Basisschool De Twister in Horst

Het team van Basisschool De Twister in Horst

Current section: team
Gebr. Van Doornelaan 25
5961 Horst

Zie hier hoe het team van Basisschool De Twister is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Twister. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Twister bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Twister bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Twister zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Twister. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (26.7%)
25-35 jaar (13.3%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (26.7%)
55-65 jaar (13.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Twister werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76.9%)
Direct ondersteunend personeel (7.7%)
Indirect ondersteunend personeel (7.7%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Twister gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek

Vervanging op De Twister: Ons Plan bij Afwezigheid van Leerkrachten

Basisschool De Twister streeft naar ononderbroken onderwijs voor al onze leerlingen. Hoewel we ons inspannen om lesuitval te minimaliseren, kunnen er situaties ontstaan waarin een leerkracht afwezig is. De minister en de onderwijsinspectie stellen richtlijnen op om lesuitval te voorkomen. Desondanks kunnen er beperkingen zijn, vooral wanneer de kwaliteit van het onderwijs voor de leerlingen in het geding komt. Voor geplande afwezigheid informeren leerkrachten de directie ruim van tevoren. Hierdoor kunnen we tijdig zoeken naar een passende oplossing voor de vervanging. Onverwachte ziekte wordt zo snel mogelijk gemeld. De leerkracht waarschuwt de directie 's ochtends of de avond ervoor, zodat er nog tijd is om vervanging te organiseren. Als onze eigen stichting geen vervangende leerkrachten kan leveren, schakelen we over op ons interne noodplan. Daarbij proberen we eerst een collega binnen de school in te zetten. Indien dit niet lukt, is de volgende stap het verdelen van de klas over andere groepen. Dit doen we om ervoor te zorgen dat alle leerlingen les blijven krijgen. Op de eerste dag van een onverwachte afwezigheid sturen we nooit leerlingen naar huis. Dit is om te voorkomen dat kinderen zonder toezicht thuis blijven. Mocht er op de tweede dag nog geen vervanging zijn en ook intern geen oplossing gevonden worden, dan informeren we de ouders via ISY dat de betreffende groep thuis moet blijven. In langdurige gevallen wisselen we af welke groep thuis moet blijven, totdat de situatie is opgelost. Het thuisblijven van leerlingen wordt altijd gemeld aan het schoolbestuur en de onderwijsinspectie. We blijven ons maximaal inspannen om alsnog een geschikte vervanger te vinden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Twister is een organisatie bestaande uit twee scholen: een reguliere basisschool én een school voor speciaal basisonderwijs. De kinderen zijn verdeeld over verschillende groepen. De groepen zijn gegroepeerd per unit in het gebouw.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten van Basisschool De Twister

5

Taal en Rekenen: Vloeiende Ontwikkeling bij De Twister

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor taal en rekenen
Orthopedagoog met expertise in leerproblemen
Gespecialiseerde rekencoach
Deskundige voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Taalspecialist voor optimale taalontwikkeling

Toelichting van de school:

Basisschool De Twister biedt een breed scala aan specialisten om leerlingen optimaal te ondersteunen. Onze experts worden ingezet op basis van individuele behoeften, altijd in nauwe samenwerking met ouders. Onze interne specialisten, zoals beeldcoaches en motorische remedial teachers, werken nauw samen om de leeromgeving te verrijken. Ook onze specialisten voor jonge kinderen en hoogbegaafdheid dragen bij aan een gedifferentieerd onderwijs. Daarnaast maken we gebruik van externe expertise via ons bestuur en samenwerkingsverbanden. Dit omvat specialisten voor autisme, dyscalculie, dyslexie, gedrags- en sociale vaardigheden, en NT2-onderwijs. Zo garanderen we een complete ondersteuning voor elke leerling. Ook voor kinderen met specifieke behoeften, zoals faalangst of langdurige ziekte, bieden we gespecialiseerde hulp. Onze schoolpsycholoog en gezinsbegeleiders staan klaar om te assisteren waar nodig.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien met Vertrouwen op De Twister

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor sociaal-emotionele groei
Orthopedagoog voor gedragsontwikkeling
Specialist voor hoogbegaafdheid en sociaal welzijn
Deskundige voor de ontwikkeling van jonge kinderen

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen is een prioriteit bij Basisschool De Twister. Wij integreren deze ontwikkeling in ons thematisch onderwijs en onze dagelijkse lespraktijk. Om een sterke groepsdynamiek te bevorderen, besteden we veel aandacht aan activiteiten die de onderlinge band versterken. Deze 'gouden weken' aan het begin van het schooljaar leggen een solide basis voor een positieve leeromgeving.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Succesvol Leren bij De Twister

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor gedrag en werkhouding
Orthopedagoog voor gedragsadvisering
Specialist voor meer- en hoogbegaafdheid met focus op uitdaging

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over een toegewijde orthopedagoog, verbonden aan het SBO, die wordt ingeschakeld voor specifieke ondersteuningsvragen. Deze expertise garandeert passende begeleiding voor leerlingen met diverse gedragsbehoeften. Daarnaast faciliteren we een peergroup, begeleid door onze specialist meer- en hoogbegaafdheid. Dit initiatief bevordert positieve peercontacten en sociale interactie, essentieel voor de algehele ontwikkeling van onze leerlingen.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel er momenteel geen specifieke specialisten voor motorische en lichamelijke ontwikkeling direct op deze pagina worden vermeld, integreert Basisschool De Twister wel beweging en fysieke activiteit in het dagelijkse lesprogramma om de algehele ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren.

2

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgzaam Onderwijs

Beschikbare specialisten:

Intern begeleider voor zorgcoördinatie
Orthopedagoog voor welzijn en begeleiding

Toelichting van de school:

Voor zaken rondom medisch handelen en persoonlijke verzorging werken wij nauw samen met onze intern begeleider en orthopedagoog. Zij coördineren de benodigde ondersteuning en zorgen ervoor dat leerlingen zich veilig en verzorgd voelen op school.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Huis van de Wijk
Huiskamer
Handvaardigheidlokaal
Grote buitenspeelruimte van school en de wijk

Op Maat Gemaakte Ondersteuning voor Elke Leerling bij De Twister

Ons Beleid voor Passend Onderwijs en Extra Hulp

Basisschool De Twister is trots op haar identiteit als een inclusieve school. We bieden een unieke combinatie van regulier basisonderwijs en speciaal basisonderwijs onder één dak, wat ons in staat stelt om een breed scala aan leerbehoeften te ondersteunen. Ons streven is om alle kinderen, waar mogelijk, dicht bij huis kwalitatief goed onderwijs te bieden. Ouders worden actief betrokken bij de ondersteuningsplannen die voor hun kind worden opgesteld. Toelating tot ons speciaal basisonderwijs (SBO) vereist een geldige toelaatbaarheidsverklaring (TLV) van het samenwerkingsverband Noord- en Midden Limburg. Daarnaast verwelkomen we, op basis van specifieke criteria, enkele leerlingen met een SO-TLV en een verlaagd IQ. Naast ons onderwijsaanbod, fungeert ons gebouw als een bruisend Huis van de Wijk, met een gezellige huiskamer en een rustige stilteruimte. Meer informatie over wijkactiviteiten vindt u op www.norbertuswijk.nl. Sinds 1 augustus 2014 regelt de Wet passend onderwijs de manier waarop scholen omgaan met de individuele onderwijsbehoeften van leerlingen. Het hoofddoel is om elk kind, ongeacht eventuele extra ondersteuning, de best mogelijke ontwikkeling te bieden. Dit betekent maatwerk in het onderwijs voor iedereen. Schoolbesturen dragen de zorgplicht om elk kind een passende plek te bieden, hetzij op de eigen school, hetzij binnen een andere onderwijsinstelling. Samenwerkingsverbanden, waartoe schoolbesturen behoren, ontvangen de financiering en de verantwoordelijkheid voor de uitvoering van passend onderwijs. Ons samenwerkingsverband, Passend Onderwijs Noord-Limburg, omvat acht gemeenten: Mook en Middelaar, Gennep, Bergen, Venray, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Venlo en Beesel. Het samenwerkingsverband streeft naar hoogwaardig primair onderwijs voor alle kinderen in Noord-Limburg. Extra ondersteuning wordt waar mogelijk binnen de reguliere basisschool geboden. Scholen en leerkrachten ontwikkelen continu hun vaardigheden om ook leerlingen met specifieke ondersteuningsvragen optimaal te begeleiden. Hierbij wordt nauw samengewerkt met expertise uit het speciaal onderwijs. Voor een selecte groep kinderen blijven gespecialiseerde voorzieningen in de regio beschikbaar. Ons motto is: regulier onderwijs als het kan, speciaal onderwijs als het nodig is. Het ondersteuningsplan van onze regio, dat u kunt vinden via https://www.swvpo.nl/ondersteuning/ondersteuningsplan/, beschrijft de gemaakte afspraken tussen scholen. Binnen Dynamiek Scholengroep zetten we ons in om zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs te bieden in hun eigen leefomgeving. De middelen voor extra ondersteuning worden zowel centraal beheerd door het Bovenschools Kwaliteitsteam (BKT) als lokaal toegewezen aan de scholen. Een Kwaliteitsteam per school, aangevuld met samenwerking tussen deze teams, zorgt voor de basisondersteuning (niveau 1 en 2). Indien nodig kan via het BKT externe expertise worden ingeschakeld. Het Ondersteuningsloket biedt een platform voor multidisciplinaire besprekingen van leerlingen. Dit is waardevol wanneer een breder perspectief nodig is om 'ondersteuning op maat' te bepalen, een mogelijke plaatsing in het SBO of SO te overwegen, of om alle betrokken partijen samen te brengen voor een gecoördineerd plan ('één kind, één plan'). Dit loket staat onder leiding van de Bovenschools Ondersteunings Coördinator (BOC-er). Binnen Basisschool De Twister hanteren we de volgende ondersteuningsniveaus: Niveau 1: Basisondersteuning voor alle leerlingen in het regulier basisonderwijs (BAO). Niveau 2: Lichte ondersteuning zonder aanvullende middelen, binnen het regulier basisonderwijs (BAO + HGPD). Extra ondersteuning wordt geboden op: Niveau 3: Ondersteuning door externe specialisten, met een individueel ontwikkelingsperspectief (BAO + OPP). Soms zijn arrangementen mogelijk waarbij een leerling een deel van het lesprogramma volgt in het SBO. Niveau 4: Plaatsing in het Speciaal BasisOnderwijs (SBO) met basisondersteuning. 4.1: Lichte ondersteuning zonder aanvullende middelen. 4.2: Lichte ondersteuning met aanvullende middelen. Niveau 5: Plaatsing in het Speciaal Onderwijs (SO). Ons toegewijde kwaliteitsteam coördineert de ondersteuning, zowel intern als extern, voor al onze leerlingen. We kijken naar de toekomst met een visie op groeiend inclusief onderwijs. Een toekomst waarin elk kind zich thuis voelt en ondersteuning ontvangt in de eigen woonwijk. Kinderen groeien samen op met hun leeftijdsgenoten uit de buurt, zonder geïsoleerd te raken. We willen kinderen leren omgaan met diversiteit en hen de waarde van verschillen laten inzien. Ons streven is dat er minder gespecialiseerde voorzieningen nodig zijn, hoewel ze voor specifieke behoeften onmisbaar blijven. Dit vraagt een continue ontwikkeling van onze medewerkers en school, gedreven door een oprechte wil en diep verankerde expertise. Daarom blijven we ons inzetten als inclusieve school, waarbij we voortdurend onderzoeken hoe we zoveel mogelijk leerlingen uit onze omgeving een passende plek kunnen bieden. We geloven in een toekomst waarin alle kinderen de kans krijgen om zich te ontwikkelen in een omgeving die hen accepteert en ondersteunt.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: De Wegwijzer voor Basisschool De Twister

Welke Ambitieuze Doelen Staan Centraal in Ons Schoolplan?

Bij Basisschool De Twister streven we naar uitmuntende leerresultaten op het gebied van rekenen, begrijpend lezen en taalverzorging, zowel op tussentijdse momenten als bij eindevaluaties. We zetten vol in op de verdere implementatie en borging van de Effectieve Directe Instructie (EDI) methode voor alle vakgebieden. Dit zorgt voor gestructureerde en effectieve lessen die aansluiten bij de behoeften van elke leerling. Daarnaast focussen we op het zichtbaar maken en verbeteren van de lesontwikkeling op groepsniveau, het implementeren van een beredeneerd aanbod in groep 1 en 2, en het creëren van een kennisrijk curriculum waarin taal en wereldoriëntatie elkaar versterken. We borgen ook de doelen voor burgerschapsonderwijs en digitale geletterdheid, en werken continu aan het verfijnen van onze schoolvisie en het versterken van een solide pedagogische basis. Samenwerking met ouders en partners, zoals 't Nest en het Huis van de Wijk, is hierbij essentieel.

Hoe Realiseert Basisschool De Twister Haar Educatieve Doelen?

De school initieert en monitort de meeste ontwikkelingen via ons toegewijde kwaliteitsteam, specialisten en actieteams. Jaarlijks stellen ontwikkelgroepen concrete doelen vast, die voortkomen uit ons meerjarenplan. Deze groepen worden samengesteld op basis van de actuele behoeften en de behaalde resultaten. Onze jaarplannen beschrijven gedetailleerd de beleidsvoornemens en ontwikkelpunten per schooljaar. We organiseren de lesinhoud rond de kernbeloften aan onze leerlingen, zoals vastgelegd in het koersplan van Dynamiek Scholengroep. Dit plan wordt jaarlijks geëvalueerd en bijgesteld op basis van behaalde successen, actuele ontwikkelingen en nieuwe inzichten. Het schoolplan en de jaarplannen worden altijd voorgelegd aan en goedgekeurd door het voltallige team en de Medezeggenschapsraad (MR). Regelmatige bespreking en monitoring met het team en de MR waarborgen de voortdurende verbetering van ons onderwijs.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen bij Basisschool De Twister

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Twister in Horst bieden we een stimulerende omgeving waar jonge kinderen hun talenten volop kunnen ontwikkelen. Onze focus ligt op een brede, integrale aanpak die de basis legt voor levenslang leren. We geloven in een warme en veilige schoolomgeving waar elk kind zich gezien en gehoord voelt. Door spelenderwijs te leren, stimuleren we nieuwsgierigheid, creativiteit en sociale vaardigheden. Onze toegewijde leerkrachten zetten zich dagelijks in om uw kind de best mogelijke start te geven. Ontdek de unieke kansen die Basisschool De Twister biedt voor de ontwikkeling van uw jongste kind.

Veelgestelde vragen

Welke specifieke programma's biedt Basisschool De Twister voor de jongste leerlingen?

Basisschool De Twister biedt een rijk en afwisselend lesprogramma, speciaal ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat een combinatie van spelend leren, creatieve activiteiten en gerichte oefeningen om essentiële vaardigheden te ontwikkelen. We zetten in op een speelse kennismaking met taal, rekenen en de wereld om ons heen. Hierbij wordt veel aandacht besteed aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de motorische vaardigheden van elk kind. Ons doel is om een solide basis te leggen voor de verdere schoolloopbaan, waarbij we de natuurlijke nieuwsgierigheid van het jonge kind stimuleren en koesteren.

Met welke externe organisaties werkt Basisschool De Twister samen voor het jonge kind programma?

Momenteel werkt Basisschool De Twister niet formeel samen met externe partijen voor specifieke programma's gericht op het jonge kind. Onze expertise en middelen worden intern ingezet om de hoogste kwaliteit van onderwijs te garanderen. We evalueren echter voortdurend de mogelijkheden voor samenwerking die onze dienstverlening ten goede kunnen komen. Mocht dit in de toekomst veranderen, dan informeren we ouders hier uiteraard proactief over. Onze prioriteit ligt bij het bieden van een optimaal leer- en ontwikkelklimaat binnen de vertrouwde omgeving van onze school.
Team | Basisschool De Twister in Horst | [2025] Schoolregister