Openbare Daltonbasisschool de Plantage
Plantagepolder 1
3991 ZE Houten

Schoolweging

Schoolweging
24.97
Spreiding
5.98

De schoolweging van De Plantage Houten is 24,97 , met een spreiding van 5,98 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.

Fundamenteel niveau

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Grafiek

Grafiek laden...

Eindtoets Resultaten

Grafiek

Grafiek laden...

Toetsscores 2023-2024

ToetsDe Plantage HoutenGemeente AmsterdamNederland
LIB176.14176.63175.23

Groep 8 Toetsen 2023-2024

Score
162

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Op de Plantage willen we het beste uit de leerlingen halen, leerdoelen stellen en zicht hebben op leerresultaten. Planmatig en resultaatgericht werken zijn essentieel voor het bereiken van zo hoog mogelijke opbrengsten voor een leerling. Deze resultaten houden we bij in het leerlingvolgsysteem van Leerling in Beeld. Op de Plantage gebruiken we de toetsen uit Leerling in Beeld. De volgende toetsen worden één of twee maal per jaar afgenomen: Voor de groepen 1 en 2 gebruiken we het leerlingvolgsysteem van ParnasSys. DMT groep 3 t/m 8 AVI groep 3 t/m 6 Begrijpend luisteren groep 3 Begrijpend lezen groep 3 t/m 8 Rekenen en Wiskunde groep 3 t/m 8 Spelling groep 3 t/m 8 Doorstroomtoets groep 8 De uitkomsten van deze toetsen worden in het Leerling in Beeld-computerprogramma geregistreerd, zodat de vorderingen van uw kind over de jaren worden bijgehouden. De intern begeleider bespreekt de toetsuitslagen met de leerkracht. Met behulp van de uitkomst van deze toetsen kunnen zij bepalen of uw kind naar behoren presteert, of dat extra zorg noodzakelijk is. Naast de Cito-toetsen bestaan er ook toetsen die bij een leermethode horen. Deze controleren of de behandelde leerstof ook werkelijk wordt beheerst. De uitkomsten van beide soorten toetsen vormen samen met de observaties van de leerkracht de basis voor de rapportbeoordeling. Wij gebruiken deze toetsen ook om uw kind tussentijds te blijven volgen en of de doelen worden behaald. In verband met het recht op privacy worden de leerlingdossiers in een afgesloten ruimte bewaard en zijn digitale gegevens met wachtwoorden beveiligd. Ouders kunnen wel, indien zij dat wensen, op school het dossier van hun eigen kind inzien. Hiervoor maakt u een afspraak met de IB-er en directie van de school. Ieder schooljaar maken we een trendanalyse van de resultaten van de Citotoetsen halverwege het schooljaar. Doel van de trendanalyse van de Citogegevens is het in kaart brengen van de leerresultaten van ons onderwijs, waarna eventueel onderwijskundige interventies gepleegd worden om de resultaten te verbeteren.

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale ontwikkeling

Sociaal-emotionele vorming staat hoog in het vaandel op onze school. Daltononderwijs is per definitie een onderwijsvorm waarin de brede vorming van kinderen centraal staat. Naast de standaard vakgebieden als taal, rekenen, begrijpend lezen enz. leren wij de kinderen hoe ze goed kunnen samenwerken. Tevens leren wij ze hoe ze in het kader van zelfstandigheid hun 'eigen ik' kunnen ontwikkelen, zowel in de smalle vorming (o.a. taal en rekenen) als in de brede vorming (o.a. burgerschap, cultureel en sociaal). Naast onze daltonmethodiek gebruiken we op school een aantal methodes om kinderen breed te vormen. Daarbij moet worden opgemerkt dat sociaal-emotionele vorming geen methode betreft die eens per week op het rooster is geagendeerd. Het sociaal-emotionele vormingsproces is geïntegreerd in het dagelijkse werken, het dagelijkse lesprogramma. Wel wordt eens of meerdere keren per week specifiek stilgestaan bij en ingezoomd op de sfeer in de groep en de omgang tussen de leerlingen. Op school werken we in alle groepen met het Rots en Waterprogramma. LEES MINDER

Welbevinden

Persoonlijke vorming

Omgaan met elkaar

Wat is de werkwijze van deze school voor sociale ontwikkeling?

Iedere dag besteden we aandacht aan het omgaan met elkaar. Als team letten we op het welbevinden van de kinderen en streven we een goede persoonlijke vorming na. We werken sinds 2019 met Rots en Water. Alle teamleden zijn hiervoor opgeleid en gecertificeerd. Met het programma Leerling in Beeld volgen we de sociaal-emotionele ontwikkeling van de kinderen. Leerling in Beeld is een expertsysteem dat meer doet dan alleen het volgen van de leerling. Op basis van observaties van analyses worden er concrete doelen gesteld en worden handelingssuggesties aangereikt.

Welke registratievorm(en) gebruikt deze school om sociale opbrengsten in kaart te brengen?

Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: Leerling in Beeld

Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt deze school?

Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: Rots en Water Wij zijn een groep Meidenvenijn