervaringen met thuisonderwijs tijdens de coronapandemie, verkennen we structurele oplossingen die ook op school een veilige en leerzame omgeving bieden, zelfs zonder directe leerkrachtaanwezigheid.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op PCBS De Zonnewijzer: Specialisten voor Elke Leerbehoefte

5

Taal en Rekenen: Versterking van Basisvaardigheden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Academische Groei
Rekenspecialist voor Slimme Cijferaars
Remedial Teacher voor Gerichte Verbetering
Hoogbegaafdheid Specialist voor Uitdaging
Taalspecialist voor Woordenschat en Begrip

Toelichting van de school:

Onze toegewijde specialisten bezoeken klassen en bieden waardevolle feedback op lesmethoden. Dit garandeert de naleving van afspraken en versterkt de vakinhoudelijke kennis van onze leerkrachten, wat de onderwijskwaliteit ten goede komt. Door resultaten van leerlingen te analyseren, identificeren we behoeften op groeps- en schoolniveau. Zo focussen we gericht op groei en zorgen we dat specifieke leerdoelen de nodige aandacht krijgen. Deze specialisten dragen ook bij aan het jaarplan, zodat onze school continu blijft innoveren.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Welzijn
Remedial Teacher voor Sociale Vaardigheden
Hoogbegaafdheid Specialist voor Emotionele Balans

Toelichting van de school:

Wij hechten enorm veel waarde aan een veilige en ondersteunende schoolomgeving waar elk kind zich prettig voelt. Naast onze Kanjertrainingen, besteden we dagelijks aandacht aan positieve interacties en sociale omgangsvormen. Bij extra ondersteuningsbehoeften op sociaal-emotioneel gebied, beschikken wij over de expertise om kinderen te begeleiden. Onze schoolhond Sammy biedt troost en aandacht wanneer kinderen zich verdrietig voelen. Voor gespecialiseerde hulp maken we gebruik van ons uitgebreide externe netwerk. Ons onderwijs is afgestemd op de individuele leerling, wat bijdraagt aan een positief zelfbeeld. De klusklas, het tempoteam voor meer- en hoogbegaafden, het uitdagende rekenaanbod en de Day a Week School (DWS) bieden kinderen extra kansen om zich optimaal te ontwikkelen.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectief Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Focus
Intern Begeleider voor Studievaardigheden
Remedial Teacher voor Werkdiscipline
Hoogbegaafdheid Specialist voor Leervaardigheden
Co-teacher voor Groepsdynamiek

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialist, intern begeleider en remedial teacher bieden ondersteuning wanneer leerkrachten extra begeleiding voor een leerling wenselijk achten. Onze specialist voor meer- en hoogbegaafdheid stimuleert de ontwikkeling van 'leren leren' bij deze kinderen. Daarnaast is onze co-teacher, die tevens coach is, beschikbaar om kinderen in groepsverband te begeleiden, bijvoorbeeld op het gebied van werkhouding en taakgericht werken.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Beweging en Vitaliteit

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er intern geen gespecialiseerde leerkrachten zijn voor motorische en lichamelijke ontwikkeling, zetten we ons brede netwerk in. Samen met u kijken we naar de mogelijkheden om uw kind ook op dit gebied de nodige ondersteuning te bieden.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Gezondheid en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Medisch handelen valt buiten de kerntaak van het onderwijs. Indien er specifieke medische zorg of persoonlijke verzorging nodig is, onderzoeken we via ons samenwerkingsverband de mogelijkheden voor samenwerking met externe zorgverleners.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Ruimte voor ons tempoteam (meer- en hoogbegaafden)
Ruimte voor de praktijkklas
Verschillende werkruimtes buiten de groep

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Leerlingen op PCBS De Zonnewijzer

Gedetailleerde Toelichting van Onze Basisschool

Op PCBS De Zonnewijzer heten we alle kinderen welkom die baat hebben bij regulier onderwijs. Mocht uw kind specifieke onderwijs- of gedragsbehoeften hebben, dan nemen we de tijd om te beoordelen of onze school de meest geschikte leeromgeving kan bieden. Ons Toekomstig Aanbod aan Verdiepende Ondersteuning Wij streven ernaar een breed en passend onderwijsaanbod te ontwikkelen, specifiek afgestemd op de individuele leerlingen. In de komende periode richten we ons op het verder verdiepen van onze expertise in traumasensitief lesgeven en het verfijnen van ons gedragskader, zodat we een nog betere aansluiting kunnen realiseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op PCBS De Zonnewijzer

Welke concrete doelen streeft PCBS De Zonnewijzer na in het schoolplan?

De ambitieuze doelen van ons schoolplan zijn gedetailleerd uitgewerkt in ons jaarplan. Dit plan biedt een heldere roadmap voor onze onderwijsontwikkeling. Voor het aspect burgerschap hanteren we een specifiek beleidsplan dat in 2024 door de onderwijsinspectie is goedgekeurd en bekrachtigd. In het schooljaar 2024-2025 zullen we onze visie op burgerschap verder aanscherpen. Hierbij ligt de focus op het optimaliseren van ons aanbod en de afstemming ervan, specifiek gericht op de unieke behoeften van onze leerlingenpopulatie.

Hoe waarborgt PCBS De Zonnewijzer het behalen van de gestelde onderwijsdoelen?

Ons jaarplan is specifiek en meetbaar geformuleerd, met duidelijke verantwoordelijkheden belegd bij onze specialisten en toegewijde ontwikkelteams. Deze teams monitoren de voortgang nauwgezet en rapporteren periodiek aan de directie. Het gehele team is actief betrokken bij het realiseren van onze doelen. Dit gebeurt tijdens inspirerende studiedagen en gestructureerde bordsessies, waar onze ontwikkeldoelen centraal staan. Door het jaar heen boeken we gestage vooruitgang via concrete subdoelen, wat ons helpt de focus te behouden en de gewenste resultaten te behalen. Natuurlijk delen en bespreken we onze doelen en de voortgang ervan openlijk met de medezeggenschapsraad (MR). Ook de MR speelt een cruciale rol in het monitoren van onze ontwikkeling en het waarborgen van continuïteit en kwaliteit.

Ontdek Ons Uitgebreide Aanbod voor Jonge Kinderen

Toelichting van de school

Bij PCBS De Zonnewijzer in Houten geloven we in een naadloze overgang van kinderopvang naar basisschool. Daarom huisvesten we een speciale groep van de gerenommeerde kinderopvangorganisatie Kind en Co Ludens binnen onze schoolmuren. Deze unieke samenwerking stelt ons in staat om op diverse, stimulerende manieren met elkaar te verbinden. Dit bevordert een veilige en vertrouwde omgeving voor uw kind, waarin de ontwikkeling centraal staat vanaf de vroegste jaren.

Veelgestelde vragen

Biedt PCBS De Zonnewijzer extra stimuleringsprogramma's voor jonge kinderen?

Ja, PCBS De Zonnewijzer zet zich in voor de optimale ontwikkeling van elk kind, inclusief speciale aandacht voor jonge talenten. We bieden gerichte programma's die aansluiten bij de behoeften van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Onze school beschikt over specialisten op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Zij zorgen ervoor dat deze kinderen uitgedaagd worden en zich verder kunnen ontplooien met uitdagende leeractiviteiten en extra ondersteuning.

Ja, PCBS De Zonnewijzer zet zich in voor de optimale ontwikkeling van elk kind, inclusief speciale aandacht voor jonge talenten. We bieden gerichte programma's die aansluiten bij de behoeften van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Onze school beschikt over specialisten op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid. Zij zorgen ervoor dat deze kinderen uitgedaagd worden en zich verder kunnen ontplooien met uitdagende leeractiviteiten en extra ondersteuning.

Expertise in meer- en hoogbegaafdheid
Speciaal programma voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong

Met welke partners werkt PCBS De Zonnewijzer samen voor het jonge kind programma?

PCBS De Zonnewijzer werkt nauw samen met Kind en Co, een vooraanstaande organisatie voor kinderopvang. Specifiek de peutergroep Zonnewijzer, onderdeel van Kind en Co, is gevestigd in ons gebouw. Deze samenwerking met Kind en Co zorgt voor een gestroomlijnde doorgaande lijn van opvang naar onderwijs, wat essentieel is voor een succesvolle start op de basisschool voor alle jonge kinderen in Houten.

PCBS De Zonnewijzer werkt nauw samen met Kind en Co, een vooraanstaande organisatie voor kinderopvang. Specifiek de peutergroep Zonnewijzer, onderdeel van Kind en Co, is gevestigd in ons gebouw. Deze samenwerking met Kind en Co zorgt voor een gestroomlijnde doorgaande lijn van opvang naar onderwijs, wat essentieel is voor een succesvolle start op de basisschool voor alle jonge kinderen in Houten.

Team | PCBS De Zonnewijzer in Houten | [2025] Schoolregister