
Schoolweging
De schoolweging van Mariaschool Hoorn is 28,01 , met een spreiding van 6,17 . De schoolweging en spreiding zijn in opdracht van de Inspectie van het Onderwijs door het CBS bepaald. Het CBS kijkt hierbij naar de thuissituatie van de leerlingen en drukt dit uit in een score. Hoe hoger de schoolweging, hoe complexer de leerlingenpopulatie en hoe lager de verwachte leerresultaten. Hoe hoger de spreiding, hoe groter de verschillen tussen de uitgangsposities van leerlingen. De inspectie rondt de scores lager dan 20 af naar 20 en de scores hoger dan 40 naar 40. De gemiddelde schoolweging voor alle scholen in Nederland is 29,77.
Fundamenteel niveau
Met 96,73% behaalde het fundamenteel niveau overschrijdt Mariaschool de landelijke norm (85%) ruimschoots. Dit bevestigt dat bijna alle leerlingen basisvaardigheden voor taal en rekenen beheersen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau
61,96% van de leerlingen behaalt het streefniveau, ruim boven de door de inspectie bepaalde signaleringswaarde van 48,6%. Dit onderstreept de effectieve differentiatie in het onderwijsprogramma.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?
De adviezen tonen een dubbele focus: 45,45% vmbo-(g)t en hoger (vs. 32,13% regio) versus 4,55% praktijkonderwijs (iets boven landelijk gemiddelde). Het hoge percentage gemengde adviezen zoals ‘vmbo-b/-k’ (6,82%) benadrukt aandacht voor maatwerk in doorstroombegeleiding.
Grafiek
Grafiek laden...
Eindtoets Resultaten
Grafiek
Grafiek laden...
Toetsscores 2023-2024
Toets | Mariaschool Hoorn | Gemeente Amsterdam | Nederland |
---|
Groep 8 Toetsen 2023-2024
Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?
Tussenresultaten van de leerlingen worden gebruikt om het onderwijsproces te verbeteren zodat de leerlingprestaties vergroten. Het team van de Mariaschool analyseert de opbrengsten op leerling-, groeps- en schoolniveau. Leidinggevenden en intern begeleiders hebben samen voor de school streefwaarden vastgesteld. Deze worden gebruikt bij de analyse. * Opbrengsten op groepsniveau worden geanalyseerd door de leerkracht en intern begeleider en besproken in de groepsbesprekingen. Deze analyse geeft input voor het groepsplan dat voor het komende half jaar opgesteld wordt. * Opbrengsten op schoolniveau worden door de intern begeleider geanalyseerd en besproken in het team. De analyses geven richting aan onder andere: het meerjarenplan van de school, het onderwijsaanbod en de nascholing op individueel en teamniveau.
Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?
Grafiek
Grafiek laden...
Met 70% van de leerlingen op adviesniveau presteert Mariaschool beter dan het landelijk gemiddelde (62,93%). Het percentage onderadvisering (12,5%) ligt marginaal hoger dan landelijk (11,81%), wat past bij de bewuste keuze voor realistische adviezen beschreven in het schoolprofiel.
Sociale ontwikkeling
De optimale situatie om te leren, is als een kind zich veilig voelt en op een positieve manier benaderd wordt. Pas dan kan een kind nieuwe uitdagingen aangaan die zijn of haar kennis doen toenemen. De sfeer in de groep en de dynamiek tussen de kinderen zijn daarom continu onder onze aandacht. Leidraad voor een veilig schoolklimaat is voor de Mariaschool de Kanjertraining. Alle leerkrachten zijn geschoold om deze training te geven. Zij spreken daarom allemaal dezelfde Kanjertaal, in ieder lokaal hangen posters die verwijzen naar de Kanjerafspraken. De start van ieder nieuw leerjaar vraagt extra aandacht. De ervaring leert dat dit een moment is waarop groepen zich opnieuw vormen en er veel in een klas kan veranderen. Met groepsvormende activiteiten zorgt de leerkracht aan het begin van ieder leerjaar voor een positieve start waarbij ieder kind opnieuw zijn of haar eigen plek krijgt. De activiteiten zijn gebaseerd op ‘Grip op de groep’ een methode om groepsprocessen positief te stimuleren. De opdracht voor het onderwijs op de Mariaschool ligt op 3 domeinen: kwalificatie, socialisatie, subjectivering. De missie van de Mariaschool is onderwijs te bieden op deze drie domeinen zodat onze leerlingen zeggen: “Ik beschik over kennis en ik kan iets!” “Ik leef samen met anderen en mijn omgeving!” “Ik weet wie ik ben en wat ik kan!” De Mariaschool hanteert een pestprotocol en op de school zijn meerdere gedragsspecialisten werkzaam. LEES MINDER
Authentiek
Samen
Vertrouwen
Wat is de werkwijze van de Mariaschool voor sociale ontwikkeling?
De Mariaschool gebruikt het leerlingvolgsysteem dat bij de Kanjertraining hoort. Leerkrachten en leerlingen vullen twee keer per jaar vragenlijsten in. Leerlingen worden bevraagd op: welbevinden, veiligheid, agressie, angst voor agressie, of de klas problemen ziet, of de leerkracht optreedt, intenties en gevoelens. De resultaten hiervan worden geanalyseerd en besproken in het team en met ouders en leerlingen. In sommige gevallen wordt een plan van aanpak opgesteld voor een leerling, een groepje leerlingen of een stamgroep.
Welke registratievorm(en) gebruikt de Mariaschool om sociale opbrengsten in kaart te brengen?
De Mariaschool gebruikt Kanvas om sociale opbrengsten in kaart te brengen.
Welke methode(s) voor sociaal-emotioneel leren gebruikt de Mariaschool?
De Mariaschool maakt gebruik van de Kanjertraining voor sociaal-emotioneel leren.